Jump to content

Varmtvannsberederen har takket for seg, ny må kjøpes. Gode råd?


Key Freak

Recommended Posts

Min 20(?) år gamle varmtvannsbereder later til å ha takket for seg. Varmtvann blir det i alle fall ikke. Hovedsikringen i båten (landstrøm) gikk kort tid etter at jeg skrudde den på, så jeg gjetter at varmeelementet har tatt kvelden. Vannet blir varmt når jeg bruker Webastovarmeren.
Jeg aner ikke hvilket merke dette er, det står ingenting på den som jeg kan se før demontering. Det er en hvit, firkantet sak som sikkert har stått der siden båten var ny. Ligner ikke på noen av de jeg finner på markedet i dag. Jeg vet heller ikke sikkert hvor stor den er, men i alle de gamle brosjyrene for Viksund 350 står det oppgitt 50 liter. Så jeg antar at dette gjelder for min båt også.

 

Så da blir jo spørsmålet: Hvilken bereder kjøper jeg? Isoterm og Quick er vel de vanligste. Maritim har også Ati, mens Seasea har Johnson. Synes de to sistnevnte ser rimelig like ut. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har tatt noen mål, men jeg vil jo gjerne ha en ganske stor tank, minimum 40 liter. Quick har firkantede varianter også. Tipper at jeg kan få plass til en slik 40-liter.

 

Noen synspunkter på hva man bør gå for?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det beste rådet jeg kan gi er at du kan få kjøpt en brukt 20-liter fra Hulda for 500 spenn. Må hentes.

 

Litt upresis og fleipete. Men om du har nok varmekapasitet, så er stor tank ok. Hulda varmer opp en 20 liter på noen minutter. Der er altså et avveiingspunkt, varme og tid for oppvarming. Så derfor drasser jeg ikke rundt med en stor tank. Kjøper du en av de kjente merkene, vil jeg anta at kvaliteten er god. Tror jeg har Isoterm (eller noe slikt), holder fantastisk godt på varmen. Tanken min henger på veggen. Det finnes også liggende varianter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, Key Freak ! Jeg satte inn 40-literen til Quick. Denne har 500-wattes element. De fleste andre har 750 på denne størrelsen. Fordelen er at du kan ha den på der det er max 600 watt i havna (eksempel Oscarsborg). Ulempen er at det tar noe lenger tid. Min blir mye varmere av motorvarme enn av el. Sikkert fordi det er kaldt om nettene for tiden. Husk å kjøpe med "Fittings"-pakka og gjengetape/hamp. Det beste er å får den montert så du slipper unna med de samme slangene. Jeg måtte bytte den ene til kjølevannet, noe som er knot når den er festet nederst i motorrommet. Men... hobby, vet du :-)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det med lav effekt på varmeelementet er så absolutt en fordel i enkelte gjestehavner. Jeg har også en Quick 40 liters bereder og er også ofte på Oscarsborg. Etter turen fra Son til Oscarsborg som tar 1½ time er vannet glovarmt. Da holder elementet på 500W vannet helt fint varmt gjennom helgen med normalt forbruk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Worry og Lars H: Ja, jeg har tenkt i de baner som dere nevner når det gjelder effekten på varmeelementet. Oscarsborg er nevnt, og det samme gjelder for eksempel de gamle uttakene i indre havn i Strömstad. Hvis man orker å ligge der... :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Heisann Key Freak, på vannet allerede? Du får sikkert kjøpt nytt varmeelement til berederen. Spørsmålet er bare om det er verdt det. Etter 20 år har den sikkert gjort sitt. Disse 4.kantete VV-berederne er mye brukt i amerikanske båter bl.a. Har også sett de her i Norge uten at jeg husker hvilket merke de blir m-ført under. Personlig ville jeg gått for så stor tank som mulig som du kan sette inn på eksisterende plass. (blir vel ofte i praksis 40 eller 60 liter) Blir helt sikkert litt ombygging (forlenging eller korte ned) av slanger både fra motor og til vannsystemet.

 

(Vær obs på en ting med disse 4-kantede berederne, inni dem er det en sylindertank. rundt de er det ofte type Glava som isolasjon. Denne glavaen vil suge til seg fuktighet i bunn der hvor den står, hvis vannsøl forekommer der. Videre medfører dette at tanken da tæres utvendig og inn. Har jeg selv erfart på en tank jeg hadde i en amerikansk båt. Ble til slutt tæret hull. Husker jeg riktig var også den tanken i aluminium (litt usikker her).

 

Forrige eier hadde satt isotherm 40 liter i min, jeg har nå den båten på 5 året og kan ikke si annet enn at den alltid har virket bra så langt, ikke vært noe tull i det hele tatt.

Er ikke sikker på elementet, men har ikke problemer ved Oscarsborg. Synes de problemene oppstår når megabåtene legger seg til plugger inn også setter hovedsikringene på land i gang med å slå ut eller ryke. Selv 750w vil vel ikke slå ut på sikringsstolpene rundt om? Men kombinert med annet forbruk samtidig er det jo ett poeng med mindre element.

