Jump to content

Første tur med ny seilbåt, Kristiansand - Holmestrand


yumyum

Recommended Posts

Hei, skal hente en båt!

 

Har sitti 5 timer å venta på toget skal gå etter togbytte, har nå kursen mot Kristiansand!

 

Har med Laptop og Mobiltelefon. Ekstra bensinkanner, tanken var å kjøre denne på utenbordsmotoren hjem, da jeg ikke kan seile.

 

Noen tips til en newb så jeg slipper å gå på all skens feil og ulykke?

 

Her er båten btw: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61175650  :smiley: 

 

Mvh

YumYum

Link to post
Share on other sites

veit ikke et skvidder om seiling så plz gi meg en pekepinn så jeg kan få til noe som helst, men 5hk bensin funker det? om noen stiller langs kysten med opptil 25hk påhenger rimelig motor kan jeg bytte i en uåpna samsung galaxy s7 32gb black som jeg har med.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt da! 

Jeg har for meg at 5 hk skal gå greit om båten veier 1300kg. Men har du sett over motoren, er den å stole på? Jeg ville sett på noen seilfilmer på youtube så du har en anelse om hvordan man seiler. Så ikke motoren streiker og du blir uttpå fjorden uten hjelp. 

Ellers så lar jeg oppgaven med å forklare deg hvordan man seiler gå til noen andre. Men det er ganske enkelt, å går greit å bare prøve seg frem. Så lenge det ikke er så alt for mye vind så klart. 

Redigert av Normannj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Få tidligere eier til å vise deg hvordan du får opp forseilet når du overtar båt.

Og la det ligge foran mens du tøffer ut.

Da er det bare å heise det når du kommer litt utpå og droppe det ned om du føler deg litt usikker her og der.

 

Regner med at du får nok av timer å leke deg med seilene på hjemover.

Båten går mye mer stabilt med seil oppe, så turen blir mer behagelig og. Håper at du har med noe kart på mobil, etc dog.

God tur.:)

Link to post
Share on other sites

Gå på google og les deg frem, seiling kan forklares bra med bilder og tekst. 

Er det storseil på båten eller kun forseil? Altså, er det montert på bommen? 

Om du ser på bilde av båten med seilet heist, sånn skal det være. Få eier til og vise deg alt tauverk til seilet og åssen du bruker det. Når du skjønner det kan du bare heise det utpå fjorden og prøve deg frem. Det er enkelt å seile brukbart :) 

Og gled deg, første turen med seil er fantastisk. 

Link to post
Share on other sites

5 hk motor er passe. Hvis det er antydning til medvind er det bare å ta opp seilene og se hvordan de fungerer. Bare å teste hva som fungerer, først bare å få seilene opp, så inn og ut på de. Vil lett gå like fort som med motor, og helt stille.

 

God tur! Bruk den tiden det tar, blir det dårlig vær ligg i havn. Hadde heller tatt med padleåre enn å ringe redningskøyta. Denne båten kan fint padles til land.

Link to post
Share on other sites

Sjekk værvarselet så du ikke drukner påhengsmotoren...

 

Her er bølgevarsel for Arendal - Kragerø: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/#jomfruland/2

 

Tekstvarsel for kysten: http://www.yr.no/hav_og_kyst/tekstvarsel/

 

Kjekk app som viser været på målestasjoner langs kysten: https://www.barentswatch.no/Tema/Sjotransport/Polarvar-og-istjenester/Kystvar/

 

Jeg fikk til å seile på min første tur uten annen opplæring enn det jeg hadde lest meg til. God tur  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke på alvor mene at du skal basere deg å motre fra Kr.sand til Holmestrand med en ukjent utenbordsmotor uten å kunne heise seil? Høres helt høl i hue ut spør du meg, og du bør definitivt enten lære deg å håndtere hvertfall fokka før du legger ut på transportetappen eller ta med deg et mannskap som kan dra i hyssingene.

Link to post
Share on other sites

Gamle utenbordsmotorer er ofte ikke det mest pålitelige. Nå var den i alle fall fra 2000-tallet da... Ta en tur i havna og kjør den litt før du setter avgårde, så du vet at den ikke stopper etter 15 min... 

Og pass for all del på å ikke gå tom for bensin, ha planen for fylling klar og ha med totaktsolje. Aner ikke om den motoren er stor nok for båten i litt sjø, og seiling vet jeg mindre om, men hadde satset på seil på den lange turen der. Du får ikke lurt med eier et stykke på veien mot togbillett hjem igjen eller noe slikt?

 

Ikke selg mobilen din, da det er veldig greit å kunne ringe redningsselskapet med den ;) du er medlem regner jeg med? De kan også ringes om man lurer på noe, før nøden er ute

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Det er skikkelig lett å seile i medvind. Bare dra opp seilet og få det til å fange vind, nå vil båten bevege seg framover med vinden. Når vinden kommer fra siden eller på skrå forfra lar du seilet lene seg mot le side(vekk fra vinden) og strammer det inn slik at du får en fin pose på seilet. Tanken er å få seilet til å virke som en flyvinge på høykant med buen vendt vekk fra vinden.

 

Som andre allerede har foreslått, bruk forseilet. Bommen i storseilet kan være livsfarlig i medvind.  Jeg snakker som en som fikk litt mer respekt for den etter at en kompis måtte dra meg avsvimt ned i cockpit.

 

Bruk redningsvest.

 

Det burde være det du trenger for å komme deg framover. Når du behersker dette er det bare å begynne å trene. Man har hele tiden mulighet til å forbedre seg.

 

Lykke til og gratulerer med båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

håper du har planlagt go tid til denne turen.. 

 

Et par uker må være greit tenker jeg. Spørs vel litt hvor langt ut i havet han går osv men om jeg bare tar fingern i været og sier 180nm, og en snittfart på 3.5 knop så er vi på 50 timer+. 

 

Ville satt av to uker og tatt høyde for at det ikke gikk. Er jo begrenset størrelse på båten så den tåler ikke alt av vær og vind heller, blir fort litt landligge av det. Og med maks klaff og lange dager så kan det gå på ei uke sånn ca. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ganske dårlig magefølelse for denne ekspedisjonen din.  Alt som er skrevet av kommentarer etter innlegget ditt er

helt relevant.  Jeg har seilt opp og ned denne kysten i snart 40 år, og det kan være ganske tøfft på de åpne strekkene som du uansett må over.

 

Det er tidlig på året, lite folk på sjøen, og å stole på en 5 HK utenbords motor er rett og slett for farlig.  Som tidligere sagt må du lære deg å seile på forseilet før du legger ut.

 

- Vanntett etui til telefonen - går ut fra at du ikke har VHF med deg

- Sjekk anker - Minst 40-50 meter tau og noe kjetting, samt 7-10 kg anker,  ikke paraply typen. Du trenger å kjøpe deg tid om vispen stopper.

- Pairkart for hele strekket.  Tegn inn ruta du skal gå før du legger ut hver dag og noter kurser med blyant i kartet.

  Du får ikke oversikt om du baserer deg på kart i telefonen, men det kan være en god hjelp i trange farvann som blindleia og tonerleia.

- Sjekk kompasset.

- om du ikke har kikkert, så kjøp en 7X 50  trenger ikke koste så mye -  du trenger det for å finne innløp, sjømerker etc.  

- Sjekk vind, retning, sikt  på Yr.no., men sjekk det for fyrstasjonene opp gjennom kysten.  Det blåser som regel adskillig mere enn om du sjekker   f.eks   Lillesand eller Arendal by.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...