Jump to content

Skorgenes 445, Volvo Penta D6 435 hk eller Cummins qsb 5,9 425 hk?

Vol

Recommended Posts

Sikkert vel og bra begge merkene, mye kommer jo av hvordan vi vedlikeholder motorene. Hva finnes av serviceverksteder i det området du ferdes mest i, ville lagt litt vekt på det også. Ikke greit å vite at en ev mekaniker må komme langveis fra for en jobb. Tilgang til slitedeler etc, finnes det i nærområdet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Takker for svar, personlig har jeg mest kjennskap til Volvo har 2 D4 i dag. Her oppe i nord er det avstander mellom verksted så mesteparten utføres selv. Derfor greit om det er en enkel motor å utføre service på. Så er det dette med forbruk, det vektlegger jeg vesentlig 90 eller 120 liter i timen på 150 gangtimer i året utgjør en god del.

Hvis jeg noen gang skulle finne på å kjøpe så stor ny båt, og brukt så mye penger på båt, hadde jeg valgt sikkelige marinemotorer med stort volum og dreiemoment samt sikkelige girkasser fra ZF  gjærne ZF pod. Tviler ikke på at Volvo er det mest korsiktige økonomiske og det enkleste. Cummins klinger bedre enn Volvo rent kvalitetsmessig i nine ører, men du vil nok bli fornøyd med enten eller.  Aller helst ville jeg hatt en MTU,MAN eller CAT  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg kjenner ikke noe til Volvoen men har en del erfaring med Cumminsen i jobbsammenheng. Solid og pålitlig motor etter min mening. Veldig fornuftig montering av filtre med tanke på vedlikehold. Oljekjøleren internt i FW-kretsen gir mindre vedlikehold. På minussiden kan jeg nevne bedritent montert diesel lavtrykspumpe om den skulle ta kvelden og må skiftes. Det lar seg gjøre uten demontering av diverse utstyr men er tricky. På minussiden må også nevnes veldig dyr motor ventilasjons filterinsats forran turboen. Det finnes en vaskbar type på markedet, men den er selvfølgelig enda dyrere.

Jeg har hatt Cummins i en båt tidligere og var veldig fornøyd. Men skulle jeg tatt avgjørelsen idag, tror jeg det hadde blitt Volvo. Ikke fordi Cummins er dårlig, men fordi forhandlernettet er dårligt utbygd. Dette er commonrail motorer begge to, men jeg tviler på om de få som er forhandlere for Cummins har diagnoseverktøyet som trengst for feilsøking, og har de kompetanse til å bruke det?

Dette er faktorer som jeg nøye hadde vurdert i min avgjørelse av motor.

Som sagt har jeg hatt Cummins og jeg synes hjelp med tekniske problemer var veldig begrenset når jeg tok kontakt, skulle noe fixet, var det internett og manualer som gjalt.

Cummins forhandlere:

Marine Authorised Dealers

Ballstad Slipp AS 
Øyaveien 71
8373 Ballstad
Tlf.: +47 76 05 51 00
Mail : post@ballstad-slip.no

bilde

Ulmatec Skipsservice AS
Mjølstadnesvegen 10
6092 Fosnavåg
Tlf.: +47 70 08 00 70
Mail : 
salg@ulmatec.no

Ulmatec Skipsservice AS
Skattørvegen 39
9255 Tromsø
Tlf.:+47 77 51 98 50
Mail : salg@ulmatec.no

Vegsund Slip AS
Sjuknesstranda 2
6023 Ålesund
Tlf.: +47 70 19 72 00
Mail : post@vegsund-slip.no

Vollen Slipp AS
Slemmestadveien 422
1390 Vollen
Tlf.:+47 66 90 44 66
Mail : service@vollenslipp.no

Anlegg og Marine Service AS
Energiveien 10
4056 Tananger
Tlf.: +47 51 63 75 00
Mail : post@anlegg-marine.no

Selfa Arctic AS
Forsøkslia 9
7028 Trondheim
Tlf.: +47 73820450 – +47 46973300
Mail : post@selfa.no

Selfa Arctic AS
Rødskjærveien
9430 Sandtorg
Tlf.: +47 46 97 33 00
Mail : post@selfa.no

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Ingen tvil om at Cummins klinger best i mine ører også. Men er det ikke slik at den gode gamle Cummins-kvaliteten ble litt utvannet når det ble QSB (Merc)?

Motoren QSB er en motor konstruert av Cummins og produsert av Cummins. Og distribuert, solgt og servet av Cummins. Men man kunne få kjøpt dem i noen land gjennom et markedssamarbeid med Mercruiser. Slik at de i tillegg til å få kjøpt de fra Cummins kunne få kjøpt og servet disse motoren gjennom Mercruiser sitt forhandlernett.

-at slikt skal dømmes som at det påvirker kvaliteten er meg en gåte...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...