abella Startet 9.April.2016 Del på Facebook Startet 9.April.2016 for å få "jording" på vhf er det bra å legg ledning fra radio til messingkrane til inntak/utak på slanger som liggerunder vannlinjen,, eller gjør eg en "brøler" som tærer på kranene/ventilene, lurer litt på dette, takk for svar, Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Det høres ut som at du prøver å lage et lokalt jordplan. Det kan være lurt men da ville jeg benyttet en egen elektrode for dette, med en singel ledning mellom radio og denne, nettop for å unngå lekasjestrømmer i øvrig utstyr under båten Et bedre alternativ om VHF'en har egen jordskrue i chassiset er å trekke den direkte til batteriet, Så er jo som regel batteriet koblet sammen med offeranoder under båten. Det som videre er lurt er at jordnivået på radioen blir da det samme som batteriet og videre ut på koaxjord til antenne. Når du sender vil ikke radioen se spenningsfallet i minusleder og du får litt høyere sendeefekt og mindre støy fra vhf'en. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 Har ingenting slik eg, og vhf virker ok. Forrige radar hadde også en vingemutter for slik kobling. Har ikkje satt meg inn i hensikten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JRK Svart 11.April.2016 Del på Facebook Svart 11.April.2016 I utgangspunkter er jeg helt enig med deg Sæbø. Normalt fungerer moderene VHF'er helt fin uten denne ekstra jordledningen, Men om man har mye utstyr som kan interferere med hverandre kan den hjelpe. Mitt poeng her er at når man først planlegger en instakllasjon så er det ikke mye ekstra arbeid og kosnader og ta med seg denne ekstra ledningen fra battrert til chassijord. Og noen opplever bedre rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.