kentm Startet 8.April.2016 Link til dette innlegget Startet 8.April.2016 Hei jeg lurte på om det har noe og si om man kjører foselige baterier. Har 2 stykke 180 amper til forbruk gjør det noe om jeg seter på et 200 amper til på den forbruksbateri? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Forskjellige batterier - det du spør etter er å kobla sammen to batterier av forskjellig størrelse. Akkurat den forskjellen er ikkje det eg er redd for. Men du får ogso andre forskjeller, det blir to eldre og eit nyare batteri, og det er ikkje sagt noko om batteria er frå samme produsent, eller om dei ellers er av samme type. I samla sum, so trur eg at du KAN vera heldig, og at dette går berre bra, men det kan ogso skje at dette nye batteriet "sloss" med dei gamle so det blir veldig gammelt veldig fort. Eg ville ikkje gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Hvor gamle er de gamle batteriene, og i hvilken tilstand? Er de nye og de gamle av samme type (åpne, AGM, GEL)? Så, min mening er at det går helt utmerket dersom ikke feks. de gamle batteriene er nær døden etter 8 - 10 års bruk. Fabrikat har ikke noe å si så lenge det er samme type batterier (åpne, AGM, GEL) . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kentm Svart 9.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Hei di bateri som sitter i båten er 3 år gamle og det andre jeg har er 4 år gammelt. Så har jeg to baterier på 110 aper som er start bateri. Så her jeg to motorer i båten så hva anbefaler av dynamo jeg trenger? Må dynamoen være like? Må jeg ha noe relé for og kunde lade med begge dynamoen. ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Det finnes nok fleire løsninger på lading. Eg ville hørt med Joerg Becker her på båtplassen om en pro split, feks psrt134. Der kobler du til begge dynamoene og kan ta ut lading til 4 batteribanker. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Begge er åpne syrebatterier? Ikke noe problem å laske dem sammen.Heller ikke noe problem med forskjellige dynamoer. Det som er poenget er strøm og spenning. Strøm er som vann, den renner dit det er lettest. Eneste du skal passe på er om du har AGM eller GEL, som kan være vare på overlading. Les tråden til Ingar om temaet, mange gode forklaringer der: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Å lade samtidig er ikke noe problem sålenge batteriene har det samme kjemi,dvs. at den trenger det samme spenning og tilnærmende like lenge mht. tid.Men å koble batteriene sammen som én bank for å øke kapasiteten er noe annet.Da bør batteriene være av det samme type (produsent & modell), og helst temmelig på samme aldre/tilstands, men trenger ikke å være av det samme kapasitet (Ah).PSR-T er forresten ganske praktisk for en rekke poeng,men den påvirker ikke noe mht. ladeprosessen.Batteriene må passe til hverandre uansett.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 10.April.2016 Link til dette innlegget Svart 10.April.2016 Som flere andre batteriene bør være av samme oppbygging, AGM, GEL eller åpne bly/syre. Om du ladef opp alle batteriene som skal sammenkobles hver for seg og lar de stå noen timer, så kan du måle vilespenningen på alle. Om denne varierer for mye (0,2volt ++) og ikke ligger på kontinuerlig landstrømslading ville jeg ikke koblet sammen batteriene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.