Smite Startet 5.April.2016 Del på Facebook Startet 5.April.2016 Hei, Har en Joda 24 1977 modell, 2,5 meter bred på det meste. http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15793&mid=24503 Jeg har fått tilbud om å leie båtplass meget rimelig, denne er 2,2 meter bred. Med tanke på at skroget er smalere nært vannlinjen, vil dette være tilstrekkelig med plass? Båten er ikke på vannet enda, ellers så kunne jeg bare testet. Men hva tror dere, er dette tilstrekkelig med plass, eller må jeg minst ha 2,5 meter bredde? -Marius Sitér dette innlegget Link to post
OveHelgeland Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Skal ikke si noe sikkert men når jeg kjlpte båt. Så anbefalte foreningen å ha 90 cm bredere bås enn hva min båt er. Men vet ikke hva som er normal praksis. Men dumt om båten din blir liggende å gnage på uteliggere. Hørtes noe smalt ut:/ Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Har du sjekket om det er regler for maksimal bredde? Det er det ihvertfall der jeg har båten. Sitér dette innlegget Link to post
Smite Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 Skal ikke være noe maksimal bredde begrensing. Fått tilbud om å leie plassen for 2000,- derfor jeg er higen på den. Kan evnt hive på litt fenderbeskyttelse eller hva det heter på utliggerne. OveHelgeland: Får da håpe ikke båten ligger å gnager på uteliggerne, det blir nok ikke populært :-D Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Du bør ha en netto bredde på båsen som er minst 50 cm mere enn båten for å få plass til fendere. Minimum 3 meter. I tillegg er det regler for sånt. Du skal inn og ut også. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Navic II Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Tror jeg ville styrt unna. er 2,2 meter lysåpning eller? uansett tror jeg det blir trangt. hvis du fysisk får plass til båten, så er det bare såvidt. 30cm smalere enn fenderlista er ikke å anbefale. legger du på beskyttelse på utliggerne så er vel de fort 5cm tykke, og du vil da få en 40 cm smalere plass. er båten din 20 cm smalere i vannlinjen på hver side? og om du får plass til båten vil du slite med å komme deg inn ved det minste vindkast, og om det kommer litt bølger vil du rulle på utliggeren. går kanskje an å høre med havnesjefen om plassen kan utvides noe? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Med smal bås kan du risikere at det breieste på båten, fenderlisten stikker ut over utliggeren, hva om nabobåten da har like smal bås og også stikker ut over den samme utliggeren? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Smite Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 Er bare en plass jeg har fått tilbud om å leie, så kan nok ikke endre på bredde eller lignende. Var så god pris at jeg måtte undersøke om det lot seg gjøre selv om plassen er litt liten. 2,2 meter lysåpning ja. Båten på ene siden ligger ute i dag og vil ikke stikke over mot min, den er vesentlig mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Helt rett LarsH. Jeg hadde samme tilfeldet på min gamle båtplass. En snekke lå i nabobåsen, og den lå og gnagde på utriggeren, samt ved bølger, så kunne jeg ikke gå ut mellom båtene. Snekka ble skrapt opp, da fendere ble vippet opp på utriggeren. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Riddar4 Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Båten har jo to sider. Ved for smal bås, vil det bli problem med nabobåsen der det er enkel uterigger. Men du vil jo slite med å komme ut på gåriggeren for å betjene din egen båt også. Trodde de fleste båtforeninger hadde regler for størrelse på båter i den enkelte type båtplass. Hos oss er det begrensning i henhold til plassbredde. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Jeg hadde båt som var 2,72 ved fenderlista på det bredeste, i en bås med lysåpning 2,6 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Snusmumrikken Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Hvor er dette? Bor selv i kr.sand er nok intr. om du ikke har bruk for plassen avhengig av hvor det er. Har en liten 14ft som ikke trenger store plassen, men alt er som vanvittig dyrt føler jeg. 5K for et båtplass i Auglandsbukta. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
HerJo Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Leier selv en plass som er så vidt breiere enn båten - har akkurat plass til en fender på hver side. Det går helt greit i stille vær, men så snart det blir noe vind ligger utliggere og båt og jager og "fenderforbruket" stiger til uakseptable høyder. Dette er en midlertidig løsning, og jeg ville ikke leid den fast over tid. Ville nok vurdert værforhold og nabobåter før jeg gikk inn på noe langsiktig i alle fall. Det som er en grei plass om sommeren er ikke nødvendigvis en grei plass om vinteren har jeg erfart... Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Gammel tråd, men siden spørsmålet mitt passer her så bruker jeg denne. Min båtplass har lysåpning på 2,80 meter (målt inne ved bryggekanten, antar det er like bredt ytterst også, mellom utriggerne). Jeg går med planer om å oppgradere båten i løpet av de nærmeste årene, og vindusshoppingen har startet allerede nå. Båtplassen har begrensning på 21 fot på min plass. Hva er maksimal bredde på båter jeg kan vurdere? Planen er en bowrider eller senterkonsoll. Typisk dagsturbåt. Til nå har jeg satt begrensning på 2,40m bredde i søket mitt, men det er noen båter som er virkelig flotte som er breiere enn dette. Jeg har endeplass, så det er kun nabobåt på ene siden, men her er det smal utrigger, og nabobåten min kommer ganske tett på. