Jump to content

Lage båt av støpeform?

kristian lengali

Recommended Posts

Hei jeg har en støpeform i glassfiber å lurer på om det går Ann å kjøpe en bunn til den å lage en båt? (Jeg vet ikke om dette er veldig dumt eller ikke men jeg spør allikevel)

Klarer ikke helt å få tak i spørsmålet ditt. lurer du på om du kan lage deg en båt ved å støpe i formen/pluggen du har, eller å faktisk sjøsette formen/pluggen? 

Har sett en form langs veien som gav meg samme tanker. Men slo det frå meg pga arbeidsmengden.

Er "bare" å få beregnet og støpt passe stivere inni før vekksliping av de utvendig. Men det spørs litt finish utvendig på steglister og kjøl, og ønsket finish på skroget. Kanskje forma må slipes ned og forsterkes med nokre lag glassfiber utvendig for å få nødvendig skrogtykkelse. Og så nokre hundre timer med sparkel

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det prosjektet der er jeg skeptisk til. Du kommer til å ende opp med en særdeles ukurant båt. Et bedre alternativ vil være å få tak i et oppgitt prosjekt hvor du bare bruker skallet. Da er det mye rimelig å få tak i. Tipper det blir billigere, og ikke minst gir et mer kurant produkt.

Lytt til Komodo her.

Denne for eksempel

Eller denne

Skal ikke kjøpe mye glassfiber og utstyr for denne prisen. Motor må du vel ha uansett.

Hva er ca størrelse på båten du tenker deg?

SailorBoy

Det prosjektet der er jeg skeptisk til. Du kommer til å ende opp med en særdeles ukurant båt. Et bedre alternativ vil være å få tak i et oppgitt prosjekt hvor du bare bruker skallet. Da er det mye rimelig å få tak i. Tipper det blir billigere, og ikke minst gir et mer kurant produkt.

Støtter de andre her på det sterkeste. Forma er vel også trolig mye tyngre enn ett originalskrog ville vært. Normalt er laminattykkelsen på en form gjerne det dobbelte av det ferdige produktet, og eller fullt av stivere utvendig.

Uansett hvor dårlig stand et vrak måtte være, så vil det trolig være bedre enn å ta utgangspunkt i en form. Trolig vil du finne ut dette etter å ha kommet godt i gang og brukt en masse penger uten å ha et produkt som kan brukes eller er verdt noe som helst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...