Jump to content

Viknes 880 2005, ferskvannet pumpes ikke frem til krane

Marwin

Recommended Posts

Vannet kommer ikke... Viknes 880 2005

Tømte vantanken og varmtvannstanken i høst og kjørte gjennom giftfri veske (beregnet for dette formålet). Har hatt frostvakt i båten (ligger i sjøen). Fyllte ferskvannstanken halvfull og startet pumpen på mandag men det kommer ikke vann i noen av kranene. (Min første vår med båten)

Jeg hører at pumpen går.

1 Tåler standard vannpumpe i Viknes å tørrkjøres?

2. Tips om hva som er galt!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hei

Eg kjenner ikkje båten, eller pumpa, men eg ville fyrst sjekka føljande:

Det er kanskje eit dumt spørsmål, men høyrer du at pumpa går? Dersom pumpa ikkje går er feilen elektrisk.

Fyll tanken heilt opp. Det kan tenkjast det må meir trykk inn på pumpa, for at den skal koma igong.

Dersom det er litt grums på botnen tanken vil det ofte koma ut i systemet når du pumpar tanken tom.

Sjekk filter på tuten på krana/kranane.Dersom du kan fylla litt vatn i slangen samstundes, så skadar ikkje det.

Sjekk filter der vatnet går inn i pumpa. Dette filteret er ofte mindre enn eit fingerbøl, og kan vera i stussen der slangen går inn i pumpa. (Det er mange år sidan eg kasta dette filteret, og det har gått helt fint.)

Lykke til.

Ask

- og hvis ingen av rådene ovenfor gir bedring, kan det være at det ligger kalkrusk fra vannet i ventilene i pumpa, slik at de ikke får tettet skikkelig. Skru pumpa fra hverandre og gjør rent.

Jeg har opplevd dette problemet. Hadde litt dårlig tid til å feilsøke og dro derfor og kjøpte ny pumpe.

Åpna den gamle pumpa etter noen dager, gjorde rent - og har nå en reservepumpe ombord.

:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...