Dolfin Startet 8.April.2016 Link til dette innlegget Startet 8.April.2016 Da båten kom på land i fjor høst dukket denne skaden opp omtrent midt under båten (rett på siden av kjølen). Jeg mistenker at båten (Skibsplast 655) må ha ligget på grunt vann og at den i forbindelse med fjære sjø har blitt liggende å rugge frem og tilbake på en stein. Resultatet er at gelcoaten er slipt bort helt inn til glassfiberen. Hvordan bør jeg gå fram for å fikse dette? Hva slags utstyr (reperasjonsmiddel) bør jeg benytte? Gode råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Slipe skadeeområdet, avfette med aceton, grunne med epoxy primer, sparkle med epoxysparkel, slipe glatt, flikke med epoxy primer og bunnsmøre. F. eks. med dette produktet: Jotun-lightweight-filler-a-b-1-liter/ Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Dette ser jeg er et populært tema, med mye gode råd og tips. Jeg tillater meg derfor å hoppe på her fremfor å lage en ny tråd. Jeg har en lignende skade, (som jeg mistenker er lappet på av tidligere eiere også?). I baugen har jeg en skade som går ned til glassfiber. Jeg har begynt å slipe, og da ser jeg det noen sprekker i gelcoat. Har forsøkt å slipe bort disse (se bildet). Kan jeg her legge epoksy primer direkte på både glassfiber og nedslipt gelcoat og deretter epoxy filler (2-komp) utenpå? Jeg vurderte å legge glasfiber på baugen først for å "forsterke", men begynner å lurer på om det blir unødvendig mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 25.April.2016 Link til dette innlegget Svart 25.April.2016 Har god erfaring med epoxy fra West System (http://www.westsystem.no/m/349/west-system-epoxy). Mange guider har de også. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 26.April.2016 Link til dette innlegget Svart 26.April.2016 Jeg ville gjort som deg. Epoxy sparkel (bruker Plastic Padding Marine Filler til småskader under vannlinjen, den herder til og med i nordnorske vårtemperaturer), så primer før bunnsmurning. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hvor skadelig eller uheldig er det med en mindre skade ved vannlinja hvor gelcoaten er borte i et 1 x 2 cm område? Skroget er veldig tykt på skadestedet. Båten står i munningen på en elv og skroget ser hovedsaklig ferskvann. Må jeg ta opp båten eller kan det vente til høsten? Hadde en lignende skade på en tidligere båt og da lot jeg det stå. Fikk ikke problemer den gang. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Hank Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Hvor skadelig eller uheldig er det med en mindre skade ved vannlinja hvor gelcoaten er borte i et 1 x 2 cm område? Skroget er veldig tykt på skadestedet. Båten står i munningen på en elv og skroget ser hovedsaklig ferskvann. Må jeg ta opp båten eller kan det vente til høsten? Hvis det ikke er fare for lekkasje, er dette helt uproblematisk og kan repareres når du tar opp båten til høsten. Skader etter kraftige trykk på skroget kan imidlertid skape delaminering som kan være vanskelig å oppdage for et utrenet øye. I slike tilfeller kan det være tryggest å la en kompetent reparatør slipe ned skaden og undersøke om laminatet er helt. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Takk for betryggende svar. Det var ikke trykk som medførte skaden. Båten ble flyttet på en henger med traktor. I en liten bakke så kvelte motoren på traktoren og rullet bakover 1-2 meter før sjåføren fikk stoppet. Det ble et rykk og båten flyttet seg 1-2 cm bakover før strammestroppa fikk tak og stoppet båten. Båten gled ut av støttestagene på sidene og det ene staget gravde seg inn i skroget i overgangen mellom underside og side på skroget. Jeg skal ta et bilde av skaden i kveld og poste det her. Setter pris på innspill. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 27.April.2016 Link til dette innlegget Svart 27.April.2016 Det dukket opp et forslag til midlertidig skaderep eller reduksjon av risiko for vanninntrengning for små skader under vannlinja. Både Tec 7 og Simson er fuktherdene MS polymerer som hefter til polyester under vann. Vurderer å smøre dette på skadestedet så reduseres vanninntrengningen frem til opptak i høst. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.