Link to post
Share on other sites

Hulda; tankene dine vil jeg gjerne ha, men ikke tanken din... :-)

Jori; jeg er ikke på vannet. Men jeg har begynt å pusle litt, og trengte litt vann om bord. Litt tilfeldig at jeg testet varmtvannsberederen nå. Jeg synes vel at jeg allerede hadde nok å pusle med, men sånn er det vel med 20 år gammel båt. Det enkleste er selvfølgelig å få tak i et nytt varmeelement, så slipper jeg f.eks. jobben med å tilpasse slanger. Men som du sier så er tanken gammel, og jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å lete. Som tidligere skrevet så er det ikke mulig å identifisere den uten å ta den helt ut.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Skal ikke påberope meg hverken kunnskap eller lang erfaring, men jeg kjøpte denne Quick-berederen i fjor: http://www.seatronic.no/vvs-varmtvannsberedere-c-53_448/quick-b3-varmtvannsberedere-p-3969

Synes den ble raskt varm på både motor og strøm. Holder godt på varmen og har god kapasitet. (nok for vårt bruk, 2 voksne og 2 barn, kjapp dusj og oppvask, så har det holdt i 1,5 døgn i uthavn uten reoppvarming med strøm eller motor)

Link to post
Share on other sites

KeyF - har tanken spenning? Har også Viksund med en firkanta 50l klump, denne har 0-1-2-3 vender på ene kortsiden, og alle koblingene på ene langsiden. Har avogtil glemt bryteren på '0' og funnet det ut 2. dagen i gjestehavn når vannet begynner å bli lunkent. (3 jenter..) ;)

Link to post
Share on other sites

Hanto1 og Kaffelars; Jeg er også veldig fornøyd med hvordan denne gamle tanken holder lenge på varmen.

I fjor vår glemte jeg å sette på tanken da vi ankom gjestehavn fredag ettermiddag. Dette oppdaget vi ikke før søndag morgen, da vannet var blitt litt lunkent.

 

Apropos slå på: det er ingen synlig bryter på min tank, så jeg tar inn og ut stikkontakten. Inn- og utganger er på toppen av tanken, slik denne er montert.

 

Kaffelars; vet du hva slags fabrikat tanken din er?

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Isoterm er klar vinner i tidligere tester, men det er noen år siden. På maritim selges isoterm med blandeventil, noe som normalt kommer i tilegg hos andre forhandlere, pris ca 500-800kr, greit å ha i bakhodet når du sammenligner pris. Maritim hadde kampanje i vinter, da kjøpte jeg et 40L isoterm. Kjøp så stor du har plass til, holder bedre på varmen når du begynner å tappe.

Link to post
Share on other sites

På maritim selges isoterm med blandeventil, noe som normalt kommer i tilegg hos andre forhandlere, pris ca 500-800kr, greit å ha i bakhodet når du sammenligner pris. Maritim hadde kampanje i vinter, da kjøpte jeg et 40L isoterm.

Det ligger nesten ingen Isotemp-varer på nettsidene til Maritim lenger. Jeg dro innom Maritim på Billingstad (tidl. Slependen) i dag, og de har massevis på lager. Grunnen er at de gjorde et stort innkjøp tidligere i vinter, ble jeg fortalt. Mulig de kjøpte restlageret i forbindelse med endring av distribusjonen i Norge. Selgeren signaliserte at de er i ferd med å fase ut Isotemp. Trolig til fordel for deres eget merke Ati.

 

Litt rart at de ikke kjører på med kampanjepriser på Isotemp hvis de har gjort et godt innkjøp. Det sto ingenting fremme i butikken. Men jeg gjetter at det er mulig å prute! :wink:  Så det går nok mot en størst mulig Isotemp, tipper jeg.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

..

Kaffelars; vet du hva slags fabrikat tanken din er?

Husker ikke i farten, og er noen hundre mil unna båten akkurat nå. Din kan sikkert repareres, men er også godt å få inn noe nytt, Isotemp i rustfritt er ikke feil, og gamletanken kan kanskje bli en snerten rustfri tønnegrill? ;)

Link to post
Share on other sites

Ser Isotemp også har kommet med en billig variant SPA, denne er i svartstål og bør unngås.. Varianten blir dessverre montert endel i nybåter fortiden.

Har sett den. Har strengt tatt ikke vurdert den.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Din kan sikkert repareres, men er også godt å få inn noe nytt, Isotemp i rustfritt er ikke feil, og gamletanken kan kanskje bli en snerten rustfri tønnegrill? ;)

Absolutt ikke feil å få inn noe nytt i blant. Jeg er mest spent på hva jeg må bytte av slanger for å få til dette. Alt tar jo tid...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Dette er en opplagt oppgave som "far" dessverre må ta en hel helg alene i båten for å få i orden. Viktig å sjekke lengden du trenger på slangen(e), men det er også viktig med nok øl til kvelden, etter at oppdraget er utført. Kanskje du har litt å gå på med de slangene du har også, så jobben tar 2 timer :-) Husk å stramme den godt fast. Kan fort bli et prosjektil, om ikke. Ta det når du har kommet deg på vannet :-)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tar det definitivt når båten ligger på vannet, Worry! Før den tid er det mer enn nok annet å holde på med.

 

Forøvrig en god arbeidsplan du skisserer opp!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hadde en firkantet hvit HØIAX bereder I min gamle nimbus. Rustfritt stål I innertank. Ikke usannsynlig at det er en norsk HØIAX tank du har.

Jeg har tenkt at det muligens kan være Høiax, ja.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...