Jump to content

MOB Båt, utfordringer motorvalg vannjet


mgjell

Recommended Posts

Hei

 

Eg kan ikkje noko om vassjet. Vassjeten er jo ombord, men det høyrest ut til å vera nokre utfordringar som må vera overvunne før de har ein teneleg båt. Må dykk ha vassjet? Eg har dykka aktivt sidan 92, og har dykka frå mange ulike båtar, men aldri frå båt med vassjet.

Kanskje det er betre å bygga om til hekkaggregat?

 

Ask

Link to post

Har dere vurdert en saktegående båt?

De aller fleste av oss som har kjennskap til Mob båter med vannjet er såpass heldige at vi ikke behøver å se sluttsummen på kassalappen hver gang tanken er fylt opp og glad er vi for det.

Det går med ganske så mye.

En annen ting er plass til dykkere med utstyr i en slik båt. Aner ikke hvor mange dere er på tur.

Men dere er jo en klubb som er registrert og har da mulighet til å søke om å få kjøpe en såkalt strukturbåt. Dette er ofte båter som er tatt rett ut av fiskeri og selges.

Tidligere var dette store trebåter som trengte en himla mye vedlikehold, ofte såpass mye at medlemmene etter hvert gikk lei og båten dukket opp for salg igjen.

Men de siste årene har det dukket opp mindre båter i både aluminium, stål og sågar plast.

Ser det er folk og firma som reiser nordpå og kjøper opp disse og håper på kjappe penger ved å legge de ut på finn. Imidlertid er det markedet nesten helt stoppet opp og dermed er interessen for å betale veldig liten.

Har ved et par anledninger vært borti slike båter som ble solgt for under 100.000...Tror en av de gikk for 70.000. Vet og om en som tilslutt ble hugget da det var lite interesse.

Er jo noe ryddearbeid med fastnøkler og vinkelkutter etc for å få slett dekk. Fordelen med en slik er at det er såpass med hus med varme at alle kan site i le og få seg en kopp med varm suppe eller hva det måte være. Det er godt etter et dykk. De kvinnelige dykkerne setter stor pris på litt komfort.

De nevnte båtene er og utstyrt med det dere trenger for å finne egnete dykkeplas som plotter, veldig godt ekkolodd og vhf for å nevne noe.

Bare en tanke som slo meg før dere åpner pengesekken på vidt gap for å bygge om den dere har.

Men det er dette med kaiplass da...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Takk for tipset Gudrun. I dag har vi en Buster som i grunnen er full med fire dykkere om bord. Målet med denne var delvis å få plass til flere og i tillegg få større rekkevidde. Når vi nå har fjernet "taket" i baugen så er det sikkert plass til 10 dykkere i denne. Det er selvfølgelig en strek i regningen at vi ikke får den i plan med mer enn fire om bord. 

 

Vi får se hva som skjer. Bare kom med flere tips. De tas i mot med takk

 

Morten

Link to post

Hmmmmmm-

Tror jeg ville funnet meg en supplybåt i nærheten med samme båt og hørt om å få tatt en tur ombord med 10 personer inkl utstyr (eller flere personer som vekt)og sett hva dere ender opp med av både plass og fart. Hvis ikke jeg surrer for mye har og Nutec en slik Norsafebåt? En telefon der kanskje?

I baugen er normalt luftinntaket, noen skikkelig store slanger til motoren som kommer opp og må nå bygges om og skjermes så det kun kommer luft inn. Med så mye vekt ombord vil nok det komme vann over baugen i litt sjøgang. .

Sier ikke at det ikke går, men det er ting som må tas med.

Er ikke for å være vanskelig jeg sier dette, men bare for å stille spørsmålene i forkant slik at dere ikke ender opp med noe dere ikke er tjent med.

Link to post

Den båten dere har er helt sikkert rå å kjøre med riktig motorinstallasjon, men jeg mener den rett og slett er for tung i forhold til størrelsen for å egne seg for en dykkerklubb.

 

Med den beliggenheten dere har (Askøy?) har dere et kanon utgangspunkt for mange flotte dykkemål (litt misunnelig, jada :yesnod: ), men dere er også litt avhengig av høy masjfart siden avstandene fort blir store.

