Jump to content

Volvo Penta KAD44 Synspunker


Tjompen

Recommended Posts

Hei båtfolk:)

 

Lurer på innkjøp av ny båt der det står 2 kad 44 fra år 2000, det er med dukumentasjon på et time antall på ca 600 timer.

Båtmotorer på 16 år er det grunn til en vis skepsis her?

(Båt og motorer er veldig bra tatt vare på)

Kjører i dag med en 3 år gammel mercruiser qsd å synes det er veldig bekymringsfritt.

 

Takker for svar og synspunkter:)

Link to post

KAD-serien er bra motorer og dermed er også KAD 44 bra motor. Største faren du beskriver med 600 timer på 16 år er vel at de nesten står seg i hjel. Selvfølgelig må du regne med bytting av noen slitedeler vil være sannsynlig som starter, dynamo, termostater, turboer kan være slitt/rustent på eksosiden etc. Men dette er ting alle eldre motorer vil ha med seg som fare. Vanlig vedlikehold med filterbytter og oljeskift, hjelper ett godt stykke på vei.

 

Blir ikke helt rettferdig å sammenligne mot en 3 år gammel motor. Tæring fra salt og sjø har ikke i nærheten kommet så langt, så selvfølgelig vil det være mye sikrere. På den andre siden, nå får du da to motorer, så faren for at begge får uhell samtidig er ikke stor, og dermed kommer man alltid til land.

Link to post

Fairline Targa? Pene båter og veldig solid bygget.

Jeg tilhører de som også mener at Bavaria gir veldig mye for pengene, dog synes jeg nok at Fairline Targa er mye penere båt en Bavaria. Hvis det er Targa, husk på at de er bygget identisk siden 1997. Kun farger som har endret seg og litt på hvordan man måler lengden, bokstavbetegnelsen. Må være en av de mest tidløse båtene som er designet.'

 

Ikke lett den der, skjønner du vingler mellom de to valgene, fordeler og ulemper med begge. Husk bare at 2007 er ikke nytt det heller lengre, du kan forvente aldersslitasje som med den på 16 år etter hvert.

Kan ikke så mye om D4, men hatt sine problemer de med og hvertfall tidlige modeller, så søk litt på forumet her om de :smiley:

Link to post

Har hatt Kad 44 i en Scan 27. Ikke noe å si på motoren men tror den er litt tyngre å vedlikeholde enn feks Mercruiser. Ventiler må justeres med jevne mellomrom og det krever endel demontering av bla dieselrørene. I min båt ble det klorete pga plassen. Det var og vanskelig/umulig å få opp all oljen fra bunnpanne ved service. Men tror nok at motoren i seg selv er bra. Mercruiserne jeg hadde i en annen båt slapp jeg å tenke på dette pga hydrauliske ventilløftere og fikk opp all oljen uten problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...