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 (redigert) Pitbullo skrev 11 minutter siden: Hva er maksimal bredde på båter jeg kan vurdere? Sjekk om havnereglementet sier noe om dette. Hvis de sier at båtens bredde må være maksimum (båtplassens bredde - 40 cm) så har du grensa der. Det er veldig dumt å ta sjansen og handle bredere båt og deretter få beskjed om at båten må vekk. I min forening gjelder følgende tabell: Redigert 19.September.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pitbullo Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Takk for svar! Ja det er dumt å komme hjem med båt som ikke fungerer i båsen. Hos oss står det ingenting om bredden på båten, kun lengde. Lysåpningen målte jeg selv med en tommestokk, da det ikke står noe om bredde på plassen i dokumentene. Hvis jeg tar utgangspunkt i tabellen din @Popeye70 så tenker jeg at jeg kan tillate båter opp mot 2,50m bredde siden lysåpningen er 2,80m. Uttern og Askeladden har begge flotte båter som er i bredde mellom 2,40m og 2,50m. Det ville være synd om disse måtte diskvalifiseres bare på grunn av bredden når lengden er innenfor hva som er tiltenkt plassen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Hvis lysåpningen er 280 så burde i hvert fall 240 være ok, trolig også 250. Mindre båter har tynnere fendere, så man trenger ikke halvmeteren ledig. Men jeg ville som sagt sjekket med havnesjefen for sikkerhets skyld. Trolig sier vedkommende bare «kjør på» hvis du er omtrent på grensa, mens et petimeter vil trolig være strengere. Det vil nok avhenge av hvor «seriøs» havnen er. Er det KNS vi snakker om blir nok reglene håndtert strengere enn om det er en havn på et mindre sted. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pitbullo Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Takk for tips! Jeg får dobbeltsjekke med de som drifter havna når det kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Lån en båt i den størrelsen duhar lyst på og se hvordan det fungerer. Jeg har seilbåt bredde3,55 den har gått i båtplass med lysåpning 360. Trenger ikke fendre der båten er breiest. Skrogform og høyde på utrigger spiller inn, ofte bredest over utriggerhøyde. Ta en test… Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 (redigert) Smite skrev On 5.4.2016 at 10.04: Har en Joda 24 1977 modell, 2,5 meter bred på det meste. http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15793&mid=24503 Jeg har fått tilbud om å leie båtplass meget rimelig, denne er 2,2 meter bred. Med tanke på at skroget er smalere nært vannlinjen, vil dette være tilstrekkelig med plass? Man må ikke bare tenke på hva man kan klare å presse inn på en båtplass, men også på hvordan det påbvirker naboene båtplasser og om for stor båt kan ødelegge nabobåter. Selv har jeg en båt hvor båtplassene er 2,5 meter senter - senter, mens utriggerne er ca 30 cm brede ytterst og 8-10 cm brede stålstenger ut dit. på naboplassen kom det en båt med bredde 2,8 meter som da sprengte ut sin bås og presset sammen blant annet min bås. Utriggeren var det jo ikke ordentlig plass til, så den ble presset ned i vannet så fortøyninga mi bak på den siden ble mye strammere enn den burde være. Den brede båten stod i spenn mellom utriggerne, også var det lagt fendere mellom den og min båt. Solid fender akkurat der lanterna mi er er jo ikke helt optimalt. Denne båten gjorde jo at vi andre får mindre plass siden den stikker 15 cm ut over senter av utriggere (eller der senter av disse skulle vært) på hver side. Og det blir trangere innkjøring når utriggeren dyttes sideveis, og stor fare for ødeleggelse av lanterner og annet (store båter er jo gjerne høyere også). Så var det å spore opp eier (ikke så enkelt) og dermed ble båen flyttet innen jeg kom tilbake til båtplassen neste gang noen dager senere. Man bør aldri ha bredere båt i en bås enn senter - senter båsen og helelr ikek så bred båt at den presser på utriggerne på begge sider samtidig. Men akkurat hvor stor en båt kan være kommer jo an på reglene på stedet og hva naboene synes er ok. En bred båt er jo også ofte lang og tung, noe som kan gjøre at den bryter andre regler. Redigert 19.September.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 19 fot skrev 12 minutter siden: Selv har jeg en båt hvor båtplassene er 2,5 meter senter - senter Hva mener du med 2.5 meter senter - senter ? Skjønner ikke helt i denne sammenhengen..... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Samme som nominell bredde i tabellen lenger opp i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 (redigert) Jannmar skrev 19 minutter siden: Hva mener du med 2.5 meter senter - senter ? Skjønner ikke helt i denne sammenhengen Det er fra midten av en bås til midten av neste, dvs brutto bredde, inkl utriggere / bommer. Er brygga 10 meter, og fire like store båtplasser, sies det at hver plass er 2,5 m… man leier tydeligvis gangbanen også… Redigert 19.September.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 @abbor. @Code0 . Takker, da skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.September.2021 Del på Facebook Svart 19.September.2021 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.