Horst Startet 4.April.2016 Del på Facebook Startet 4.April.2016 (redigert) Det har vært utallige tråder om dette temaet og jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en tråd om dette da jeg sliter med å ta et valg. Da genoaen min revnet i fjor vår måtte jeg hive meg rundt å bestille ny genoa, valget falt på Elvstøm sitt "Crusing Radial Laminat ECL". Valget var enkelt i fjor vår, jeg trenge et seil raskt og Elvstrøm kunne levere raskt, leverte god service og prisen synes jeg var helt ok. Nå er jeg egentlig i samme problemstilling, jeg har bestemt meg for å bestille nytt hovedseil før "Færdern", grunnen er at hovedseilet er utblåst, steingammelt og i relativt dårlig stand (kan revne når som helst). Alle de ulike seilmakeren kan levere seil innen fristen, men jeg må bestille raskt. Valget står mellom: 1. Elvstrøm - Cruising Radial Laminat ECL: kr 32500,- (identisk kvalitet som genoaen jeg har) 2. Gran HPC Storseil - Contender CDX duk: kr 37000,- (inkluderer også 1.gangs ettersyn) 3. Hovdan Seil - Crosscut i Hybrid dynema: kr 29000,- 4. Quantum - Radial Sandwich. Storseil: Crusing Laminat; kr 27000,- Alle tilbudene er inkl. 2 rev, fullspilet med 4 spiler, sleidere etc. Dialogen med alle tre seilmakerne er ok. Ser fordeler med 2, 3 og 4, de holder til i Oslo området hvor vi bor. Vi driver mest med tur og ferieseilas, kanskje en regatta som Færdern på heldige år :-) Jeg har også fått tilbud fra et par til som jeg vurderer, men hva mener ekspertene her inne om de 4 foreslåtte alternativene? Redigert 4.April.2016 av Diego Maradona (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 Jeg seiler endel med en kamerat som har en Sweden Yacht 36, og som ifjor fikk nye seil - også storseil - fra Gøteborg, den samme som Hulda referer til i tråden sin nå. De nye seilene funker flott. Ifølge tjommien min går båten et halvt knop raskere. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 4.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2016 Jeg seiler endel med en kamerat som har en Sweden Yacht 36, og som ifjor fikk nye seil - også storseil - fra Gøteborg, den samme som Hulda referer til i tråden sin nå. De nye seilene funker flott. Ifølge tjommien min går båten et halvt knop raskere. Hva er det Hulda refererer til i tråden sin? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 Sikkert UK sails i smøgen? Da må du dra ned dit og smugle seilet inn for å spare vesentlig. Husk også at norsk reklamasjonsrett er unikt god. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 Nei, det er det ikke det. UK Syversen har lagt ned i Smögen og solgt tomten til boligformål. Nå holder de til utenfor Göteborg: Fräsarvägen 7B, 142 50 Skogås. Han jeg har hatt kontakt med heter Oskar Skoteng, mob +46 720 643 468, e-mail oskar.skoteng@uksyversen.com og web www.uksyversen.com Det er umulig å smugle seil over grensen. Dessuten har den servicen jeg har mottatt fra UK Syversen strukket seg langt ut over vanlig reklamasjonsfrist, selv i Norge. De har vært mer enn normalt imøtekommende på alle måter. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.April.2016 Del på Facebook Svart 4.April.2016 Det er mulig å smugle atombomber over grensen, så jeg ser ikke helt hvordan det skal være umulig å smugle et seil over.... ... men... jeg har tatt feil en rekke ganger før. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Hulda Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Naturligvis er det mulig, men da må du lure leverandøren til å betale merverdiavgiften på andre siden av grensen. De fleste leverandører er ikke dumme nok. Og i hvert fall ikke UK Syversen. Systemet er nok lagt opp litt smartere enn det du forestiller deg. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Men hvor mye sparte du i forhold til UK sails i Norge? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 har hørt mye bra om Gran i det siste, men de er jo relativt dyre sammenlignet med Quantum og Hovdan ser jeg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Men hvor mye sparte du i forhold til UK sails i Norge? Mener du meg? Jeg mener å huske at UK Syversen i Göteborg ga fast pris på SEK 6 800, og det uten å ha sett seilet (for å fjerne gammelt, sy på nytt UV-skydd, reparere seilet i halsen). Det neste tilbudet lå på SEK 10 000 og var noe usikkert, slik var det i Norge også. "Ta hit seilet så skal vi se på det"-typen tilbud. Det var ikke mulig å få en forhåndspris i Norge, i det hele tatt. Og jeg pakker ikke ned den svære genoaen, transporterer den til en eller annen, som skal se på det senere, for så å gi en pris. Plutselig står jeg der og har en tusing minus bare i bompenger. Så i høst plukket jeg ned genoaen (var egentlig med i prisen fra UK Syversen), la den på fordekket, UK Syversen kom dagen etter og plukket den opp, og leverte den etter avtale slutten av mars. De leverte den vel egentlig en dag for sent, 01.04.2016 (etter avtale). Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Det er mulig å smugle atombomber over grensen, så jeg ser ikke helt hvordan det skal være umulig å smugle et seil over.... ... men... jeg har tatt feil en rekke ganger før. RSL Du må velge om du vil betale svensk eller norsk moms. Tror ikke du får en svensk seilmaker til å levere seil uten moms, like vanskelig som en norsk seilmaker. De fleste vil da velge å momse inn i norge, for da får de tilbake svensk moms. Jeg er så nerd et jeg hadde bedt om referanser, og spurt om å få bli med på en 340 som har tilsvarende seil, funnet det seilet jeg likte best og bestiilt det med eventuelle endringer jeg ønsker. Tror forskjellen i seilduk er mindre enn hvor godt seilmakeren treffer på shape mot båten. Så hadde nok valg den seilmakeren som kjente båten best, ikke bare levert seil, men utviklet seil mot båttypen. I forhold til det du har nå blir du nok uansett fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 Takk for inspill Etter jeg postet innlegget har jeg vært en tur innom Gran seil på Fornebu, det var veldig tillitvekkende, men jeg sliter fortsatt med å ta et klart valg. Jeg tror ikke jeg skal blande inn nye leverandører i Sverige eller andre land, jeg ønsker ikke styret med å bruke en dag i bil for å hente et seil etc. I tillegg er jeg tilhenger av å støtte norske foretak. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Kjøp i Norge. Det er alltid et eller annet som må fikses, og på sikt skal du også ha vedlikehold og reparasjoner. Hovdan er veldig god på slik oppfølging, de tar ting veldig kjapt. Har ikke handlet hos Gran, men de var veldig på når jeg ba om tilbud på nye seil i fjor. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Horst Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Elvstrøm ringte meg her forleden dag og kom med et revidert og bedre tilbud. Jeg bestemte meg derfor for å gå for Elvstrøm sitt tilbud. Jeg har også god dialog og erfaring med min kontaktperson hos Elvstrøm, i tillegg synes jeg servicen er god. De leverer og henter i Oslo gratis så det er jo også praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
TrueBlue Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Hei! Kjøpte SY 340 1987 modell av RSL. ( Har hatt SY C34 tidligere). Vurderer å bytte seilene - ble du fornøyd med valget av seil fra Elvstrøm? Ser ut som du har hatt hatt dem en sesong nå? Ønsker meg også genakker til båten - fint også om noen har erfaringer med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 @TrueBlue Jeg bestilte Genaker med strømpe for et år siden fra Gran på Fornebu for levering før sesongen i år, dvs til påske.. Båten er en Bavaria 36 med baugplattform. De fikk det hektisk på våren, for da jeg ba om bekreftelse på fargevalget uti februar, hadde de forlagt hele saka. Så man må jo følge opp, det er vel slik over alt... (?) Vi gikk ned en duktykkelse i fht deres standard, men det har gått bra hittil, må redde seilet pga broach / vindstyrke (10 - 12 m/s) uten at det har røket ennå (bavvan har grunn kjøl og ror, stikker vel170 cm). Valget sto mellom Code 0 (derav nick'et) på rull eller genaker med strømpe, valgte det som gav meg dypest vindvinkel. Seilturene er veesentlig morsommere (og raskere) nå. Seilet hadde jomfruturen på Skagenrace, slør / lens gjennom natta på nordavind i stedet for elendig rullegenoa.... (seilte tur / guttetur, stakk rett til Skagen på nordavinden, droppet Væderøarna)... Gran ble vel valgt ut fra pris / kvalitet / tidligere erfaringer. Måtte montere fall og blokker på hver side akter, samt nedhal (med utveksling) i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 14.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2017 Jeg er fornøyd med seilene fra Elvstrøm, men hadde jeg valgt igjen så mulig jeg hadde gått for Gran da de er nær der båten ligger og der jeg bor. Jeg har også veldig gode erfaringer med Gran, hyggelige folk og god service på tross av at jeg gikk for en annen leverandør. Vedr gennaker så har det vært vurdert, men har en lite brukt spinnaker og jeg har lært meg å bruke den med strømpe så det er ok foreløpig. Jeg bruker en ATN tacker så kan seile spinnaker som en gennaker om jeg ikke gidder spinnakerbom. Har bare testet ATN tacker litt så har ikke nok erfaringsgrunnlag til å anbefale løsningen. Den vil også fungere med en gennaker og man slipper å investere i et baugspyd etc. Gratulerer med ny båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
TrueBlue Svart 31.Mai.2018 Del på Facebook Svart 31.Mai.2018 (redigert) God sommer til dere! Beklager er ny her og glemte å sjekke svar!! Har i vinter kjøpt meg en brukt Gennakker jeg mener vil passe. Den er også av litt kraftigere duk, samt strømpe. Båten har fått mye stell i vår med bl a all elektronikk skiftet ut. Mye kjærlig omsorg er også rubbet inn i båten. Takk for gode svar. Skal nå begynne å bruke den og kommer med en liten rapport etterhvert. Takk for hilsener! Redigert 31.Mai.2018 av TrueBlue (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.