Jump to content

Volvo D4 som drypper kjølevæske og olje


JensOlaven

Recommended Posts

Tror jeg ville sjekket på barbord side av motor og sjekket om det kommer ut av varmeveksler for vann og olje. min dryppet litt vann ned på startmotoren. ikke lett å oppdage. du kan evt. legge papir under mens du ikke bruker båten og se om det kommer dråper ned. Vet at det har vært litt lekasjer på endelokkene varmeveksler. Ellers er det å sjekke slanger og klemmer rundt om

Link to post

Jeg lurer på akkurat det samme, bare på en perkins t6-3544. Denne motoren står i en Barracuda jeg vurderer å kjøpe.

Har det vært slik lenge til deg? Går det bra å bruke båten?

 

På motoren jeg ser på så kommer nok oljen fra toppdekselspakningen, og kjølevæsken drypper fra påfyllingstanken men klarte ikke å se nøyaktig hvor det kom ifra, kun at det rant ned for så å dryppe fra tanken. Mulig tanken jeg tenker på er varmeveksleren?

Link to post

På min 41P motor er veivhusventilasjonen dårlig konstruert med altfor liten dimensjon på lufteslangen, noe som igjen kan medføre at motor trykker motorolje opp peilepinnerøret. Er visstnok en kjent sak på denne modellen.

 

Vet ikke om dette kan være samme sak på D4, men hvis det er (mye) olje i åndefilteret ditt kan det vel også også være dårlig ventilasjon gjennom filteret? 

Link to post
  • 5 måneder senere...

Olje lekkasjen er nå lokalisert til å være veivhusfilteret da jeg har tørket rent og bekreftet at det svetter ut av lokket på toppen av filteret. Jeg leste på forumet at det er en tilbakeslagsventil på slangen under filteret på nyere modeller D4.

 

Jeg har derfor oppgradert slangene på begge motorene med tilbakeslagsventil. Jeg har også oppgradert peilepinnene slik at det er lettere å peile oljen.

 

Jeg er ikke kvitt svettingen enda og lurer derfor på om det kan ha noe for seg å bytte lokkene på toppen av filteret? Ser at de er fjærbelastet og lurer på om de kan være for slakke?

 

Motorene har olje nivå rett under halv på peilepinnen. Bør jeg kjøre med enda lavere oljenivå? 

 

Irriterende å ha dette dryppet i motorrommet...........

Link to post

Slangen som går fra toppdekselet/kamakselhuset på styrbord side og inn på veivhusventilasjonsfilteret er kjent for å sprekke. Ta av dekselet oppå motoren så kommer du til denne slangen. Kan være lurt å ta av denne for å sjekke den grundig. Slangen kan svette og da vil det komme noen drypp.

Kjølevæske kan komme ut av trykklokket på ekspansjonstanken, særlig hvis motoren er tilkoblet varmtvannsbereder eller defroster/varmeregister. Volumet av kjølevæske blir da større og motoren kan blåse ut litt ved ekspansjon. Hvis du da etterfyller vil det skje igjen.....

Link to post

Olje lekkasjen er nå lokalisert til å være veivhusfilteret da jeg har tørket rent og bekreftet at det svetter ut av lokket på toppen av filteret. Jeg leste på forumet at det er en tilbakeslagsventil på slangen under filteret på nyere modeller D4.

 

Jeg har derfor oppgradert slangene på begge motorene med tilbakeslagsventil. Jeg har også oppgradert peilepinnene slik at det er lettere å peile oljen.

 

Jeg er ikke kvitt svettingen enda og lurer derfor på om det kan ha noe for seg å bytte lokkene på toppen av filteret? Ser at de er fjærbelastet og lurer på om de kan være for slakke?

 

Motorene har olje nivå rett under halv på peilepinnen. Bør jeg kjøre med enda lavere oljenivå? 

 

Irriterende å ha dette dryppet i motorrommet...........

Hva slags oppgradering er det på peilepinnen? Eg har problemer med peiling av olje på min 2008 mod D4-225

Link to post

Tilbakeslagsventilen er til for å hindre at olje fra bunnpanna slår opp i veivhusfilteret om det er for mye olje på motorene og man går med stor vinkel (halvplan i mye sjø feks). Det var noen tilfeller der D motorer fikk olje inn i innsugslufta og selvtente til havari.

 

Det er enkelt å se på filtrene om de er fulle av olje - bare å ta de ut og se om de er sorte og klinete eller hvite. Det er ikke ren olje som går gjennom dette filteret - det er oljedamp fra veivhuset.

 

Jeg har alltid hatt oljenivå ned mot min på peilepinnen på D motorene. I følge VP verksted er det viktig å ikke ha for mye olje på disse motorene. Motoren bør gjerne stå over natten før man peiler olje da den bruker god tid på å synke ned i bunnpanna.

 

Veivhusfilteret skal trykkes litt bestemt ned i holderen - det snepper på plass. Å ta det opp krever at man rugger litt på filteret. Lokket "klikker" også på plass når det går i lås.

 

Hvor mye er det snakk om av svetting? 

Link to post

Det er nok svetting til at det kommer drypp under motoren. Vanskelig å se, men om jeg drar en fille over utsiden av filteret er det alltid en film her.

 

Kjenner til montering av filteret og alt ser korrekt ut. Kan ta et bilde i dag da vi skal på helgetur :-)

 

Kjølevann kan godt være ekspansjonstanken. Er tilkoblet defroster på denne motoren. Har ikke vært behov for å etterfylle kjøleveske.

 

Sikkert flisespikkeri, men ønsker et rent motorrom :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...