Jump to content

volvo penta, er reimhjulet det samme som på bilmotoren?


draco1800dc

Recommended Posts

Nå ble jeg noe usikker, men jeg minnes å huske temmelig sikkert at AQ145B er bygget på B23 ?

 

AQ145B motoren ble produsert i 1984 og 1985, og det var vel først i 1985 at man utviklet "lavfriksjonsmotoren", som kom i Volvo biler som B230 det herrens år 1986, altså året etter AQ145B, og i 1986 kom også AQ151/171 som var basert på B230.

 

Dog, i noen lister jeg selv har laget, står det faktisk at blokken på 145B modellen er B230, med samme delenummer som blokk til AQ151/171, selv om MarinePartsEurope og flere andre skriver B23 på sine nettsider, så det kan være at Penta fikk tilgang til B230 blokker først, det var ikke uvanlig at marineavdelingen fikk tilgang til ting litt på forhånd.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Er nok en mulighet for at volvo penta fikk b230 blokka føre , blokka mi er stemplet 84 så dette er en 84 mod b230 , ingen jeg har snakket med som er volvo (bil) entusiaster får det til å stemme heller , men det er jo reelt at den finnes ;) litt vannsklig å ta bilde av stemplinga , men her står det 84

mbilde

mulig det er litt vannsklig å se
Link to post

Det stemmer nok med B230.

 

Jeg har som sagt noen lister jeg laget for mange år siden med delenummer for diverse Volvo Penta deler til de gamle AQ motorene, som er kjekke å slå opp i for å se hvilke deler som hører til hvilke motorer osv.

Der står AQ145A med standard B23 blokk, 405 topp og K-kam.

 

AQ145B står derimot som tidligere nevnt oppført med B230 blokk, akkurat samme delenummer som AQ151/171 blokka, men med annen veivaksel og stempler (rådene er dog like). De nyere motorene hadde jo langslagsveiv, noe AQ145B ikke hadde.

 

Det er også forskjell på toppene, AQ145B ser ut til å være eneste motoren som kom med 531 toppen og K-kam, altså samme kamaksel som den gamle 405 toppen hadde, mens AQ151 hadde 531 topp med V-kam.

 

Ut i fra delenumrene så er altså AQ145B en slags overgangsmodell, med litt av den gamle AQ145A og litt av den nyere AQ151,  og det er nok derfor den ble produsert i så kort tid også.

 

Nå er det jo pussig at både Volvo selv, og nettsider som Wikipedia, diverse Volvo fora osv. hevder at B230 motoren ble utviklet i 1985, og at den ble først puttet i 240 og 740 biler på slutten av samme år, når det helt klart finnes B230 motorer produsert i 1984, som er benyttet av Penta.

Det var faktisk slik den gangen at marineavdelingen til Volvo fikk tilgang til nyutviklede ting før personbilavdelingen, og ofte fungerte som "produkt-testing" før man benyttet deler, motorer og slikt i bilene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...