Snusmumrikken Startet 7.April.2016 Del på Facebook Startet 7.April.2016 Hei! Har en Yamaha 40HK 2T fra 1993. Lurer på om jeg har litt tette kjølekanaler eller om det er på tide å skifte impeller. Håper kanalene er tette, for ny impeller koster 360-, hos en Yamaha forhandler (Men er vel best å bruke 360 kr på en ny impeller enn å ha en skjært motor ) Har jeg "klokker" på motoren så kommer det ikke ut stråle, har jeg den i en bøtte/kasse elns kommer strålen med en gang. Får også vann ut ved eksosen, men regner med dette er helt normalt? (Tenker på eksosen i stammen) Kanskje en rens samt ny impeller er tingen. Har dere tips til how to do it guide med den mest optimale rensingen? BONUS (Slik jeg kan droppe å ha flere tråder) Hvor få kjøpt ledningsnett lokalt? Yamaha forhandler og Maritim hadde ikke. Hva er idle turtall på en Yamaha 2T? (800RPM?) Hvor få kjøpt ny offeranode (finne med kavitasjonsplaten) og mutteren som følger med? (Kanskje ringe ut til Yamaha ang det) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Roger jo Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 ikke alle motorer får nok vann med klokke. Får du kontrollstråle i bøtte og på sjøen "hadde jeg tatt livet med ro". Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Teerex Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Om det er fryktelig lenge siden impelleren er skiftet så kan du ha tette kjølekanaler også dersom impelleren har gått i oppløsning. Men når du har stråle med motor i bøtte så høres det jo mere beroligende ut. Klokker kan ofte lekke så mye rundt gummien at det ikke blir nok vanntrykk til impelleren. Vanligvis holder en impeller fint i 5-6 år, men etter 10-12 år er det nok en viss fare for at den kan gå i oppløsning. Et annet problem kan være å få demontert undervannshus og impellerhus hvis det er 10 år siden sist.. eller 15 for den saks skyld. Ting sitter gjerne godt fast, og skruer kan knekke. Kr 360 er vel ikke så ille men finnes vel rimeligere andre steder. Men da kommer det gjerne frakt på toppen. Du trenger sikkert et impellerkit med de nødvendige pakninger og med evt. impellerhus, men tilstanden ser man jo etter demontering. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 (redigert) Høres godt ut! Med nye pakninger, da blir det jo endel dyrere.. Motor ble kjøpt i deler og skrudd sammen for ca 10 mnd siden, så kan ikke innbille meg at undervannshuset kan være en pain. Impeller er nok ikke byttet på lenge tror jeg. Vurderer uansett å få renset kjølekanalene, så er det gjort, eller er det bortkastet tid dersom motoren kjøler fint? Får se hvor mye det kommer til å koste med å bytte alt også. Redigert 7.April.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 (redigert) På ebay er det meste rimelig Og er prisen under kr 350 inkl frakt så blir det ingen tollgebyr og moms. Vet ikke om denne er rett men prisen blir iallefall under 300 http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-OUTBOARD-MOTOR-IMPELLER-40-50-55-60HP-2-STROKE-P-N-6H4-44352-02-/231575477947?hash=item35eaf95ebb:g:378AAOxy63FS44HX Men slike ting finner man fort like billig i en båtby som Kr. Sand. Redigert 7.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Takker! Lurer på om det er til 2 cyl versjonen ettersom det er 55HK med i beskrivelsen, med mindre det er samme impeller på begge. Få lete i delekatalogen Yamaha har på nett og se om det passer! Kan jo stikke ut og høre, kanskje de er villige til å gi en grei pakkepris. ^^ Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Ofte samme impeller til forskjellige motorvarianter. Har du 3-syl? På boats.net finner du rett delenr. basert på motornr. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 (redigert) Jepp, har 3 cyl versjonen. Skal sjekke ut boats.net og finne ut delenummeret til impeller, evt impellerkit som jeg har sett de har. Koster dog noen hundrelapper mer. Har vel et par Yamaha forhandlere ute i Sørlandsparken jeg kan ringe ut til å høre. Impeller: http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-6H4-44352-02-00.html Finne : http://www.boats.net/parts/detail/yamaha/Y-664-45371-01-00.html Nå må jeg bare finne en måte å få festet finnen, jeg må vel ikke demontere noe særlig, kun skru den inn/ut fra utsiden? Redigert 7.April.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.