Jazzmatazz Startet 8.April.2016 Link til dette innlegget Startet 8.April.2016 Hei Skal til å bytte motorsink, men de sitter dønn fast. Alle tre på motor. De på gir har jeg ikke prøvd meg på. Har brukt fastnøkler, pipesett omvendt, wisegrip.. Blir nesten gal av at de ikke løsner, når man omtrent står på hodet for å komme til. Har dere noen gode råd her? Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Prøv med rust penetrerende olje, la stå noen minutter før du prøver igjen. Siste utvei er å borre de ut. Boltene er ganske myke, så de skal være greie å borre i så lenge du kommer til. Nye bolter for du fra Volvo. En helt annen ting er at jeg ville undersøkt varmevekslerene nøye. Er de så grodd at zinken sitter fast er det på høy tid med en rens! Det kan hende at en skikkelig systemrens også løsner boltene. Når jeg tenker meg om ville jeg ha prøvd det før jeg hadde borret. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Ja, fikk den ene og kanskje viktigste løs. Lokket til varmeveksleren. Satte den i skrustikke og fikk løsnet. MEN, nå får jeg ikke strammet den ene av de fire boltene som holder lokket på plass. Gjengene tar ikke,- jeg har såvidt tatt i på den bolten. Møkk! Når jeg nå starter motoren spruter det ut vann i det hjørnet. WHat to do??? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Holder på med denne jobben på en tmd40b. Zink på oljekjøleren resulterte i at eg måtte ut med heile dritten for å få den av. Satt som ffff. Tok og ut heile varmeveksleren til motor De på giret var og vanskelig og eg brukte en stor vannpumpetang og vrei til eg var blå og enda litt. Di kom ut til slutt men ødelagt. Kjøpte nye på crom marine i sverige. Bolten til lokket i varmeveksler hos meg er svart stål. Samme med lokket. Merkelig i grunn. Men tar ikke bolten har du fått tæring der. Eneste mulighet da er å skifte til m10 bolt. Gjenge opp.. Ligger en brukt platekjøler (tmd40A) på finn om allt går gale. Di boltene må ha gjengetettning på hvertfall 2 av dem nederste da di går rett inn i kjølevann Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
TMe Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Gjengene I godset fulgte nok med når bolten ble demontert. Få noen til å sette inn en Helicoil-gjengeinnsats og du kan bruke samme boltedim. Monter aldri bolter I alugods uten et smøremiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 (redigert) Ja, TMe det stemmer nok. Lå litt på gjengene når den ble skrudd ut. Fikk dog en "Petter smart" løsning. Hadde en lengre bolt liggendes, skrudde forsiktig inn, det viste seg at en mutter fungerte som skive og jeg fikk strammet til. Det var bolten nærmest toppen og midten av motoren det gjaldt. Fikk strammet til,- og ingen lekkasje.. Hvilket smøremiddel burde jeg bruke? Birchwood,- ja det er noe forbasket dritt. Anodepluggen til oljekjøler og i side/bunn lengre bak sitter som støpt.. Hadde håpet at jeg skulle greie å løsne de uten å demontere så mye. Skal ha med et rør som jeg kan tre utenpå skralla. Har et håp om at det skal fungere. Et sidespørsmål. Når jeg nå hadde lokket av til varmeveksleren, så renset jeg så godt jeg kunne. Men,- hvis jeg ville tatt ut røret, må jeg da skru av de to slangeklemmene på baksiden og tre av den store gummislangen som er der? Eller, kunne jeg bare dratt ut varmeveksleren slik som det var? I midt motorrom (Scand Baltic) er man langt nede i en "brønn", og dessverre sitter disse sinkpluggene på den siden hvor det er minst plass. Virker trangt for meg å demontere varmeveksler og oljekjøler.. De til gearet er mer synlige, men er spent på hvor mye kraft jeg greier å få til bak i der. Redigert 8.April.2016 av jazzmatazz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Så er der vel kun en slange mener eg utenom 2 tynne om du har til varmtvannsbereder eller defroster. Ellers ser du koblingene som går inn til nmotor. Er en del 17mm mener eg å huske som holder kjøleren til brakettene. O ringene tipper eg du får kor som helst https://baatplassen.no/bildearkiv/0/353/35_634229682.jpg Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Husk at den som er på oljekjøler så er det ganske tynt gods så det kan vøre du bøyer heile lokket med dertill lekasje som resultat. Er varmeveksler av er det 4 bolter som holder oljekjøleren og det kommer en del olje rennende her.. Pakningene er 2 runde og 2 ovale men eg er nesten sikker det blir tett om en ikke skifter. Eg handlet fra crom marine i sverige og de koster nesten ikke noe for nye. