Jump to content

Howto: Demontere drev DPE og frostsikre KAD32/42/43/44


Windy37GM

Recommended Posts

Heisann

Tenkte jeg skulle lage en kjapp "how-to" for å demontere drev og frostsikre motoren, i dette tilfellet en KAD32.

Samme rutine fr 42,43 og 44. Mitt drev er DPE som står på mange KAD32/42/43/44.

Hvis man er litt praktisk, funker dette også på 290DP drev, 40 og 41 motoren.

 

Here goes:

Få båten opp, sett stabilt på stativ. Du trenger følgende: Stor bøtte eller kanne. Helst rundt 20 liter. Diverse verktøy, inkl: Stor skrutrekker fat. Div unbrako. 11mm fastnøkkel, gummihammer.

 

Ta det store skrujernet og løsne skruen som er vist ved pilen. Ha et kar under, dette er for å sjekke giroljen.

1.jpg

På mitt drev var oljen lys og fin, derfor demonterte vi ikke noen mer her.

 

Neste er å løsne boltene som holder drevtilten. Fjern splinten og trekk bolten ut

2.jpg

 

Neste er girvaieren. Se på bildet under, fjern splinten. Skru av messingsaken som fester vaier til drevet.

TELL ANTALL OMDREININGER og skriv det ned. Det letter monteringen på våren og giringen blir lik.

3.jpg

 

Nest er girvaier strømpefeste på drevet. Se på bildet og fjern skruen og festemekanismen.

Se på bildet under hvor det er lokalisert og hvilke deler som skal av

4.jpg

 

5.jpg

 

7.jpg

 

Neste er å løsne selve drevfestet.Løsne de 2 unbrako skruene.

8.jpg9.jpg

 

Så er det på tide med styrehjelmen. Løsne de 2 unbrakoskruene(bilde10) og trekk pluggen ut (bilde11)

10.jpg11.jpg

 

Løsne nå slangeklemmene som er vist på bilde 12-13 og 14

12.jpg

 

13.jpg

 

14.jpg

 

Nå er det meste løst og tiden er kommet for å faktisk plukke drevet av. Vi bruker en biljekk for "holde igjen" sik at drevet ikke faller ned. Finnes sikkert andre metoder.

15.jpg

 

Bruk et skrujern og gummihammer og dunk forsiktig ut hovedboltene som holder hele drevet.

Vær forsiktig, når disse løsner er drevet fritt fra båten og kan falle av hvis du ikke holder igjen.

16.jpg

 

 

Dra drevet av og ta det med hjem e.l. Da ser båten din slik ut:

17.jpg

 

 

Neste nå er frostsikring. Ta en slange med Gardena kobling e.l og skru fast på S-slangen som vist på bildet. Dette passer helt fint sammen, bare å stramme slangeklemmen litt hardt så blir dette tett

18.jpg

 

19.jpg

 

Stikk slangen nedi ei bøtte som fylles med vann fra vannkran. Ferskvann selvfølgelig. Så er det å starte opp og maskinen skal suge vann fra bøtta samtidig som den fylles med vann fra krana. Hvis motoren ikke suger, dvs det kommer vann ut eksosen må sjøvannsfilteret åpnes og fylles med vann. Tiden det tar fra oppstart til det kommer vann er ca 7-10 sekunder.

20.jpg

 

La maskinen gå i en 5-6-7 minutter med ferskvann. Stopp maskinen.

Fyll så bøtta med 50% frostvæske og 50% vann. Start opp og la maskinen suge blandingen inn. Når det kommer frostvæskeblandet vann ut fra eksosen, la maskinen gå i 10-15 sek mens det renner frostvæskeblanding. Da sikrer vi at det er god blanding overalt.

Stopp maskinen, du er ferdig :-).

Lykke til.

 

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Flott artikkel. Tusen takk.

 

Selv skal jeg frostsikre min AD41 for første gang og vil helst slippe å ta av drevet for å gjøre dette. (Drevservice kommer senere.) Er det nok å sette på en spylemuffe på drevets vanninntak, med en vann-/frostvæskebøtte stående ovenfor på badeplattformen? Eller må jeg ned i motorrommet, koble fra slanger og styre rundt der? Har ikke klart å lokalisere de rette til-/frakoblingspunktene i motorrommet ennå, så det ville vært flott om det kunne gjøres utenfra. Vil tro at jeg vanskelig kommer til S-slangen uten å fjerne drevet.

Link to post
Share on other sites

Monteringsserie kommer rundt den 20.04.2013 :-)

Stort sett motsatt vei, bare litt knot med å få drevet på akseltappen fra motoren.

 

Jeg har tidligere år demontert og påmontert drevet alene med en biljekk. Dog sånn garasjejekk med lang arm. Dytter denne opp/ned med benet :-) Dette året fikk jeg hjelp av en kompis, det lettet jobben ganske mye.

 

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 3 år senere...

Disse hovedboltene kan man også banke inn i stedet for å trekke de ut ved å svinge drevet helt til siden, viktig å ha fokus slik at ikke drevet faller av. Jeg har laget meg bukker som skyves inn på drevet og støtter/ bærer drevet. Justerer bare med trekiler ved av og påmontering fungerer greit.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Flott guide!

Kan tilføye at på mitt 290dp er det slik at de to låseskruene (umbraco) til hovedboltene også passer slik at de kan skrus inn i hovedbolten fra siden/enden. Da er det enkelt å få tak til å trekke ut hovedboltene.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Takk for strålende guide.
 

Nettopp tatt av drevne. Som Morten sier kan en legge over helt til en side og slå hovedbolten inn bak styrkappen, så legge over andre vei og slå motsatt bolt. Vi la en metallstang inn der vi hadde slått ut bolten og med den metodikken så hadde en nok fint klart det alene. 
 

På drevet var det en justeringsskrue på girvairen som måtte skrus av før vi tok ut hovedboltene.
 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...