kristian lengali Startet 5.April.2016 Link til dette innlegget Startet 5.April.2016 Hei jeg har en støpeform i glassfiber å lurer på om det går Ann å kjøpe en bunn til den å lage en båt? (Jeg vet ikke om dette er veldig dumt eller ikke men jeg spør allikevel) Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig jeg trenger hjelp hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Har hørt at de første kommersielle glassfiberbåter i Norge, egentlig var basert på en "plugg", og en ren avstøping av tilsvarende trebåt. Salgsargumentet var at de var så lette å holde rene innabords.... Sitér dette innlegget Link to post
kristian lengali Svart 5.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Så du sier at det fins? Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Hei jeg har en støpeform i glassfiber å lurer på om det går Ann å kjøpe en bunn til den å lage en båt? (Jeg vet ikke om dette er veldig dumt eller ikke men jeg spør allikevel) Klarer ikke helt å få tak i spørsmålet ditt. lurer du på om du kan lage deg en båt ved å støpe i formen/pluggen du har, eller å faktisk sjøsette formen/pluggen? Sitér dette innlegget Link to post
kristian lengali Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Sjøsette formen Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Formen er typisk glatt og forsegjort innvendig og ru, ujevn og mer innstøpte avstivere utenpå. Det blir helt sikkert både billigere og bedre å støpe skroget enn å begynne pussing, tilpassning og topcoating av formen. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Trådtittelen din treng også hjelp... Til saka: - trur dette er eit ikkjeprosjekt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har sett en form langs veien som gav meg samme tanker. Men slo det frå meg pga arbeidsmengden. Er "bare" å få beregnet og støpt passe stivere inni før vekksliping av de utvendig. Men det spørs litt finish utvendig på steglister og kjøl, og ønsket finish på skroget. Kanskje forma må slipes ned og forsterkes med nokre lag glassfiber utvendig for å få nødvendig skrogtykkelse. Og så nokre hundre timer med sparkel Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lazyjack Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Men hva er poenget? Om en har en form så må det da være mye enklere og bedre å gjøre det slik det var tenkt - støpe båten i forma. Og hva mener du med å "kjøpe en bunn til den"? Skjønner ikke helt dette her.... Sitér dette innlegget Link to post
kristian lengali Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har ikke bunnen Det er bare toppen på støpeformen jeg har Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Har du bare formen til dekket / overbygget ??????? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Alt er mulig. Du får legge ut noen bilder så vi får se størrelse og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Alt er mulig. .. men det er ofte mer jobb og tar lenger tid enn man tror Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eddiken Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Legg ut bilde :) et bilde sier mer enn tusen ord, og i denna sammenhengen e kanskje det det beste :p :) Sitér dette innlegget Link to post
kristian lengali Svart 6.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Ok men har ikke båten i nærheten Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Det prosjektet der er jeg skeptisk til. Du kommer til å ende opp med en særdeles ukurant båt. Et bedre alternativ vil være å få tak i et oppgitt prosjekt hvor du bare bruker skallet. Da er det mye rimelig å få tak i. Tipper det blir billigere, og ikke minst gir et mer kurant produkt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sailorboy Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Lytt til Komodo her. Denne for eksempel Eller denne Skal ikke kjøpe mye glassfiber og utstyr for denne prisen. Motor må du vel ha uansett. Hva er ca størrelse på båten du tenker deg? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Lytt til Komodo her. Denne for eksempel Eller denne Skal ikke kjøpe mye glassfiber og utstyr for denne prisen. Motor må du vel ha uansett. Hva er ca størrelse på båten du tenker deg? SailorBoy Det prosjektet der er jeg skeptisk til. Du kommer til å ende opp med en særdeles ukurant båt. Et bedre alternativ vil være å få tak i et oppgitt prosjekt hvor du bare bruker skallet. Da er det mye rimelig å få tak i. Tipper det blir billigere, og ikke minst gir et mer kurant produkt. Støtter de andre her på det sterkeste. Forma er vel også trolig mye tyngre enn ett originalskrog ville vært. Normalt er laminattykkelsen på en form gjerne det dobbelte av det ferdige produktet, og eller fullt av stivere utvendig. Uansett hvor dårlig stand et vrak måtte være, så vil det trolig være bedre enn å ta utgangspunkt i en form. Trolig vil du finne ut dette etter å ha kommet godt i gang og brukt en masse penger uten å ha et produkt som kan brukes eller er verdt noe som helst. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.