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jazzmatazz Svart 8.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Det viser seg at det er tamd 40b jeg har.. sikker på at ikke du har tamd 40a Birchwood? Hvis det er bilde av "huset" ditt du la ut? Kanskje dumt spørsmål, men hvis du skulle være så uheldig å bøye godset ved sinken til oljekjøleren.. Er det da olje eller vann som vil komme ut da? HVor viktig er det å skifte de to andre anodene her, har skiftet den som sitter i lokket til varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Nei dette er bilde av en TMD 40 A. Eg har TMD 40 B . Bildet er lånt fra Finn. Det er nesten likt likevel.. Kunne jo ikke legge ut blde av min når du hadde A sa du.. hehehehe Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Birchwood 320 Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Sprekker det er det er det vann som kommer ut. Men er du uheldig kommer begge deler. Eller oljen går i vannet og en mister all olje på motor Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Komodo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 , men de sitter dønn fast. Alle tre på motor. ... Har dere noen gode råd her? Hvis alle sitter dønn fast er de muligens montert med locktite. Da hjelper det veldig å varme opp til 100-150 grader slik at locktiten mister styrken. Bolten til lokket i varmeveksler hos meg er svart stål. Samme med lokket. Merkelig i grunn. Men tar ikke bolten har du fått tæring der. Eneste mulighet da er å skifte til m10 bolt. Gjenge opp.. ... Di boltene må ha gjengetettning på hvertfall 2 av dem nederste da di går rett inn i kjølevann Du har også blitt anbefalt å sette inn helicoil løsgjenger istedenfor å gjenge opp. Jeg ville ikke brukt helicoil til dette. Helicoil er en spiral som ser ut omtrent som ei fjær, den er ikke tett. Jeg villle heller brukt en massiv gjengehylse og montert den med en sterk locktite slik at den ikke kommer ut neste gang du demonterer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Monter aldri bolter I alugods uten et smøremiddel. Hvilket smøremiddel burde jeg bruke? Dersom det er aluminium i godset bør du bruke aluminiumspasta (til venstre i bildet under), men vannfast fett går også bra. Men for all del, ikke bruk kobberpasta!! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Birchwood 320 Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Om en velger oppvarming så husk at kjøleren er av aluminium i huset og der er flere o-ringer i denne.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jazzmatazz Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Takk for gode råd og tips.. Det er kanskje et dumt spørsmål, men,- hvor viktig er det å skifte de to andre anodene på motor. Jeg har skiftet den i varmeveksleren... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Sjekk hvor mye sink det er igjen på anodene. Fjern det hvite belegget. Er det nok sink igjen trenger du ikke å bytte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jazzmatazz Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Joda, det var bare det at de var så umulige å løsne.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Ja det var det da. Svaret er vel at det er viktig å skifte dem dersom de er kraftig tæret. Så på en eller annen måte bør du få dem ut. Har du forsøkt med varme? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Birchwood 320 Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Skjønner ikke hvor på motor du har zink. Eg har en i varmeveksler , en i oljekjøler og 2 på girkassa. Hvor er de på motoren montert da tru=??? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Jazzmatazz Svart 10.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Nederst på ladeluftkjøler/intercooler.. Mener jeg at jeg ser en slik firkantbolt. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 JA poå luftkjøleren om en har det ja. hehe. Forøvrik tok endelokket mitt kveld nå.. Det sprakk under montering muligens for hardt strammet. men veldig rustent. Så det er resultatet av å ikke skifte zinker ofte nok.. Kostnad .. 2667 kr. zinken koster vel 59 kroner Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.