mgjell Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Hvor mye vekt snakker vi egentlig om før det begynner å butte i mot? Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Mener at Hamilton oppgir 2500-3000kg, altså båt, dykkere, diesel, og alt som blir liggende om bord. Gjetter på at dere passerer 3 tonn før dykker nr 4 kommer oppi. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Hei Eg kan ikkje noko om vassjet. Vassjeten er jo ombord, men det høyrest ut til å vera nokre utfordringar som må vera overvunne før de har ein teneleg båt. Må dykk ha vassjet? Eg har dykka aktivt sidan 92, og har dykka frå mange ulike båtar, men aldri frå båt med vassjet. Kanskje det er betre å bygga om til hekkaggregat? Ask Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Det er jo et alternativ Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Litt på siden. Er dette en større eller mindre vannjett? Vil den passe rett i hølet på vår båt? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) Har dere vurdert en saktegående båt? De aller fleste av oss som har kjennskap til Mob båter med vannjet er såpass heldige at vi ikke behøver å se sluttsummen på kassalappen hver gang tanken er fylt opp og glad er vi for det. Det går med ganske så mye. En annen ting er plass til dykkere med utstyr i en slik båt. Aner ikke hvor mange dere er på tur. Men dere er jo en klubb som er registrert og har da mulighet til å søke om å få kjøpe en såkalt strukturbåt. Dette er ofte båter som er tatt rett ut av fiskeri og selges. Tidligere var dette store trebåter som trengte en himla mye vedlikehold, ofte såpass mye at medlemmene etter hvert gikk lei og båten dukket opp for salg igjen. Men de siste årene har det dukket opp mindre båter i både aluminium, stål og sågar plast. Ser det er folk og firma som reiser nordpå og kjøper opp disse og håper på kjappe penger ved å legge de ut på finn. Imidlertid er det markedet nesten helt stoppet opp og dermed er interessen for å betale veldig liten. Har ved et par anledninger vært borti slike båter som ble solgt for under 100.000...Tror en av de gikk for 70.000. Vet og om en som tilslutt ble hugget da det var lite interesse. Er jo noe ryddearbeid med fastnøkler og vinkelkutter etc for å få slett dekk. Fordelen med en slik er at det er såpass med hus med varme at alle kan site i le og få seg en kopp med varm suppe eller hva det måte være. Det er godt etter et dykk. De kvinnelige dykkerne setter stor pris på litt komfort. De nevnte båtene er og utstyrt med det dere trenger for å finne egnete dykkeplas som plotter, veldig godt ekkolodd og vhf for å nevne noe. Bare en tanke som slo meg før dere åpner pengesekken på vidt gap for å bygge om den dere har. Men det er dette med kaiplass da... Redigert 6.April.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) Bare en oppfølger på min forrige melding over her. Her er et eksempel på en tidligere fiskebåt som er i hyppig bruk til tur/dykking. Men tror ikke denne var en strukturbåt, bare lagt ved for å illustrere at det er muligheter. https://tv.nrk.no/serie/glimt-av-norge/DKSL60003913/16-01-2014 Redigert 6.April.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Takk for tipset Gudrun. I dag har vi en Buster som i grunnen er full med fire dykkere om bord. Målet med denne var delvis å få plass til flere og i tillegg få større rekkevidde. Når vi nå har fjernet "taket" i baugen så er det sikkert plass til 10 dykkere i denne. Det er selvfølgelig en strek i regningen at vi ikke får den i plan med mer enn fire om bord. Vi får se hva som skjer. Bare kom med flere tips. De tas i mot med takk Morten Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Hmmmmmm- Tror jeg ville funnet meg en supplybåt i nærheten med samme båt og hørt om å få tatt en tur ombord med 10 personer inkl utstyr (eller flere personer som vekt)og sett hva dere ender opp med av både plass og fart. Hvis ikke jeg surrer for mye har og Nutec en slik Norsafebåt? En telefon der kanskje? I baugen er normalt luftinntaket, noen skikkelig store slanger til motoren som kommer opp og må nå bygges om og skjermes så det kun kommer luft inn. Med så mye vekt ombord vil nok det komme vann over baugen i litt sjøgang. . Sier ikke at det ikke går, men det er ting som må tas med. Er ikke for å være vanskelig jeg sier dette, men bare for å stille spørsmålene i forkant slik at dere ikke ender opp med noe dere ikke er tjent med. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Skjønner hva du mener. Blir nok god plass på dørken til utstyr mens man sitter på ripen. Mulig vi går for en Yanmar 230 hk og skifter ut impeller til en større. Skulle ønske noen hadde peiling på denne vannjetten http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73507606&ref=favorites&favoriteListId=4742882 Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Ville trimfaps hatt noen innvirkning? Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Tja, hvis båten er baktung på tur opp i plan så hjelper flaps, eller feks. sende alle mann opp på bakkdekket. Men som jeg og flere andre her har sagt, jet'en er for liten, og dere kommer neppe til å bli fornøyd hvis hensikten med båten er å frakte flere enn 2-3 dykkere. Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Her er et eksempel på hvor mye riktig størrelse på jet'en har å si. Her er det 4.5 tonn båt pluss 17 dykkere, marsjfart på ca 24kn over trondheimsfjorden i dag. 30cm diam Ultra Dynamics jet og 450hk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Den båten dere har er helt sikkert rå å kjøre med riktig motorinstallasjon, men jeg mener den rett og slett er for tung i forhold til størrelsen for å egne seg for en dykkerklubb. Med den beliggenheten dere har (Askøy?) har dere et kanon utgangspunkt for mange flotte dykkemål (litt misunnelig, jada ), men dere er også litt avhengig av høy masjfart siden avstandene fort blir store. Behovet er derfor en båt som rommer mange, kan laste tungt, og har god masjfart. I tillegg er det jo gjerne sånn med dykkerklubber at økomomien er begrenset, og det er en begrenset betalingsvilje for hva hver tur skal koste. Vi gikk på en smell med akkurat det der. Vi spesialbygde en 33 fot åpen planende båt, men pga økonomien i slutten av prosjektet var det kun mulig å framskaffe penger til å sette inn en bensinmotor. Den var i minste laget, men allikevel en bensinsluker av rang (merc. V8). Etter denne erfaringen vil jeg vel si at jeg aldri ville hatt en dykkebåt med diger V8 en gang til. Aktiviteten døde ut og båten ble til slutt solgt. Hadde vi den gang fått inn en dieselmotor med kraftreserver tror jeg dykkerklubben hadde levd den dag i dag. Min mening er at du aldri får for stor motor i en dykkerbåt. En ting er at mange mennesker veier, men utstyret er også svintungt. Ingen privatpersoner laster båtene sine så tungt. Min anbefaling er å rive ut jeten og innstallere en diesel med hekkaggregat. Så stor som overhode mulig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mgjell Svart 10.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Her er et eksempel på hvor mye riktig størrelse på jet'en har å si. Her er det 4.5 tonn båt pluss 17 dykkere, marsjfart på ca 24kn over trondheimsfjorden i dag. 30cm diam Ultra Dynamics jet og 450hk. Den båten dere har er helt sikkert rå å kjøre med riktig motorinstallasjon, men jeg mener den rett og slett er for tung i forhold til størrelsen for å egne seg for en dykkerklubb. Med den beliggenheten dere har (Askøy?) har dere et kanon utgangspunkt for mange flotte dykkemål (litt misunnelig, jada ), men dere er også litt avhengig av høy masjfart siden avstandene fort blir store. Behovet er derfor en båt som rommer mange, kan laste tungt, og har god masjfart. I tillegg er det jo gjerne sånn med dykkerklubber at økomomien er begrenset, og det er en begrenset betalingsvilje for hva hver tur skal koste. Vi gikk på en smell med akkurat det der. Vi spesialbygde en 33 fot åpen planende båt, men pga økonomien i slutten av prosjektet var det kun mulig å framskaffe penger til å sette inn en bensinmotor. Den var i minste laget, men allikevel en bensinsluker av rang (merc. V8). Etter denne erfaringen vil jeg vel si at jeg aldri ville hatt en dykkebåt med diger V8 en gang til. Aktiviteten døde ut og båten ble til slutt solgt. Hadde vi den gang fått inn en dieselmotor med kraftreserver tror jeg dykkerklubben hadde levd den dag i dag. Min mening er at du aldri får for stor motor i en dykkerbåt. En ting er at mange mennesker veier, men utstyret er også svintungt. Ingen privatpersoner laster båtene sine så tungt. Min anbefaling er å rive ut jeten og innstallere en diesel med hekkaggregat. Så stor som overhode mulig. Takk for innspill. Under kommer en video fra dagens dykketur. Vi var fire stykker i Busteren i ca 10 - 12 knop. Sånn vi ser på mulighetene akkurat nå så kan vi være 6 til 8 personer, kanskje mer og også gjøre 10 - 12 knop... Ikke det vi hadde sett for oss akkurat, men tross alt bedre. I verste fall får vi selge og satse på noe annet. https://www.youtube.com/watch?v=_TM74OZVR8s&feature=youtu.be Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 18.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Vi var å kikket på denne http://www.retrade.eu/aitem?aitem_id=401780#.Vw-U3ajVKVE.email Hadde satt et tak på 60.000,- pluss mva. Ble solgt for 75.000,- Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 22.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Kom akkurat til å huske på. Langs ripa på Magnumen er det en rekke svarte gummiplugger. De plugger hullene som brukes når man skummer dobbeltskroget. Disse pluggene har en tendens til å falle av. Da fylles dobbeltbunnen over tid med vann. Ser at dette kan være et problem. Hvordan får man vann ut av dobbelbunnen? Morten Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Slik den båten er bygget får du det ikke ut uten å skjære båten i smådeler. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 14.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Ting tar tid. Motor er endelig anskaffet og arbeidet kan fortsette. OMC Cobra (Steyr) 205hk ca 94 mod Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 14.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41446/1487088002.jpg Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 14.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Polarbeer Svart 15.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2017 Det har jeg ikke tenkt på. Båten veier to tonn. Tror det kan bli dyrt..... Da er moroa og manøveregenskapene borte. Vannjet er heller ikke så utsatt for grunnstøting. Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Ting tar tid Båten er nå på vannet etter mye om og men. Gjør 28 knop med tre mann ombord. Fem dykkere og båtfører endte med ca 17 knop. Tyv dykkere og båtfører stoppet den på 14 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Bare pass på at tyv-dykkerne ikke stikker av med båten (sorry, kunne ikke dy meg ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mgjell Svart 8.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 He He..... vil ikke ha tyver nei. Beklager pølsefingre på tastaturet :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.