Jump to content

Vifte for å frakte varmluft fra Refleksovn til lugar?


Espen

Recommended Posts

Hei.

Har i båten en Refleksovn som står i hytta mot skottet som vender mot lugar. Rundt pipa er det satt på et rør med utløp for å kunne frakte varmluft ned i lugar. Ca en meter før utblås har det sittet ei Wallas hjelpevifte som nå har takket for seg. Ser denne koster nesten 2300,- og ønsker en rimeligere løsning.

Dessuten har Wallas vifta 60mm inn og utblås, mens det er 100mm slanger.

Lurer litt på å benytte https://www.maritim.no/avtrekksv-godkj-12v#.VwgEc_ozerU denne ventilasjonsvifta fraMaritim, men er usikker på støy, samt at det nok vil være luft opp mot 60 grader kanskje?

 

Noen synspunkter ?

(Har ikke noe godt bilde, men på bilde under ser dere kappen/røret som er rundt pipa for å samle varmluft og ledes via fleksirør på andre siden av skottet og ca 1,3 meter ned hvor vifta sitter, og ca 1 meter til med fleksirør,før,utblås)

bilde

Link to post
Share on other sites

Temmelig sikker på at det kan skaffes ny motor til Wallas hjelpevifte. Men jeg har et lite problem: Jeg har ikke komplett vifte på lager og får ikke sjekket hvilken motor som skal brukes, og det finnes heller ingen delekatalog for denne viften.

 

Har en magefølelse for hvilken motor som passer. Kan du å åpne viftehuset, ta noen bilder og ta noen "vitale" mål? Lengde + diameter på selve motoren, lengde og diameter på akslingen

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Ble så jeg kjøpte vifta på Maritim og monterte denne idag. Flyttet veldig mye mere luft enn wallas-vifta.

Regulator/dimmeren som ble benyttet på Wallas-vifta konlet jeg bort da motstandene ble varme, den nye vifta trekker en god del mere strøm, så nå er vifta enten på eller av. Skal se om jeg får laget en annen regulator. Men iom at alt på denne vifta er av plast tør jeg ikke la denne gå uten at jeg er i båten.

 

Wallas Seervice, skal demontere den gamle og legge ut bilte og mål etterhvert så kan jeg evt bytte tilbake om motor har en overkommelig pris :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...