LineVictoria Startet 2.April.2016 Del på Facebook Startet 2.April.2016 Min tur til å be båtoraklene om hjelp igjen. Siden vi kjøpte båten for 2 år siden (Joda 7900 med 290 drev og ingen servo) har den vært utroooolig hard på rattet. Vi har vurdert hydraulisk styring, men idag har jeg feilsøkt litt. i fjor prøvde jeg å sprøyte inn litt smørefett inn i nippelen der, men det gikk ikke så veldig bra. Ble bare veldig mye søl. Presset inn så mye jeg kunne med en fettpresse, men som sagt - ingen bedring. Det tøyt ikke ut noe annet sted heller, slik jeg kanskje trodde det skulle? Tenkte først det var gammel teleflexkabel som var vanskelig, og huket idag av kabelen fra styrearmen (litt usikker på de riktige betegnelsene her) og da viste det seg at kabelen var helt topp og da var selvsagt rattet like lett på tråden som et ludder på fest med gratis sprit. Anyway, da viser det seg at det er selve "drevgreia" som er veldig hard å vri/svinge på. Da vil jeg jo tro at det kan smøres opp på et vis? Klarer ikke skyve/svinge drevet frem og tilbake med rå muskelkraft fra der styrearmen kommer ut heller. (regner ikke med at det er vanlig å klare, dog..!?) Vi lurer nå på om det er hard og gammelt fett/grease som ligger inni der og gjør det treigt og tungt. Får man renset dette på et vis? kan jeg "flushe" eller vaske med noe? KAn jeg bytte ut noe? Kan jeg ta ut nippelen helt og vaske noe inni der på et vis for å få ut den gamle greasen som jeg tror "holder igjen"? Blir veldig glad for tips om hva jeg kan gjøre... ! VP drev 290, sykt vanskelig å komme til - men er klar for en utfordring.. Glad er jeg hvertfall for at jeg har funnet området der det holder igjen - så hva nå?! :-) Takktakktakk for svar! Jomfru i nød - Line Victoria Husby Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
LineVictoria Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 Forøvrig - rundt "styreområdet" ved drevet (herregud så pinlig å ikke kunne alle fagordene, er jo seilbåtjente) fant jeg masse rustdrit - men det var ikke lett å se nøyaktig hvor denne rusta kom fra..? Er det en plate elelr noe som kan ha gått i oppløsning eller noe slikt? har børstet/støvsugd det noenlunde rent, men hvordan skal det EGENTLIG se ut der bak?! Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Kjetil1 Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Ingen fare med fagord. Bare flott at jentene kommer på banen og spør. Hvis drevet er størt uten å være tilkoblet noe, vil jeg tro at det er gammet fett, rust og skitt som ligger rundt selve akselen som holder styrehjelmen. Altså den akselen du har trolig prøvd å smøre. For å rense og smøre opp på ny (jeg har ikke gjort dette selv ennå, men ser at dette er nok måten å gjøre det på (har båt nr 2 med 2 x 290DP drev)) må drevet av. Styregaffel på innsiden i motorrom må skrues av, likeså giver for tiltindikator, og så er det en sett-skrue som holder selve akselen og styrehjelmen. Av alle dumme ting så er det en umbraco med tomme-mål istedet for mm. Bruker du vanlig umbraco-nøkkel på denne og den sitter litt, river du sporet i den. Men når akselen er løs, må styrehjelmen trekkes ned utenifra. Så kan den renses og hylsen i transomen, den delen som sitter fast i akterspeilet som drevet henger i, renses og alt smøres med rett saltvannsbestandig fett og monteres igjen. Hvis andre har gjort denne operasjonen og ser jeg har skrevet feil, må dere bare rette meg. Jeg fikk ikke demontert mine styrehjelmer da jeg fant ut om tommeskruer på den harde måten... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
LineVictoria Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 Vet du, det er akkurat litt slik jeg tenkte problemet var. Så drevet må av altså. Ja, da kan jeg likegjerne bytte belgen og sjekke drevolja samt alt annet i samme slengen. I fjor la jeg også merke til at tannhjulet til tiltindikatoren var ødelagt, og ble enige om at det skulle være 2016-prosjekt. (Vi hadde hastverk i fjor med å få ut båten) Tannhjulet har ikke vært noe mer problem enn at jeg har måttet løpe bak for å se hvor langt opp/ned drevet stod, haha..Da får jeg fikset det også i samme slengen. Jeg antar at jeg skal klare å få gjort dette ved hjelp av manualer og forslaget ditt over, jeg har lest meg litt opp nå på styregaffel/styrehjelm og akselen nå. Og som du sier deler vi samme tanke om at det er gammel dritt som ligger inni her. Egentlig ble jeg bare glad for å slippe å bruke over 10.000 på hydraulisk styring, jeg både tror og håper styringingen blir noe lettere når jeg får renset opp "styrehuset" og området der :-) Fasen, kom akkurat på at båten står på slipp innendørs i båthus, det er LANGT ned til bakken - så da må det på et vis bygges litt for å lage en bukk jeg kan sette/legge drevet på. Motorbåt ass. Neste gang blir det fast aksling og tørkestativ på overbygget! Les: seilbåt! TUSEN takk for hjelpen, Kjetil! Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Kjetil1 Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 Drevet veier 54 kg. Lettere å få av enn på, da man må føre drivasksel inn igjen i motoraksel. Men det er lettere enn å styre med seil, krysse og ha maxfart på 9 knop ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Windy 32 Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Hei! Har 2 stk 290 selv og har fikset dette.ganske grei jobb. skru av trimsensoren innenfra,skru ut umbrakoskruen/låseskruen som står på motsatt side av smørenippelen, trekk ned tannhjulet utenfra,husk å skifte o-ringene også (hekkagregatet/drevet må av først) sett inn trekiler mellom styrehjelm og transom og slå annenhvert på de så kommer sttrehjelmen med akselen ned etterhvert .dra frem styrearmen, skift 2 stk nylonforinger i transomen for styreakselen gjøres innenfra,skift simeringen som tetter for sjøvann gjøres utenfra. denne kan være littt vanskelig å få presset opp så lurt å bestille 2stk. åpne opp smørekanalene i styreakselen med feks en ståltråd og puss akselen ren. legg et lag fett på og skyv akselen opp i de nye foringene og monter resten. Garanterer ikke dette men det var slik jeg gjorde det og det ble som nytt med null slakk og kjempelett å svinge! Husk å skifte olja på drevet og ny drivknutebelg! lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Jeg leverte drevet mitt til Jarlsø Marine for et par sesonger siden. Der satt styregaffelen nesten fast på drevet. Dødshardt å bevege. Det viser seg at det setter seg salt inn i den stammen som dette rotrerer rundt (se dok arkivet for hvordan det ser ut). Og det tørker innn når båten går opp. Det kan motvirkes ganske enkelt med myyye WD40 eller lignende rundt der du kommer til. men har det først satt seg, så har det satt seg. Kosta vel en 2500 elns å få splitet, renstet og dynket i fett. Og inkludert rådet med å spraye inni der hver høst. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 (redigert) Her er howto å pelle drevet av: https://baatplassen.no/i/topic/95856-howto-demontere-drev-dpe-og-frostsikre-kad32424344/ Riltignok DPE, men DP290 er svært likt. Kjappeste jeg og kompis har gjort er 2 drev av på 29 minutter :-) Det er ikke komplisert Redigert 3.April.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sjøfare Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Tror nok du vil finne problemet på en av de 2 stedene som er nevnt over. Om styring og kabel er OK er det vel bare de to stedene igjen. Altså her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7734180-44-589.aspx (aksling rett under pos 16) eller her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7734180-44-621.aspx (aksling pos 9 med tilhørende foringer). For å finne ut hvilken plass så kan du løse styrehjelmen fra drevet (ved pos 18 på første tegning) og vippe opp hjelmen. Da kan du svinge drevet med hendene, og du kan svinge på styreakselen /styrehjelmen. For min del var det som hos Windy, altså pos 9 på tegning nr 2. Skikkelig hardt. Ble litt lettere når drevet fikk stå i vann, men fortsatt veldig tregt. Gjorde jobben selv, men måtte lage verktøy.... Sikkert greit å sette vekk om det er der. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.April.2016 Del på Facebook Svart 3.April.2016 Høres ut som fornuftige råd du får. Stusser bare på forklaringen din om smøring. Hvis en fettnippel og tilhørende fettpresse er i orden skal de tette helt. Hvis smørekanalen innenfor fettnippelen er tett skal du ikke klare å pumpe - det skal ikke komme fett ut rundt nippelen og håndtaket skal ikke gå an å presse inn. Hvis det lekker rundt nippelen ville jeg begynt med å bytte munnstykket på pressa og evt nippelen slik at fettet kommer dit det skal. Beveg gjerne på drevet samtidig som du har trykk på pressa hvis det ikke går. Trykket i en manuell fettpresse ligger på ca 700 kg/cm2 med fullt press på håndtaket. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.