JensOlaven Startet 7.April.2016 Del på Facebook Startet 7.April.2016 Har en D4 som drypper litt kjølevæske og olje. Dette er små mengder maks en dl på en sesong men klarer ikke å lokalisere lekkasjen. Prøvd med lommelykt og kjent med fingeren men tilkomsten er vanskelig. Noen gode tips? Kan det være noe alvorlig gale? Motor går som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Da jeg kjøpte min så kom det litt olje, som viste seg å komme fra åndefiltret. Skiftet filteret og ingen olje etter det. Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Har vært olje i åndefilteret, men hvordan kom det ut av filteret hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
bayliners Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Tror jeg ville sjekket på barbord side av motor og sjekket om det kommer ut av varmeveksler for vann og olje. min dryppet litt vann ned på startmotoren. ikke lett å oppdage. du kan evt. legge papir under mens du ikke bruker båten og se om det kommer dråper ned. Vet at det har vært litt lekasjer på endelokkene varmeveksler. Ellers er det å sjekke slanger og klemmer rundt om Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Kan det være overtrykks ventil? Hadde en motor der lokket åpnet på for lavt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Normannj Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Jeg lurer på akkurat det samme, bare på en perkins t6-3544. Denne motoren står i en Barracuda jeg vurderer å kjøpe. Har det vært slik lenge til deg? Går det bra å bruke båten? På motoren jeg ser på så kommer nok oljen fra toppdekselspakningen, og kjølevæsken drypper fra påfyllingstanken men klarte ikke å se nøyaktig hvor det kom ifra, kun at det rant ned for så å dryppe fra tanken. Mulig tanken jeg tenker på er varmeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 7.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2016 Motor var slik hele forrige sesong. Ikke etterfyllt noe enda så er bare en skvett i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Sjekk BB side. Spesielt på veksler i området under olje filter/bypass. Når du vinterlagrer drenerer du ut sjøvann eller fyller med frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 På min 41P motor er veivhusventilasjonen dårlig konstruert med altfor liten dimensjon på lufteslangen, noe som igjen kan medføre at motor trykker motorolje opp peilepinnerøret. Er visstnok en kjent sak på denne modellen. Vet ikke om dette kan være samme sak på D4, men hvis det er (mye) olje i åndefilteret ditt kan det vel også også være dårlig ventilasjon gjennom filteret? Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Vinterlagrer med frostvæske i systemet. Mistenker at dryppet kan komme fra veivhus ventilasjon da det svetter en del der. Da har jeg noen gode tips. Skal ta en sjekk i dag, men som jeg nevnte er tilkomsten dårlig på BB side. Prøver med Gopro og lommelykt ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Tjek slangerne op til krumtaphusfilteret. Der er en historik med at disse slanger revner i bunden så du ikke kan se det og at der kommer olie derfra som drypper ned i kølsvinet. Det er de sorte slanger... Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Krumtaphus er vel veivhus ventilasjons filter eller? Er oljerester der, men kan være fra tidligere. Skal gjøre rent så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 8.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2016 Krumtaphus er vel veivhus ventilasjons filter eller? Er oljerester der, men kan være fra tidligere. Skal gjøre rent så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Yes, krumtaphus = veivhus. Jeg havde revner i slangerne der går op til filteret på min D6 Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 12.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2016 Olje lekkasjen er nå lokalisert til å være veivhusfilteret da jeg har tørket rent og bekreftet at det svetter ut av lokket på toppen av filteret. Jeg leste på forumet at det er en tilbakeslagsventil på slangen under filteret på nyere modeller D4. Jeg har derfor oppgradert slangene på begge motorene med tilbakeslagsventil. Jeg har også oppgradert peilepinnene slik at det er lettere å peile oljen. Jeg er ikke kvitt svettingen enda og lurer derfor på om det kan ha noe for seg å bytte lokkene på toppen av filteret? Ser at de er fjærbelastet og lurer på om de kan være for slakke? Motorene har olje nivå rett under halv på peilepinnen. Bør jeg kjøre med enda lavere oljenivå? Irriterende å ha dette dryppet i motorrommet........... