Jump to content

Hvordan reparere gelcoat skade under vannlinjen

Dolfin

Recommended Posts

Da båten kom på land i fjor høst dukket denne skaden opp omtrent midt under båten (rett på siden av kjølen).

Jeg mistenker at båten (Skibsplast 655) må ha ligget på grunt vann og at den i forbindelse med fjære sjø har blitt liggende å rugge frem og tilbake på en stein.

Resultatet er at gelcoaten er slipt bort helt inn til glassfiberen.

Hvordan bør jeg gå fram for å fikse dette? Hva slags utstyr (reperasjonsmiddel) bør jeg benytte?

Gode råd mottas med takk.

bilde

• 3 uker senere...

Dette ser jeg er et populært tema, med mye gode råd og tips. Jeg tillater meg derfor å hoppe på her fremfor å lage en ny tråd.

Jeg har en lignende skade, (som jeg mistenker er lappet på av tidligere eiere også?). I baugen har jeg en skade som går ned til glassfiber. Jeg har begynt å slipe, og da ser jeg det noen sprekker i gelcoat. Har forsøkt å slipe bort disse (se bildet). Kan jeg her legge epoksy primer direkte på både glassfiber og nedslipt gelcoat og deretter epoxy filler (2-komp) utenpå? Jeg vurderte å legge glasfiber på baugen først for å "forsterke", men begynner å lurer på om det blir unødvendig mye jobb. bilde

Hvor skadelig eller uheldig er det med en mindre skade ved vannlinja hvor gelcoaten er borte i et 1 x 2 cm område? Skroget er veldig tykt på skadestedet.

Båten står i munningen på en elv og skroget ser hovedsaklig ferskvann.

Må jeg ta opp båten eller kan det vente til høsten?

Hadde en lignende skade på en tidligere båt og da lot jeg det stå. Fikk ikke problemer den gang.

Sushi

Hvor skadelig eller uheldig er det med en mindre skade ved vannlinja hvor gelcoaten er borte i et 1 x 2 cm område? Skroget er veldig tykt på skadestedet.

Båten står i munningen på en elv og skroget ser hovedsaklig ferskvann.

Må jeg ta opp båten eller kan det vente til høsten?

Hvis det ikke er fare for lekkasje, er dette helt uproblematisk og kan repareres når du tar opp båten til høsten. Skader etter kraftige trykk på skroget kan imidlertid skape delaminering som kan være vanskelig å oppdage for et utrenet øye. I slike tilfeller kan det være tryggest å la en kompetent reparatør slipe ned skaden og undersøke om laminatet er helt.

Takk for betryggende svar. Det var ikke trykk som medførte skaden. Båten ble flyttet på en henger med traktor. I en liten bakke så kvelte motoren på traktoren og rullet bakover 1-2 meter før sjåføren fikk stoppet. Det ble et rykk og båten flyttet seg 1-2 cm bakover før strammestroppa fikk tak og stoppet båten. Båten gled ut av støttestagene på sidene og det ene staget gravde seg inn i skroget i overgangen mellom underside og side på skroget. Jeg skal ta et bilde av skaden i kveld og poste det her.

Setter pris på innspill.

Sushi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...