Bitteliten Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 da vil jeg tro at det lekker fra et annet sted enn veivhusfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 29.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Det er tydelig at det er olje i rillene under filteret. Dette drypper ned under gange som vist med den røde pilen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.September.2016 Link til dette innlegget Svart 29.September.2016 Kan det være en sprekk i filterhuset? Jeg ble lurt av oljesøl fra mekaniker en gang. Var olje rundtomkring på motoren. Skjønte tegninga da olja var lysere enn olja på peilepinnen. Det var sølt rundt påfyllings hullet, og dette rant på motoren de rareste steder. Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 1.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2016 Det kan det være og jeg skal sjekke dette, men jeg tviler. Jeg mistenker at dette kommer at at filteret er mettet. Det er bare få motot timer siden jeg installerte denne tilbakeslagsventilen. En midlertidig fix blir å ha en fille der jeg vet det drypper. Så får jeg se hvordan det blir etter service. Filteret er hvitt av farge, men det ligger alltid olje på toppen av filteret. Gir en oppdatering om noen mnd :-) Sitér dette innlegget Link to post
JensOlaven Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Du hadde rett Bitteliten. Det kommer ikke fra veivhusfilteret, det ser bare slik ut :-) Det lekker et sted fra toppen av motoren og renner ned slik at det ender opp på slangen som kommer fra veivhusfilteret. Se bilde... Mulig vanskelig å se men det er olje på pakningen i senter av bildet. Ufarlig eller noe som bør undersøkes videre? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Har du hatt løst det sorte beskyttelsesdekselet over motoren? Kanskje finner du opphavet til oljen under dekselet. På min D6 legger det seg litt svart olje helt bakerst på toppen, se bildet. Dette har vært slik siden vi kjøpte båten, men er ikke verre enn at jeg tørker rent ved den årlige inspeksjonen under dekselet. Har ikke brydd meg om noe omfattende feilsøking. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
DieselDahl Svart 1.November.2016 Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 Kan du forklare hvor det kommer hen brigg? Litt vanskelig å se på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
k1mbo Svart 2.November.2016 Link til dette innlegget Svart 2.November.2016 Jeg hadde lignende problem med min D6. Men der viste det seg at det var turboen som var synderen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Kan du forklare hvor det kommer hen brigg? Oljen samler seg mellom toppdekslene og bak bakerste injektor. Det ligger olje på forhøyningen tett forran lokket over registerkjeden. En mulighet er at det er pakningen under dette lokket som ikke tetter. Men lekasjen er så beskjeden at jeg har ikke brydd meg om videre feilsøking. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ROV77 Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg hadde tilsvarende oljelekkasje på min D4 i sommer, dette kom fra dekselet over registerkjede. Pakket om dette og har ikke han noen oljelekkasje siden. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Kanskje jeg også bør spandere på meg en ny pakning under lokket over registerkjeden. Noen som vet hvilket moment skruene skal ha? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ROV77 Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Det var ikke noen pakning under lokket, kun pakningsmasse. Moment vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Du finner beskrivelse av demontering og montering av dekselet i D4/D6 verkstedmanual på boatinfo.no Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Verkstedmanualen, ja selvfølgelig. Jeg har den jo til og med liggende. Manualen sier et moment på 25 nm. Videre står det at det skal benyttes tetningsmasse med part no. 888 661. Dette er ihht beskrivelsen innledningsvis i manualen en tetningsmasse som vulkaniserer i romtemperatur. Kan man benytte en standard pakningssilikon i stedet? F.eks en fra Biltema? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JensOlaven Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Dette kan også høres ut som lekkasjen jeg har! Må sjekkes ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Verkstedmanualen, ja selvfølgelig. Jeg har den jo til og med liggende. Manualen sier et moment på 25 nm. Videre står det at det skal benyttes tetningsmasse med part no. 888 661. Dette er ihht beskrivelsen innledningsvis i manualen en tetningsmasse som vulkaniserer i romtemperatur. Kan man benytte en standard pakningssilikon i stedet? F.eks en fra Biltema? Jepp. RTV (room temperature vulcanizing) tettemasse er alminnelig pakningssilikon. Jeg har sett at det brukes to forskjellige tetningsmidler på disse motorene, svart silikon og en rød hard masse som er tyntflytende men lite fleksibel og med dårlig vedheft. Mulig det har blitt brukt feil tettemiddel her? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Så vidt jeg vet har ikke dette vært åpnet siden motoren forlot fabrikken, så det bør være riktig type. Men det kan jo skje at det oppstår lekkasje etter en tid selv om alt var gjort riktig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JensOlaven Svart 8.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Var i båten i dag. Tok av toppdekselet for å lokalisere lekkasjen. Det kommer fra siden av motoren der pilen viser. Trakk til bolten som var litt slakk og håper det løser dryppet. Ingen tegn til lekkasje ved registerdekselet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Som nevnt tidligere i denne tråden har jeg hatt oljelekasje/svetting ved dekselet over registerkjeden på D6-370 fra 2005. Fikk somlet meg til å utbedre dette forrige helg. Ut fra lakk på skruer og ellers ser det ikke ut som om dekselet har vært åpnet siden motoren forlot fabrikken. Det var brukt sort pakningsmasse som skal være korrekt etter verkstedhåndboka. Dekselet er festet med fire skruer, og så må slangen som går til toppdekselet løsnes. En ulempe med slik pakningsmasse er at delene sitter som limt og må bendes fra hverandre. Det er viktig at man ikke skader tetningsflatene når man gjør dette, jeg valgte å sette skrutrekkere under skrufestene som stikker ut. En annen ulempe med pakninsmassen er at den er arbeidssom å fjerne før ny masse kan påføres. Pass på at det ikke havner biter av gammel masse ned i motoren. Ferdig rengjort Ny pakningssilikon påført Ferdig montert Skruene skal dras til med 25 Nm. Har foreløpig bare kjørt motoren en time etter denne jobben, men så langt ser det ut til å være tett. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Jeg har gått og observert på disse kamakseldekslene en tid da jeg har samme sak (lekkasjer) på begge mine D6'er. Så dette er nok ikke tilfeldig. Lekkasjen havner ned langs delingen mellom motor/gear og under motor /gear til slutt. I veldig liten mengde og abslutt innenfor kategorien svetting, men har bestemt meg for å ta jobben enten til uka eller uka etter for å ordne det på begge motorene. Det er eneste plass jeg har noen lekkasjer fra motorene. Jeg observerte i fjor en lekkasje på sjøvannspumpa på ene motoren (pakkboksen). Det kom en liten rustflekk og la seg direkte under pumpa. Tørket vekk men etter kort tid var det kommet en ny der. Regnet med at det var pakkboksen som var på tur å takke for seg. Forleden under peilerunden før oppstart observerte jeg en del kraftig reimstøv på kjølstokken rett under denne sjøvannspumpa. Dette var ikke der dagen før og reima så grei ut. Startet opp motorene og kjørte sakte ut av havna til jeg fikk lagt båten på autopiloten på rett kurs. Antok det var et løpehjul eller reimstrammer som hadde tatt kvelden men det viste seg at det var lagrene i sjøvannpumpa som var røket da denne ble hurtig varm og går nok såpass tregt at reima har slurt litt her. Det er imidlertid ingen ulyd i pumpa såvidt man kan høre ut fra øvrig støybilde i motorrommet. Så denne motoren er ute av drift inntil jeg får nye lagere og mekanisk tetning til pumpa. Håper de kommer kjapt i posten. Blir litt motorjobb til uka da men heldigvis ingen større greier. Både oljelekkasjen samt lagerbytte i sjøvannspumpa skal forsåvidt være kurante jobber. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Godt observert det med reimstøvet. Tyder på at du har et ryddig og rent motorrom. Jeg kan ikke huske at noen har dokumentert overhaling av sjøvannspumpa på D4/D6 på forumet tidligere, så fint om du tar deg tid til å gjøre dette. Dette kan være nyttig for andre som kommer i samme situasjon senere. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Brigg skrev 7 minutes ago: Godt observert det med reimstøvet. Tyder på at du har et ryddig og rent motorrom. Jeg kan ikke huske at noen har dokumentert overhaling av sjøvannspumpa på D4/D6 på forumet tidligere, så fint om du tar deg tid til å gjøre dette. Dette kan være nyttig for andre som kommer i samme situasjon senere. Det kan jeg godt gjøre. Har bare sett eksplosjonstegninga av pumpa da jeg så ganske fort over denne ifm. bestillingen av delene, og den så ganske kurant ut. Det fine er jo at man kan demontere den og ta den i verksted for å gjøre jobben der i kontrollerte omgivelser. Tenker lagrene bør kunne presses av akselen rimelig greit med en verkstedspresse og med oppvarming til 100-110 grader bør de nye komme greit på. Så får vi se om det er noe annet plunder som avdekkes. Håper at ikke ytterringene til lagrene har rotert i lagerhuset og ødelagt noe her men det vet man jo ikke så mye om før den blir demontert. Satser på at dette ble avdekt på et tidlig stadium. Besynderlig nok monterte jeg kameraovervåking fra to steder i motorrommet et par dager tidligere men det har nok ikke vært noen røyk. Da hadde jeg sett det. Neste blir seriekoplede brannvarslere. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Jeg har i dag demontert sjøvannspumpa fra den ene motoren som fikk lagerproblem i uka. Har nok vært heldig siden jeg oppdaget dette med reimstøvet tidlig. Fikk ikke tatt allverdens med bilder av selve jobben da jeg blei litt plaga underveis og det ble noen turer hit og dit for henting av div. utstyr. Uansett, det som har hendt hos meg er at lager nærmest impeller har havarert. Da jeg fikk demontert akslingen så jeg at det mangler flere kuler mellom lagerskålene. Det andre lageret var helt fint. Grunnet dette ble avtrekkingen litt komplisert men det gikk til slutt. Er å merke at dette er en pumpe type Jabsco 50394-8100, den har Volvo Penta nummer 3589907. Det kan tenkes at det som har hendt er at det har kommet sjøvann gjennom mekanisk tetning, entret lagerhuset og tatt veien inn i nærmeste lager. Dog i minimale mengder siden jeg ikke har hatt noen drypping her. Det er tette SKF explorer lagere (med gummitetning) i begge sider. Litt mer urovekkende er det at det var pittings tæringer på akselen i siste neddreiing før impeller splines. Dette kan forårsake at det oppstår lekkasje mellom rotary part i mekanisk tetning og selve akselen. Man er jo avhengig av at det er helt tett her. Følgelig kan dette føre til at mekanisk tetning begynner å lekke. Akslingen kan ikke fås som reservedel til pumpa og siden påleggssveising ikke var aktuelt pga. faren for at dette kunne slå seg og aksling bøyes ble løsningen en omhyggelig rengjøring før det ble lagt på kjemisk metall over det ekspanderte området og maskinert/dreid ned til original dimmensjon (16mm). Hadde jeg ikke hatt tomotors båt så hadde dette nok vært ensbetydende med slep om jeg ikke hadde vært rett ved havn da det ble avdekt og om det hadde blitt avdekt på annen måte enn gjennom den daglige inspeksjonsrunden der jeg oppdaget reimstøv under pumpa og fikk mulighet til å kontrollere dette nærmere ved avgang havn. Lagerhuset i pumpa ble varmt før motor hadde oppnådd arbeidstemperatur så da var det bare å stenge ned. Men ytre ring hadde heldigvis ikke rotert i pumpehuset så huset var helt fint. For de som erfarer antydning til lekkasje i pakkboksen på sjøvannspumpa så bør man absolutt overveie å få denne åpnet litt kjapt for nærmere inspeksjon/overhaling. Det kan være at du nærmer deg et lagerhavari og sånt er vanskelig å avdekke under fart før det her gått for langt og et større havari oppstår. Jeg skal vurdere å plukke sund den andre pumpa ila. sesongen og bestille et overhalingssett til den også selv om den fortsatt er kald og fin og uten symptomer på lekkasje fra akseltetning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.