Jump to content

Oppussing av motorrom Fairline Phantom 36

odma78

Recommended Posts

Takker Odma78.

Da skal jeg måle litt og se hvor mye jeg har å gå på.

Må i alle fall ha en stødig kranfører. :worry:

Ser at du har tatt motorene ut med girene på så der er kanskje noen cm og hente med å ta dem av.

Det var ikke lengden som var det største problemet, høyden var værre. VP 63 er ca 90 høy. Åpning ca 1,60 m. Kranarm ca 30 cm. Da er d ikke mye slakk du skal ha.

Jeg har en kamerat som jobber på et lakkeringsverksted. Han ordnet med grunning, russtopper og lakk.

Det jeg vet er at det ble brukt en type syre-grunning etter motoren ble sprayet med ruststopper type brunox på de stedene det var rust. Og de var det mange av.

Mener det ble brukt "lastebillakk", de har også egen fargekode for VP. :yesnod:

Var forøvrig veeeldig nøye med avfetting og spyling med høytrykk med varmtvann. Dette ble gjort i flere omganger.

Veldig bra. Benyttet du samtidig anledningen til å åpne og rense feks. intercooler og varmeveksler på stb. motor da du først hadde den ute?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hadde opp dekselet på enden og kikke på kjølerøra, de var like fine. Har heller ikke slitt med dårlig kjøling, så jeg satt det på igjen uten å gjøre mer. Ikke bra å klå for mye med ting som fungerer, hehe.

Det som jeg gjorde noe med med tanke på kjøling var eksosbenda. Det var det bare 50 % åpent i silen der hvor kjølevannet kommer. Pakket om alle pumpene både ferskvann og saltvann. 

Har målt jernhestene mine da jeg ikke fant målene i manualen, så mine motorer er litt lavere enn dine.

Døråpningen er den samme som din, men flyen min går lengre bak og det kan by på problemer.

Får benytte døråpningen ut til badeplattformen for å hente noen cm.

Dyp planlegging til vinterjobben. :confused::lol:

Nå er det først en hel sesong med glede. ☀️☀️ og pent vær i månedsvis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...