 

Behovet er derfor en båt som rommer mange, kan laste tungt, og har god masjfart. I tillegg er det jo gjerne sånn med dykkerklubber at økomomien er begrenset, og det er en begrenset betalingsvilje for hva hver tur skal koste.

 

Vi gikk på en smell med akkurat det der. Vi spesialbygde en 33 fot åpen planende båt, men pga økonomien i slutten av prosjektet var det kun mulig å framskaffe penger til å sette inn en bensinmotor. Den var i minste laget, men allikevel en bensinsluker av rang (merc. V8). Etter denne erfaringen vil jeg vel si at jeg aldri ville hatt en dykkebåt med diger V8 en gang til. Aktiviteten døde ut og båten ble til slutt solgt.

 

Hadde vi den gang fått inn en dieselmotor med kraftreserver tror jeg dykkerklubben hadde levd den dag i dag. Min mening er at du aldri får for stor motor i en dykkerbåt. En ting er at mange mennesker veier, men utstyret er også svintungt. Ingen privatpersoner laster båtene sine så tungt.

 

Min anbefaling er å rive ut jeten og innstallere en diesel med hekkaggregat. Så stor som overhode mulig.

Link to post

12986723_10153665695653520_1689210516_o.

 

Her er et eksempel på hvor mye riktig størrelse på jet'en har å si. Her er det 4.5 tonn båt pluss 17 dykkere, marsjfart på ca 24kn over trondheimsfjorden i dag. 30cm diam Ultra Dynamics jet og 450hk.

 

 

Den båten dere har er helt sikkert rå å kjøre med riktig motorinstallasjon, men jeg mener den rett og slett er for tung i forhold til størrelsen for å egne seg for en dykkerklubb.

 

Med den beliggenheten dere har (Askøy?) har dere et kanon utgangspunkt for mange flotte dykkemål (litt misunnelig, jada :yesnod: ), men dere er også litt avhengig av høy masjfart siden avstandene fort blir store.

 

Behovet er derfor en båt som rommer mange, kan laste tungt, og har god masjfart. I tillegg er det jo gjerne sånn med dykkerklubber at økomomien er begrenset, og det er en begrenset betalingsvilje for hva hver tur skal koste.

 

Vi gikk på en smell med akkurat det der. Vi spesialbygde en 33 fot åpen planende båt, men pga økonomien i slutten av prosjektet var det kun mulig å framskaffe penger til å sette inn en bensinmotor. Den var i minste laget, men allikevel en bensinsluker av rang (merc. V8). Etter denne erfaringen vil jeg vel si at jeg aldri ville hatt en dykkebåt med diger V8 en gang til. Aktiviteten døde ut og båten ble til slutt solgt.

 

Hadde vi den gang fått inn en dieselmotor med kraftreserver tror jeg dykkerklubben hadde levd den dag i dag. Min mening er at du aldri får for stor motor i en dykkerbåt. En ting er at mange mennesker veier, men utstyret er også svintungt. Ingen privatpersoner laster båtene sine så tungt.

 

Min anbefaling er å rive ut jeten og innstallere en diesel med hekkaggregat. Så stor som overhode mulig.

Takk for innspill. Under kommer en video fra dagens dykketur. Vi var fire stykker i Busteren i ca 10 - 12 knop. Sånn vi ser på mulighetene akkurat nå så kan vi være 6 til 8 personer, kanskje mer og også gjøre 10 - 12 knop...  :giggle:  :giggle:  :giggle:  Ikke det vi hadde sett for oss akkurat, men tross alt bedre. I verste fall får vi selge og satse på noe annet.

https://www.youtube.com/watch?v=_TM74OZVR8s&feature=youtu.be

Link to post
  • 1 måned senere...

 

 

 

Kom akkurat til å huske på.

Langs ripa på Magnumen er det en rekke svarte gummiplugger. De plugger hullene som brukes når man skummer dobbeltskroget.

Disse pluggene har en tendens til å falle av. Da fylles dobbeltbunnen over tid med vann.

 

 

 

 

Ser at dette kan være et problem. Hvordan får man vann ut av dobbelbunnen?

 

Morten

Link to post
  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...