Jump to content

Koble sammen 200 og 180ah batterier?

kentm

Recommended Posts

Forskjellige batterier - det du spør etter er å kobla sammen to batterier av forskjellig størrelse. Akkurat den forskjellen er ikkje det eg er redd for.

Men du får ogso andre forskjeller, det blir to eldre og eit nyare batteri, og det er ikkje sagt noko om batteria er frå samme produsent, eller om dei ellers er av samme type.

I samla sum, so trur eg at du KAN vera heldig, og at dette går berre bra, men det kan ogso skje at dette nye batteriet "sloss" med dei gamle so det blir veldig gammelt veldig fort. Eg ville ikkje gjort dette.

Hvor gamle er de gamle batteriene, og i hvilken tilstand? Er de nye og de gamle av samme type (åpne, AGM, GEL)? Så, min mening er at det går helt utmerket dersom ikke feks. de gamle batteriene er nær døden etter 8 - 10 års bruk. Fabrikat har ikke noe å si så lenge det er samme type batterier (åpne, AGM, GEL) .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Begge er åpne syrebatterier? Ikke noe problem å laske dem sammen.Heller ikke noe problem med forskjellige dynamoer. Det som er poenget er strøm og spenning. Strøm er som vann, den renner dit det er lettest. Eneste du skal passe på er om du har AGM eller GEL, som kan være vare på overlading.

Les tråden til Ingar om temaet, mange gode forklaringer der: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

Å lade samtidig er ikke noe problem sålenge batteriene har det samme kjemi,
dvs. at den trenger det samme spenning og tilnærmende like lenge mht. tid.

Men å koble batteriene sammen som én bank for å øke kapasiteten er noe annet.
Da bør batteriene være av det samme type (produsent & modell), og helst temmelig på samme aldre/tilstands,

men trenger ikke å være av det samme kapasitet (Ah).

PSR-T er forresten ganske praktisk for en rekke poeng,
men den påvirker ikke noe mht. ladeprosessen.
Batteriene må passe til hverandre uansett.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Som flere andre batteriene bør være av samme oppbygging, AGM, GEL eller åpne bly/syre. Om du ladef opp alle batteriene som skal sammenkobles hver for seg og lar de stå noen timer, så kan du måle vilespenningen på alle. Om denne varierer for mye (0,2volt ++) og ikke ligger på kontinuerlig landstrømslading ville jeg ikke koblet sammen batteriene

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...