Gimlet Svart 16.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Løfter opp denne tråden da jeg vurderer å bytte ut impellerpumpen med elektrisk pumpe i stedet. Det har vist seg vanskelig å finne nye reimer, og disse er jo ikke skikket for vanlig drift. Er det noen som har erfaring med slik elektrisk pumpe på sjøvannskretsen? Motoren er ferskvannskjølt så fallgruben er vel kun for lite kjøling og ikke for mye, da termostaten vil regulere kjølingen fra saltvannssiden slik jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Der er vel eit par fallgruber til, med el. pumpe. dynamoen din skal med sikkerhet vera stor nok til å holda denne pumpa gåande i kontinuerlig drift uten overoppheting, og med nok strøm til andre ting. og pumpa sin elektriske motor skal kunna driva denne kontinuerlig, og uten overoppheting. (hvis der er ein 60-talls dynamo, type lang og slank, kan du rekna med at den ikkje klarer denne jobben.) Magne Sitér dette innlegget Link to post
Gimlet Svart 16.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Kom tilfeldigvis over denne siden da jeg tenkte å gjøre et siste søk etter erstatningsreim. Ser ut som de fører leddete reimer i metervarer, med unntak av "Kilereim Z23", så skal finne ut om denne kan passe. Å kjøpe en meter med reim til over 3000 blir jo litt i overkant. Hvis ikke: dynamoen ser ca slik ut, og er kanskje av en nyere type. Har ikke modellenummeret tilgjengelig akkurat nå. Her er det vel å regne ut ca. hvor mye forbruk man har tilgjengelig totalt, og trekke fra annet utstyr? Sjøvannspumpen hetter Jabsco 6493 og en erstatter til 6490-serien ser ut til å være CW404, som ser ut til å ha kapasitet på 40L/min ved 1500 RPM. Gitt at det er likt ved min pumpe (og at 2000 rpm blir ca 50L/min?) må jeg da finne en elektrisk pumpe med samme kapasitet. På Biltema har de en med 35L/min, men det blir vel for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 har du bilde av motoren framme ? Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Gimlet Svart 16.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 Bile 1: Bilde 2: Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 den dynamoen skal klare jobben, ja. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Ja, og ellers er det jo lett som en vind å koble et ekstra reimhjul på veiakselhjulet, eller en direkte drivaksel rett ut fra mutteren på veivaksel.... Sitér dette innlegget Link to post
Gimlet Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Etter litt søk etter forskjellige elektriske sjøvannspumper gjorde jeg en avveinning mot prisen og sikkerheten med den nåværende driften. Fant en reim av samme type her: https://www.bearing-king.co.uk/bearing/nutlink-a-section-v-belt-1-mtr/8026 og bestilte en, som holder til to reimer, og kommer under tollgrensen. Til den nette sum av 350,- er det ikke en veldig høy utgift hvis driften holder like lenge som forrige reim, og en fordel (den eneste?) er at bytte ikke tar spesielt lang tid, og kan utføres underveis om det skulle komme til det. Så får vi se hvordan ny reim ser ut etter noen timers drift. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Har i arbeidssammenheng brukt slik rem som har gått i etpar tusen timer på vannpumpe/vifte. Reimene blir fort litt harde og glatte på sidene slik at de slipper lett, men etpar dråper olje å hver side gjør den klebrig igjen for nokså lang tid. Hvis den bunner ser du det på at naglene blir blanke/slitt. Veldig viktig å montere reima rett vei. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.