Jump to content

Skandale. Endelokket på kjøleren TMD40B sprakk. Kan det repareres?

Birchwood 320

Recommended Posts

Veldig trist med allt det arbeidet eg la ned med å ta ut kjølere og rense og stelle. Så oppstart i dag så spruter vannet ut. Endelokket har sprukket. Kan dette fixes eller må eg ha nytt ??

Eventuelt er det noen som har et lokk til meg.

bilde

bilde

Redigert av Birchwood 33 (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Er det støpejern i lokket? I tilfelle må det renslipes, fuges, forvarmes, ettervarmes, og sveises med spesialelektroder for støpejern. Disse inneholder gjerne ren nikkel. I tillegg må det maskineres etterpå.

Tipper en slik prosedyre fort blir dyrere enn å kjøpe et nytt. Et alternativ er jo å maskinere ut en nytt av en tykk plate eller bolt. Det er jo ikke særlig avansert.  

Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg ville gått for det siste :smiley:

Fjord 27 AC TMD40

Se der ja, det kan gå tydeligvis :thumbsup:

Brukte du vanlig svart tråd? Det er nok en fordel med 316L tråd da den inneholder mindre karbon og er seigere. Et tips til er å hakke med slagghakke på sveisen helt til den er kald nok til at man kan legge hånda på.Sveis kun 2 cm om gangen.

Men jeg hadde nok allikevel laget et nytt lokk enn å forsøke å reparere det gamle.

Redigert av Komodo (see edit history)

Delenummeret står jo midt på lokket ditt, og det ser ut som det fremdeles er i salg til rundt to og en halv båtlapp hos Volvo ?

Skal du sende det bort til sveising, så er det som nevnt av Komodo en hel del arbeid å sveise dette skikkelig, og jeg har heller ikke særlig tro på at det blir noe billigere enn et nytt lokk.

Redigert av adeneo (see edit history)

Å nei, å nei! Fryktet jeg måtte ha nytt lokk en liten stund jeg også.. Samt bore opp til gjengeinnsats. Men begge deler holdt seg godt hos meg. Bestilte nettopp et lokk til luftfilteret hos Volvo, nettsiden til Ragnar Ringstad. Det kom innen noen få dager i hvertfall. Så, det virker som du kan få det ganske kjapt tilsendt.

Vet du hvorfor det sprakk?

Redigert av jazzmatazz (see edit history)

Det kan hende eg overstrammet boltene. Men det er ganske skadet av rust på innsiden så det er kanskje en kombinasjon. 284 euro er eneste prisen eg har funnet. Men det er online. Eg så bare et bilde av et lokk til D4.260 maskinen lignet veldig og håpet kanskje bolthull er rett , men så flaks har man vel ikke

Fjord 27 AC TMD40

Begynte på lokket i dag. Slipte en fin fuge et lite stykke. Pluttselig kom eg inn i et område kor metallet bare løste seg opp.. Det var helt råttent. Så dette lokket er boss. Nytt lokk bestilt hos Ragnar Ringstad.

Fjord 27 AC TMD40

Worry II : Skal ikke beskylde leverandøren her.. Men eg skjønner ikke at eg skal ha klart å feile.. Eneste er at eg på ebay kikket på et lokk til en D4 og fikk målene på det om det kunne passe. Det gjør det ikke. hehe. Så her kan det være meg. Men uansett så er det pokker så trist. Dårlig tålmodighet og råd s¨skjer jo dette. Men håper han hjelper meg å rette opp i dette. Selv om det skulle vise seg å være min egen feil

Fjord 27 AC TMD40

Nå vet ikke jeg hva du gjorde, men en god regel er å si hvilken del man skal ha.

Ikke hvilket delenummer,da er det nemlig leverandørens ansvar å skaffe riktig del.

Leser man f.eks. feil delenummer, kan det blor vanskeligere å få returnert delen etterpå.

Dette er er men som generell informasjon og ikke ment å henge ut hverken ts eller denne aktuelle leverandøren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ragnar Ringstad viste gooood service selv om det viser seg at det mulig er min egen feil.. Eg betaler returen for feil del og de sender ny del.. Eg er fornøyd. Det drøyer nok noen dager men eg har andre ting å henge fingrene i nedi båten. All skottkledning er revet ut og skal inn med nytt. Så båten skal ingen steder. 

De er jammen raske å sende og.. Bestilte delen i 10 tiden den 11-4 og fikk den formiddag 13-4 så det må en si er raskt

Fjord 27 AC TMD40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...