Jump to content

Firkantmutter til motorsink sitter fast, VP tamd 40a

Jazzmatazz

Recommended Posts

Prøv med rust penetrerende olje, la stå noen minutter før du prøver igjen. Siste utvei er å borre de ut. Boltene er ganske myke, så de skal være greie å borre i så lenge du kommer til. Nye bolter for du fra Volvo. En helt annen ting er at jeg ville undersøkt varmevekslerene nøye. Er de så grodd at zinken sitter fast er det på høy tid med en rens! Det kan hende at en skikkelig systemrens også løsner boltene. Når jeg tenker meg om ville jeg ha prøvd det før jeg hadde borret.

Ja, fikk den ene og kanskje viktigste løs. Lokket til varmeveksleren. Satte den i skrustikke og fikk løsnet. MEN, nå får jeg ikke strammet den ene av de fire boltene som holder lokket på plass. Gjengene tar ikke,- jeg har såvidt tatt i på den bolten. Møkk! Når jeg nå starter motoren spruter det ut vann i det hjørnet. WHat to do???

Holder på med denne jobben på en tmd40b. Zink på oljekjøleren resulterte i at eg måtte ut med heile dritten for å få den av. Satt som ffff. 

Tok og ut heile varmeveksleren til motor

De på giret var og vanskelig og eg brukte en stor vannpumpetang og vrei til eg var blå og enda litt. Di kom ut til slutt men ødelagt. Kjøpte nye på crom marine i sverige.

Bolten til lokket i varmeveksler hos meg er svart stål. Samme med lokket. Merkelig i grunn. Men tar ikke bolten har du fått tæring der. Eneste mulighet da er å skifte til m10 bolt. Gjenge opp.. Ligger en brukt platekjøler (tmd40A) på finn om allt går gale. Di boltene må ha gjengetettning på hvertfall 2 av dem nederste da di går rett inn i kjølevann

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Ja, TMe det stemmer nok. Lå litt på gjengene når den ble skrudd ut. Fikk dog en "Petter smart" løsning. Hadde en lengre bolt liggendes, skrudde forsiktig inn, det viste seg at en mutter fungerte som skive og jeg fikk strammet til. Det var bolten nærmest toppen og midten av motoren det gjaldt. Fikk strammet til,- og ingen lekkasje.. Hvilket smøremiddel burde jeg bruke?

Birchwood,- ja det er noe forbasket dritt. Anodepluggen til oljekjøler og i side/bunn lengre bak sitter som støpt.. Hadde håpet at jeg skulle greie å løsne de uten å demontere så mye. Skal ha med et rør som jeg kan tre utenpå skralla. Har et håp om at det skal fungere. Et sidespørsmål. Når jeg nå hadde lokket av til varmeveksleren, så renset jeg så godt jeg kunne. Men,- hvis jeg ville tatt ut røret, må jeg da skru av de to slangeklemmene på baksiden og tre av den store gummislangen som er der? Eller, kunne jeg bare dratt ut varmeveksleren slik som det var?

I midt motorrom (Scand Baltic) er man langt nede i en "brønn", og dessverre sitter disse sinkpluggene på den siden hvor det er minst plass. Virker trangt for meg å demontere varmeveksler og oljekjøler.. 

De til gearet er mer synlige, men er spent på hvor mye kraft jeg greier å få til bak i der.

Redigert av jazzmatazz (see edit history)

Så er der vel kun en slange mener eg utenom 2 tynne om du har til varmtvannsbereder eller defroster.

Ellers ser du koblingene som går inn til nmotor. Er en del 17mm mener eg å huske som holder kjøleren til brakettene. O ringene tipper eg du får kor som helst

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/353/35_634229682.jpg

Fjord 27 AC TMD40

Husk at den som er på oljekjøler så er det ganske tynt gods så det kan vøre du bøyer heile lokket med dertill lekasje som resultat. Er varmeveksler av er det 4 bolter som holder oljekjøleren og det kommer en del olje rennende her.. Pakningene er 2 runde og 2 ovale men eg er nesten sikker det blir tett om en ikke skifter. Eg handlet fra crom marine i sverige og de koster nesten ikke noe for nye. 

Fjord 27 AC TMD40

Det viser seg at det er tamd 40b jeg har.. sikker på at ikke du har tamd 40a Birchwood? Hvis det er bilde av "huset" ditt du la ut? Kanskje dumt spørsmål, men hvis du skulle være så uheldig å bøye godset ved sinken til oljekjøleren.. Er det da olje eller vann som vil komme ut da? HVor viktig er det å skifte de to andre anodene her, har skiftet den som sitter i lokket til varmeveksleren. 

, men de sitter dønn fast. Alle tre på motor. ... Har dere noen gode råd her?

Hvis alle sitter dønn fast er de muligens montert med locktite. Da hjelper det veldig å varme opp til 100-150 grader slik at locktiten mister styrken.

Bolten til lokket i varmeveksler hos meg er svart stål. Samme med lokket. Merkelig i grunn. Men tar ikke bolten har du fått tæring der. Eneste mulighet da er å skifte til m10 bolt. Gjenge opp.. ... 

Di boltene må ha gjengetettning på hvertfall 2 av dem nederste da di går rett inn i kjølevann

Du har også blitt anbefalt å sette inn helicoil løsgjenger istedenfor å gjenge opp. Jeg ville ikke brukt helicoil til dette. Helicoil er en spiral som ser ut omtrent som ei fjær, den er ikke tett. Jeg villle heller brukt en massiv gjengehylse og montert den med en sterk locktite slik at den ikke kommer ut neste gang du demonterer.

JA poå luftkjøleren om en har det ja. hehe. Forøvrik tok endelokket mitt kveld nå.. Det sprakk under montering muligens for hardt strammet. men veldig rustent. Så det er resultatet av å ikke skifte zinker ofte nok.. Kostnad .. 2667 kr. zinken koster vel 59 kroner

Fjord 27 AC TMD40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...