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Slangen som går fra toppdekselet/kamakselhuset på styrbord side og inn på veivhusventilasjonsfilteret er kjent for å sprekke. Ta av dekselet oppå motoren så kommer du til denne slangen. Kan være lurt å ta av denne for å sjekke den grundig. Slangen kan svette og da vil det komme noen drypp. Kjølevæske kan komme ut av trykklokket på ekspansjonstanken, særlig hvis motoren er tilkoblet varmtvannsbereder eller defroster/varmeregister. Volumet av kjølevæske blir da større og motoren kan blåse ut litt ved ekspansjon. Hvis du da etterfyller vil det skje igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Olje lekkasjen er nå lokalisert til å være veivhusfilteret da jeg har tørket rent og bekreftet at det svetter ut av lokket på toppen av filteret. Jeg leste på forumet at det er en tilbakeslagsventil på slangen under filteret på nyere modeller D4. Jeg har derfor oppgradert slangene på begge motorene med tilbakeslagsventil. Jeg har også oppgradert peilepinnene slik at det er lettere å peile oljen. Jeg er ikke kvitt svettingen enda og lurer derfor på om det kan ha noe for seg å bytte lokkene på toppen av filteret? Ser at de er fjærbelastet og lurer på om de kan være for slakke? Motorene har olje nivå rett under halv på peilepinnen. Bør jeg kjøre med enda lavere oljenivå? Irriterende å ha dette dryppet i motorrommet........... Hva slags oppgradering er det på peilepinnen? Eg har problemer med peiling av olje på min 2008 mod D4-225 Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 13.September.2016 Del på Facebook Svart 13.September.2016 Jeg skiftet akkurat peilepinne på min D6 2007 modell da jeg knakk pinnen tidligere i sommer. Den nye virker mye kraftigere. Kanskje det er det JensOlaven mener? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Targa 23.1 Svart 14.September.2016 Del på Facebook Svart 14.September.2016 (redigert) JensOlaven har ikke opplyst hvilken årsmodell hans D4 er, Ser i nettbutikken til VP at peilepinne røret ble bygget om før 2008. Ser ut som at eg har den nye typen med rettere rør. Noen som kan bekrefte dette? Redigert 14.September.2016 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 15.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2016 Det er selve peilepinnen som er oppgradert. Min gamle var en pinne der der var vanskelig å lese nivå. Oljen fløt utover. Den "nye" er flat og det er lettere å lese olje nivået. Den øverste plast trakten ble byttet sammen med peilepinnen. Motorene mine er 2005 mod. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 (redigert) Rart at det drypper fra veivhusfiltrene. Er filtrene fulle av olje? Det er jo bare veivhusdamp som går her, ikke ren olje. Filtrene byttes årlig ved service Redigert 16.September.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 16.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2016 De er byttet før sesongen men virker ganske "fulle" ja. Har tørket av dem og det lå olje på toppen av dem. Men det skal sies at jeg for få motortimer siden monterte tilbakeslagsventil på slangen under filteret. Det er mulig at det kan løse seg ved å bytte filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Tilbakeslagsventilen er til for å hindre at olje fra bunnpanna slår opp i veivhusfilteret om det er for mye olje på motorene og man går med stor vinkel (halvplan i mye sjø feks). Det var noen tilfeller der D motorer fikk olje inn i innsugslufta og selvtente til havari. Det er enkelt å se på filtrene om de er fulle av olje - bare å ta de ut og se om de er sorte og klinete eller hvite. Det er ikke ren olje som går gjennom dette filteret - det er oljedamp fra veivhuset. Jeg har alltid hatt oljenivå ned mot min på peilepinnen på D motorene. I følge VP verksted er det viktig å ikke ha for mye olje på disse motorene. Motoren bør gjerne stå over natten før man peiler olje da den bruker god tid på å synke ned i bunnpanna. Veivhusfilteret skal trykkes litt bestemt ned i holderen - det snepper på plass. Å ta det opp krever at man rugger litt på filteret. Lokket "klikker" også på plass når det går i lås. Hvor mye er det snakk om av svetting? Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 sett trykk på kjølesystemet så finner du fort lekkasjen :) Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 16.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2016 Det er nok svetting til at det kommer drypp under motoren. Vanskelig å se, men om jeg drar en fille over utsiden av filteret er det alltid en film her. Kjenner til montering av filteret og alt ser korrekt ut. Kan ta et bilde i dag da vi skal på helgetur :-) Kjølevann kan godt være ekspansjonstanken. Er tilkoblet defroster på denne motoren. Har ikke vært behov for å etterfylle kjøleveske. Sikkert flisespikkeri, men ønsker et rent motorrom :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.