M/S Bastard Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Må (helst) bytte en glidlås i kalesjen til Fia. Og egentlig lappe noen sømmer. Er det dyrt? Quote Link to post
jorhei Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Må (helst) bytte en glidlås i kalesjen til Fia. Og egentlig lappe noen sømmer. Er det dyrt? <{POST_SNAPBACK}> Kommer jo ann på om du skal gjøre det selv eller ikke det da? Quote Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
M/S Bastard Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 Har ikke anledning til det, lurte bare på sånn ca. hva det vil komme på. Har fått ett tips om noen damer her i byen. skal ringe og høre Quote Link to post
`MINA' Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Må (helst) bytte en glidlås i kalesjen til Fia. Og egentlig lappe noen sømmer. Er det dyrt? <{POST_SNAPBACK}> Byttet blidelåser ( 2 x 1.5 m og 2 x 2.5 m ) for noen år siden. Sydde samtidig over alle sømmer med ny bommulstråd. Utført av Kalesje Servise i Kr.sand. Pris : 500.- ( god investering ) Quote Mvh `MINA` Link to post
M/S Bastard Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 Byttet blidelåser ( 2 x 1.5 m og 2 x 2.5 m ) for noen år siden. Sydde samtidig over alle sømmer med ny bommulstråd. Utført av Kalesje Servise i Kr.sand. Pris : 500.- ( god investering ) <{POST_SNAPBACK}> Det var da billig. Greit om andre nevner priser også så har jeg noe og vurdere dette opp imot. Er ikke sikkert jeg fikser denne kalesjen, men får jeg det til under 1000 lappen vurderes dette Quote Link to post
Suzuki Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Glidelås = 75 kr meter+ glidere/endestopper osv ( sett ) kr 57 Glidelås 1 meter kr 95 Glidelås 1,5 meter kr 145 Glidelås 2 meter 185 ( Priser fra SeaSea ) Timepris hos kalesjemaker ? Regn med 500. Skifte glidelås; arbeid 500,- Sy over noen sømmer; arbeid 500 Best guestimate Sy det selv ? Glem det. En vanlig husholdningsmaskin klarer ikke dette. Jeg brakk 9 nåler, når jeg sydde over sømmene på sprayhooden min, med Janome`n. Gamle tjukke sømmer med seig kalesjeduk er harde som betong. Jeg leiter etter ENDA mer solide nåler, men har ikke finni enda.. Suzuki M Quote No boat needed.. Link to post
Suzuki Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Byttet blidelåser ( 2 x 1.5 m og 2 x 2.5 m ) for noen år siden. Sydde samtidig over alle sømmer med ny bommulstråd. Utført av Kalesje Servise i Kr.sand. Pris : 500.- ( god investering ) <{POST_SNAPBACK}> Det var regelrett GRISEBILLIG ! Hadde aldri klart det til den prisen selv, for bare nåler, glidelåsen, og tråd koster langt mer i innkjøp.. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
M/S Bastard Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 Ja jo, kanskje det vurderes. Får ta en telefon til disse damene i morra. Har ikke tenkt og spendere all verden på denne snekka nå. Men tett kalrsje er jo greit. Quote Link to post
jorhei Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jeg og brodern skiftet 3 glidelåser i fjor og gjorde jobben selv. Alt i alt tror jeg det kom på 300 kr, så 500 kr som Gev betalte var vanvittig billig. Quote Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
M/S Bastard Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 Jeg og brodern skiftet 3 glidelåser i fjor og gjorde jobben selv. Alt i alt tror jeg det kom på 300 kr, så 500 kr som Gev betalte var vanvittig billig. <{POST_SNAPBACK}> Heisann, da har dere jo en aktivitet og gjøre på treffet da PS. Her er sikkert noe for dere. Eller er dere medlem her allerede.? Nesodden Kystlag Inviterer til Kystkulturdagene 2005 Lørdag 11. og søndag 12. juni Quote Link to post
index Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jeg leverte inn kalesjen for fiksing når jeg kjøpte den forrige båten. En glidelås, ett nytt vindu samt nye sømmer over store deler av kalesja kom på ca 800,-. Ikke så ille synes jeg.. Måtte forøvrig ha den inn til rep i høst etter "Inga"s herjinger, da røyk de fem andre glidelåsene samt det største vinduet. I tillegg så var det en rift i den ene åpningen, samt at de sydde på nye kanter rundt hele, nye hjertelapper for knappene samt forsterkning rundt kanten. Pris denne gang ca. 2100,-. Men en båt uten kalesje er jo veldig utsatt for vær og vind da, og du vil nok spare deg for mye vedlikehold og lensing med å ha en tett kalesje på båten. Og det er jo vel verdt noe hundrelapper bare det... Alternativet er jo ny kalesje, og det er dyrt... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jeg leiter etter ENDA mer solide nåler, men har ikke finni enda.. Suzuki M <{POST_SNAPBACK}> Hej S ! snakke med ett segelmakeri o be fint o försiktigt..så kansje du får köpa av dom...... (proffsnålar) jag fikk, med lite sliping på nålen, så att ena sidan blev platt så funkade det i en vanlig Husqvarna! sen er det ikke nålen som går sönder utan själva maskinen som inte orkar, tror dock att din Janome er starkare iallafall om man skall tro reklamen ...... Quote S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 Blir nok og fikse til litt ja. Får se hva det koster, men etter prisene og dømme så høres det ikke så værst ut Quote Link to post
`MINA' Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Det var regelrett GRISEBILLIG ! Hadde aldri klart det til den prisen selv, for bare nåler, glidelåsen, og tråd koster langt mer i innkjøp.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Ligger som regel langt under alle andre her i sør når det gjelder priser på slikt er min erfaring. Men med bytte av vinduer er det ikke forskjell. Glidelåsene kan vel ikke være så dyre ???????? Quote Mvh `MINA` Link to post
Suzuki Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 (edited) Glidelåsene kan vel ikke være så dyre ???????? <{POST_SNAPBACK}> Inlegg #6; priser på glidelåser sakset fra SeaSea sine sider.. Suzuki Edited May 30, 2005 by Suzuki (see edit history) Quote No boat needed.. Link to post
GeirFrode Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Sy det selv ? Glem det. En vanlig husholdningsmaskin klarer ikke dette. Jeg brakk 9 nåler, når jeg sydde over sømmene på sprayhooden min, med Janome`n. Gamle tjukke sømmer med seig kalesjeduk er harde som betong. Jeg leiter etter ENDA mer solide nåler, men har ikke finni enda.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Det går fint å skifte glidelåser og vinduer i kalesjen selv. I hverfall hvis det bare er ett lag med duk + glidelås eller vindu der hvor det skal syes. Jeg brukte madammens symaskin med jeansnål i fjor, og det gikk veldig greit. Sprettet opp det gamle, og sydde ny glidelås rett inn. Brukte dobbeltsidig tape til å holde ting på plass. Gjort på en time. Og jeg er slett ingen salmaker, la det være sagt. Vinduer har jeg byttet før på en annen kalesje, og med en annen maskin. Det eneste er at en må være litt nøye med tråden. Den er i tykkeste laget, men det går akkurat. Er det to lag kalesje blir det fort problemer. Klarte delvis å sy noen sømmer på det også, men det hendte at tråden fliset seg eller at nåla røyk. Mulig det finnes flere typer duk, de jeg har sydd er nok ikke av de tykkeste tror jeg. Quote Link to post
M/S Bastard Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Har nå fått pris 250 penger for glidelås ink. arbeid Da kan dem sy over sømmer for 250 kroner til tenker jeg, så blir den nok ok. Jeg mangler en bøyle også, hvis ikke selger finner den igjen da. Hva lages den enkelt og greit av. Kan den bøyes selv er bør en rørlegger bøye den for meg Quote Link to post
Suzuki Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 kommer litt an på hvor tjukt røret er. 18mm alurør, bøyer du fint sjøl. Lag en bøyejigg, en sponplate, finerplate eller garasjeveggen blir bra.. Les ellers mer i INNLEGG #67 Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
Krapyl Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 (edited) Du kunne jo tatt en kjapp telefon til Nam på Vallø. Hun syr, bøyer og fikser. Her fant jeg henne. Nam's Båtkalesjer. 33 32 47 46 Edited May 31, 2005 by Krapyl (see edit history) Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
M/S Bastard Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Ja, men har brukt lokale damer Ellen og Kari møbelprodukter. Så får jeg bøye og trikse lit sjøl Quote Link to post
Recommended Posts