Jump to content

Penta D3 160 lading/dynamo

GullaIce

Recommended Posts

Hei, båtfolk.

Etter noen runder med å prøve å få tak i den nærmeste VP-forhandleren - uten nytte, må jeg slenge ut mine spørsmål her.

(Jeg er under mangel av erfaring på dynamo samt lesestoff)

Det gjelder dynamo på VP D3. Jeg skulle koble opp diodeskiller på lading fra den ene motoren og til forbruksbank. Dermed måtte jeg demontere sjøkjøling for å komme til starteren siden dynamo og starter er koblet sammen. Jeg stopper å skrive mer her, fordi etter å ha prøvd - så ville verken babord eller styrbord motor starte etter forvandlingen... Nå er alt montert slik det var, og virker slik det gjorde.

Men så over til nåværende spekulasjon..

Dynamoene som er i båten er av typen 75-140Amp og har B+1 og B+2 terminal. Alt er orginalt koblet på B+1. (Kan vel også nevne at motorene er kun koblet til eget startbatteri med skillebrytere)

Men kan jeg hente ut lading fra B+2 til forbruksbanken, eller blir dette feil? Noen som vet om det i det heletatt er sense-kabel på dette greiene?

Hvor henter motoren styrestrøm ifra ? Vanligvis hentes denne fra plusstilkobling på starter, men kan også hentes fra plusstilkobling på dynamo.

Hvis motorens styrestrøm hentes fra dynamoens plusstilkobling så bryter du kontakten med batteriet når du monterer en diode i ladekretsen (mellom B+ på dynamo og batteripluss).

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Bjørn! Du har HELT rett i at den henter styrestrøm fra ''konstant-strøm'' fra dynamo slik det er nå.. Men det er ikke plass til alle kablene på starteren uansett.. Der er synderen.. Som igjen er meg..

Men til spørsmål 2.. B2+ på dynamo.. Er det fyskisk forbindelse mellom B1+ og B2+ inni dynamo? Tenkte evt å koble kabel fra B2+ og videre til forbruk. Men må nok gjennom dioder.. Eller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...