Jump to content

Led striper som navigasjons lys, er det "lov" ?

LeviCorsair

Recommended Posts

Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene)

Regel 23. Maskindrevne fartøy underveis

(a) Et maskindrevet fartøy underveis skal vise:

(i) en topplanterne forut,

(ii) ytterligere en topplanterne aktenfor og høyere enn den forut. Et fartøy på mindre enn 50 meters lengde har ikke plikt til å vise en slik lanterne, men har lov til å gjøre det.

(iii) sidelanterner,

(iv) en akterlanterne.

Betyr (i) at topplanternen skal være foran sidelanternene?

Det problemet har ikke jeg. Enten ser jeg bare rød eller grønn, og da vet jeg at jeg ser siden på båten. Ser jeg begge fargene er vi på møtende kurs, om enn ikke helt rett imot. Ser jeg bare hvitt så er jeg bak båten, og fordi jeg har treg båt er det relativt liten risiko for kollisjon (med mindre jeg misforstår og egentlig ser en ankerlanterne - da kan jeg kanskje tro at båten beveger seg i samme retning som meg mens den egentlig ligger stille).

Lo godt når jeg leste den siste setningen din. :)

Problemet er faktisk reelt :)

Seil som om det er det siste du gjør!

Det finnes ingen bestemmelser i regelverket om at sidelanterner skal plasseres aktenfor topp lanterner, men sidelanternene skal ha en klar avgrenset vinkel fra 0 grader (rett forover til 112,5 grader altså aktenfor tvers) f.ex.: se på lanterneplasseringen på enkelte conteinerfartøy, 

Alle navigasjonslanterner skal være sertifisert i henhold til regelverket i.h.h. til den båtstørrelsen de er bergenet på.

Ser jeg bare hvitt så er jeg bak båten, og fordi jeg har treg båt er det relativt liten risiko for kollisjon (med mindre jeg misforstår og egentlig ser en ankerlanterne - da kan jeg kanskje tro at båten beveger seg i samme retning som meg mens den egentlig ligger stille).

Hvordan vet du at du er bak båten eller at den ligger stille? Det kan vel like gjerne være en liten båt (under 7 meters lengde) på vei rett mot deg?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...