Råttisjark4life Startet 7.April.2016 Del på Facebook Startet 7.April.2016 Hei? har kjøpt ny båt og mangler kjølepumpe til vasseksos. Er mye styr å montere en mekanisk, så lurte på om noen her har erfaring med elektronisk pumpe. Fordeler/ulemper? Hvor mange liter sjøvann må pumpes gjennom eksosen pr time? Motor er en 30hk yanmar Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Ferskvannskjølt med utvendig kjølerør da formoder jeg. Tidligere tørr eksos som nå er gjort vannkjølt. Andre forhold? Sitér dette innlegget Link to post
Råttisjark4life Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Motor er ferskvannskjølt med utvendig kjølerør ja? men eksosslangen under dekk trenger avkjøling. Suges inn sjøvann fra under båten og skal pumpes ut via eksosslange.alternativene er da en mekanisk reimpumpe som trenger mye montering osv eller en enkel 12vpumpe. Har ingen erfaring med effektiviteten/kvaliteten til en elektronisk pumpe som må gå kontinuerlig, så hadde satt stor pris på tips☺ link til brukbar pumpe, egne erfaringer osv? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 www.martec.se har godt utvalg I elektriske pumper. Dette er sentrifugalpumper, de er ikke selvsugende og må derfor monteres under vannlinjen. Alternativt med en tilbakeslagsventil på innløpet. Leveringsmengden blir den samme enten motoren går på tomgang eller full speed. Det kan være en ulempe. Pumpene er vanligvis kulelagret og magnetdrevne slik at der ikke er noen tetning mellom motor og pumpe. De er beregnet for kontinuerlig drift. Vedr. leveringsmengde så vil jeg tro at 30liter/minutt kan passe, men det er kanskje andre som vet mer om enn meg. Om pumpene tåler sjøvann vites ikke, men trolig er de av plast. Sjekk dette med Martc eller de som lager pumpene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.