Jump to content

Familiebåt (4-500K, Nidelv 26 el.l), hjelp til valg og erfaringer?

Edh1

Recommended Posts

Jeg mener at 10-15 prosent må være mulig. Vanskelig å si noe om dette, men har en båt lagt en stund, så "mørner" jo selger med tanke på forhandlinger.  :smiley: Har selger allerede kjøpt ny båt er det enda bedre mulighet for positive forhandlinger for kjøper. Eller hvis det er en skilsmisse.....nå var jeg litt ufin, men iallefall åpen og ærlig om mulighetene.

mvh Bergen Dørk

Joda 8100 kan du jo også sjekke ut. Kommer med og uten akterkabin.Har et mye bedre skrog enn Nidelv. Tåler mye fart.

Støtter hanto1 her. Joda8100 ville vært et av mine førstevalg hvis jeg skulle hatt noe eldre i denne størrelsen. Har et av de beste halvplanerskrogene som finnes, sammen med andre lignende konstruksjoner fra Alf Jensen, som Polar 770 og Marex 21 Duckie. 

Skulle gjerne sett en Joda8100 med en VP D3 på 220 hk.... Får jeg mye penger en gang, så har jeg lyst til å gjøre dette til et prosjekt, just for fun...  :smiley:

Forøvrig ligger markedet med brukket rygg. Mange har priser som burde reduseres med 30-40 prosent for å tilpasse seg markedet.

Redigert av Fortego (see edit history)

Det er ikke farlig å kaste inn et bud. Alle mine båter gjennom årene har jeg handlet via bud. I min verden er det ikke noe som heter "skambud" Mange selgere "prøver" seg og legger båten godt over forventet salgssum, for man tar høyde for pruting. Villigheten til å gå kraftig ned i pris avhenger i stor grad hvor mye selger ønsker å bli kvitt båten, liggetid, og antall interessenter. Gi et bud som er under ditt budsjett. Er du heldig får du et motbud som er akkurat innenfor det du vil gi...

Skap en dialog, gjør deg opp en mening om båten., vent et par dager, også legger du inn et bud.

Høne, øl og hornmusikk!

2 gode kandidater! Hold oss orientert om utviklingen; det liker vi.  :yesnod:  Jeg kjenner tilfeldigvis tidligere eier (ikke nåværende eier) av den Nidelven. Det er en spesielt fin båt. Flott innredning. Praktiske løsninger. 

De 2 båtene har jo en prisforskjell i Nidelvens favør på nesten 100 000, men du får mer fart med Jodaen. Mye kraftigere motor. Den har også autopilot. 

Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Mine barn, som var på dine barns alder da vi hadde Nidelv 26, elsket denne båten. Trygg å bevege seg i. Kjekt med akterkabin. Trivelig å kunne spille ludo eller monopol i forkabinen. Kjekt med stikkøye. Jentene mine (inkludert mor) likte spesielt godt å slappe av oppe på putene på akterkabinen på fine dager i fart. De trivdes veldig godt med en båt som gikk 12-13 knop. Å være på båttur er jo å være underveis - ikke bare å komme fram.  :smiley:

Jeg ville sett fysisk på begge båtene, sammenlignet og deretter tatt en beslutning. Ingen av disse 2 vil imidlertid bli feil. Fine båter.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

OK. Det var litt overraskende. Avhengig av hvor stor skaden er, vil det være mulig å pusse ned og lakkere opp igjen dette. Da ville jeg søkt råd hos Nilsen båtbyggeri i Arendal som har bygd båtene. De kan også levere nye seksjoner. Evnt kan du levere den inn og få det utbedret, mot tilsvarende prisavslag hos selger.

Er dette kun overflate-slitasje eller "mørkt" treverk? Hvordan forklarte selger dette? Lekk kalesje? Hadde selv en 87-modell Nidelv 26, som så nesten ny ut i treverket. Den var vel og merke jevnlig vedlikeholdt og sirlig påpasset.

Du får et visst inntrykk i denne bloggposten: http://blogg.froystad.org/#post21

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Vi var veldig overrasket selv, spesielt med tanke på at resten av båten stort sett var ripefri. Det er jo stort sett brukt laminat og her hadde overflaten "sluppet" noen steder og var tydelig vannskadet andre steder. Dette var ikke bare noen steder men stort sett over det hele ute. Noen steder kan nok slipes ned men mye må byttes. Selger mente det kunne være at den hadde liggetid over vinteren med for tett kalesje? Men da måtte vel treverket innendørs også tatt skade? Og inne var det helt strøkent. Vi er fremdeles interessert i båten men prisen må betraktelig ned med tanke på kostnader ved nytt treverk.

Først og fremst, jeg aner ikke hva Christensen skal ha for Skarpnesen sin, men den kommer på markedet i vår og er vel noe av det beste jeg har sett av romslige snekker rundt 30 fot. Dette er virkelig blitt en virkelig fin båt og med ny kraftig motor er den heller ingen sinke. https://baatplassen.no/i/topic/94376-skarpnes-30-sliten-innredning-oppgradering-p%C3%A5-gang/page-1

Kan godt være denne havner høyere i pris enn hva du antyder i tråden, men det er i hvert fall et tips.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vi var veldig overrasket selv, spesielt med tanke på at resten av båten stort sett var ripefri. Det er jo stort sett brukt laminat og her hadde overflaten "sluppet" noen steder og var tydelig vannskadet andre steder. Dette var ikke bare noen steder men stort sett over det hele ute. Noen steder kan nok slipes ned men mye må byttes. Selger mente det kunne være at den hadde liggetid over vinteren med for tett kalesje? Men da måtte vel treverket innendørs også tatt skade? Og inne var det helt strøkent. Vi er fremdeles interessert i båten men prisen må betraktelig ned med tanke på kostnader ved nytt treverk.

Ut fra det du sier hadde jeg heller vurdert et alternativ. En båt fra 2003, med den kvaliteten Nidelv leverer, bør være rimelig strøken og ikke minst til den prisen. Sånt skjer ikke uten videre "over natten".

Du kan jo kontakte Frode Nilsen hos Nilsen båtbyggeri, beskrive hva som må skiftes og få et prisoverslag. Så kan du legge på 20 000 (overslag er overslag) for den flotte turen t/r Arendal + andre reiseutgifter. Vet ikke hvilke skills du har for å gjøre det selv, men en slik båt bør være tipp topp. Et slik utbedring vil øke verdien for deg, om ikke for dagens selger, med tanke på et salg senere.

mvh Bergen Dørk

• 2 uker senere...

Ja, hvordan går dette da? Vurderingene? Alternativene?

mvh Bergen Dørk

Jeg besiktiget en annen Joda og sammenlignet med håndverket i en Nidelv og det var litt "simpelt". Mistet derfor litt lysten på Joda etter dette. Den var fabrikkbygd og ellers pen men som skrevet, litt enkelt bygd. Den er samtidig noen år eldre enn hva jeg tenker. Ser på båter fra 2002-3 og oppover. Har Nidelv 26 som en favoritt bare den er hel og pen. Ellers liker jeg Marex 280 men synes de er stivt priset. 450 for en 1996-modell er drøyt...

Ellers liker jeg Marex 280 men synes de er stivt priset. 450 for en 1996-modell er drøyt...

Oss imellom.. den ble solgt for 2 år siden for 375K. Intet er gjort med den siden da.Var innbyttebåt hos Marex. Han får ikke mer enn det, vil jeg tro..

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42368722&ref=favorites&favoriteListId=3574337

Edit. 3 år siden

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...