Jump to content

Familiebåt (4-500K, Nidelv 26 el.l), hjelp til valg og erfaringer?

Edh1

Recommended Posts

Vurderer å bytte ut vår Skibsplast 685 til en båt med mer plass. Ønsker ikke en stor båt, men litt mer av alt. I tillegg trenger vi ikke 40 knop, heller 15-20.

Vi er 2+2 (7 og 10 år). Vi har sett på Agder 8000tc, Nidelv 26 (ikke så begeistret for 28 - "ploger" fælt) og Agder 840. De vi har sett på er gjerne 2002-2005 i årsmodell.

Det ligger en Nidelv 26 2003-modell ute til 460 000. Ser fin ut men er ikke dette litt stivt priset? 96 hk. Og er denne for liten? Vi skal ikke langt, tusler rundt i Oslo-fjorden og muligens til Sverige.

Ligger også en 2005 Agder 840 ute med Volvo D3 til 475 000. Er dette et bedre kjøp enn Nidelven? Kvalitet?

Ligger ikke noen Agder 8000tc ute akkurat nå, men det ble vel solgt noen 04-05-modeller i fjor til rundt 450-500.

Er det noen som har erfaring med disse? Agder 840 er jo litt større enn Nidelven men liker at Nidelven har stikk-køye og at akterkabinen har to enkle køyer i stedet for dobbelkøye.

Noen med synspunkter og erfaring rundt dette?

Nidelv 26 er fine båter. 96 HK tror jeg er nok for dette skroget. Du vil ikke få tatt ut så mye mer fart anyway, enn denne motoren kan gi. Marsjfart er gjerne i området 11-13 knop. Noe mer blir det ikke.

Prisen er noe stiv; det er jeg enig i, men den er pen, godt holdt og det vil gå flere sesonger før det er til salgs en i denne aldersklassen igjen.

Har også hatt Nidelv 28 og skjønner ikke helt hva du mener med ploger "så fælt". :-) 

Agder 840 har jeg ikke erfaring med, men den har ikke stikkøye. Noe som er praktisk og kjekt.

Tror du får mye båt i den Nidelv 26-en fra 2003. 

mvh Bergen Dørk

Hei Bergen dørk, takk for innspill.

http://dengladebatmegler.no/bat/263

Det er slik jeg mener med "ploging":-). (Er denne trimmet feil eller er dette representativ?)

Anbefaler du ellers Nidelv 28? Finnes det nyere utgaver av denne?

OK, forstår hva du mener. Jeg tror at skroget er bygget for en marsjfart på max 17-18 knop og at det blir slik du ser her når den passerer 20. Jeg anbefaler helt klart båten. Mye bedre plass enn i Nidelv 26, og jeg mener at 160-200 HK er ideelt. Noe under dette gir ikke tilstrekkelig utnyttelse av fartspotensialet, men ønsker du å ligge på 18-20 knop eller over, så hadde jeg vurdert noe annet. Joda har et skrog med en forbausende evne til å tåle mye fart. Gjerne opp mot 25-26 knop.

Er du fornøyd med 15-17 knop er Nidelv 28 et godt valg, spør du meg.

Ta en titt på testen med Jan Erik Larsen i Autofil: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/12447/ 

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Marex 280 oppleves veldig trang i forhold til Nidelv 28. Jeg vurderte Marexen i en periode etter salget av vår Nidelv 28.

Scand Baltic er et slagskip, svært romslig og med et skrog med stort fartspotensiale. Den båten må nok minst ha 200 HK. Mange foretrekker den med 250-290 HK.

mvh Bergen Dørk

Dette siste er jeg helt enig i, selv om jeg ikke vil være så kategorisk. Port akter er gull verd og når de får det til med akterkabin også, så ligger jo Inter godt an, vil jeg tro.

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72353284 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63671498

Kanskje disse er for gamle, etter din smak, men fine båter er det!  :yesnod:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Så vår gamle Inter 9000 på finn her om dagen. Den lå til 650 og var 2006 modell men tror den er tatt bort nå.

Egentlig en veldig grei båt på mange vis når det kom til løsninger. Utgang til badeplattform uten å klatre. Mangle litt stuveplass men ellers hadde den mye av det som trengs for grei ferie for familie på 4. Vi hadde den i 3 sesonger og var ute i variert vær.

Master 820/Inter 9300 er perfekt for dere om dere vil ha enkle senger i akterkabin.

Men jeg vil også tatt en titt på Scand Baltic, selv om det da blir en noe eldre båt, men alt har med oppgraderinger og vedlikhold å gjøre.

I Baltic har du 2 enkle stikkøyer og dobbeltseng bak. Er litt smak og behag, men Baltic er en skikkelig bobåt!

Lykke til i jakten :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...