reinert Startet 8.April.2016 Del på Facebook Startet 8.April.2016 Hei alle sammen og god vår!Jeg fikk plutselig et problem på min Mariner 99 modell 90 HK. Det er hydraulikken/Powertrimmen som plutselig sluttet å virke oppover. Båt og motor har stått innendørs hele vinteren og tilten funket fint for et par dager siden. Nå har den stått ute et par dager og det har regnet litt. (på land). Da jeg skulle teste den i dag for å tilte opp motoren, fikk jeg bare klikkelyder når jeg prøvde å heve motoren. Mens pumpa/motoren virker å gå når jeg tilter nedover... kommer i alle fall vanlig during fra den da. Altså; Bare klikkelyder/smålyder når jeg forsøker å tilte motoren opp, og normal lyd og hydraulikkpumpa/motoren virker å gå når jeg senker den. (nå står den selvsagt bare å stanger mot akterspeilet...)Noen som aner hva det kan være? Noen som har vært borti samme problemet? Relèproblemer? Pumpa gåen? For lite olje? For dårlig batteri? (det er forresten ladet flere ganger gjennom vinteren). :) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Det er vel normalt enten bryter eller rele som er problemet. For å sjekke releene, så kan du bytte dem om. Da går den gjerne oppover, men ikke nedover. Hadde tilsvarende problem selv på en 75 hk, men da var det bryteren på siden av motoren som måtte byttes. Sitér dette innlegget Link to post
reinert Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Takk for bra svar! Jeg forsøkte knappen på speeden ved rattet og det var samme problemet der som ved bryteren på selve motoren. Så i tilfelle må det mest sannsynlig være releet som er dårlig da. Den funker oppover av og til og plutselig er det bare klikking igjen.. Skal prøve å bytte de om, for å se om det virker motsatt:) Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 For å sjekke om det er releet som er problemet, kan du også legge et skrujern over de to kontaktene på releet som "bypass". Fungerer tilt/trim da, vet du det er releet som må byttes. Da slipper du å bytte om på releene. Hadde identisk problem med en Mercury 80hk på 90-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Liker tilplan sin løsning bedre så blir det ikke noe kortslutning. Releene står vel såpass nærme det er bare å bytte kablene om? Sitér dette innlegget Link to post
reinert Svart 9.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2016 Ja de står rett ved siden av hverandre:) Men veldig bra med gode svar og tips her, genial side! Jeg skal sjekke ut til uken. Kommer med oppdatering hvordan det gikk! Tusen takk så langt! Sitér dette innlegget Link to post
reinert Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 Nå har jeg prøvd å flytte om på releene og da virket motoren akkurat motsatt:) Altså den funker oppover, men ikke nedover nå. Så da må det jo uten tvil være den ene releet som er gåent? Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 10.April.2016 Del på Facebook Svart 10.April.2016 Stemmer Sitér dette innlegget Link to post
reinert Svart 10.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2016 Genialt, takk for all hjelp! Genialt med sånne fora som dette :) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Kjøpt en brukt Mariner 90hk der tilten går ned men ikke opp. Begge ledningene ( blå og grønn ) får strøm, men motoren går kun på ned. Kan noen komme med noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Ok. Merkelig, men målinger på releet og ledningene viste at de funket, men det virket allikevel å bytte om?! Takk for gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.