Vol Startet 11.April.2016 Link til dette innlegget Startet 11.April.2016 Vurderer å kjøpe en Skorgenes 445, Leveres med Cummins qsb 5,9 425 hk til 480hk og Volvo Penta D6 435 hk. Hva er best med hensyn på kvalitet, forbruk, vedlikeholds kostnader og støy? Noen med erfaring fra disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Hadde utvilsomt gått for Cumminsene. Qsb-maskinene er knallgode maskiner og overgår det meste. Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 11.April.2016 Link til dette innlegget Svart 11.April.2016 Er vell gode motorer begge to. Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Cummins har vel et "vanntett" rykte. Volvo har mye grums på D motorene, kanskje mest på D4? Bortsett fra det vet jeg ikke om akkurat desse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Sikkert vel og bra begge merkene, mye kommer jo av hvordan vi vedlikeholder motorene. Hva finnes av serviceverksteder i det området du ferdes mest i, ville lagt litt vekt på det også. Ikke greit å vite at en ev mekaniker må komme langveis fra for en jobb. Tilgang til slitedeler etc, finnes det i nærområdet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Vol Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Takker for svar, personlig har jeg mest kjennskap til Volvo har 2 D4 i dag. Her oppe i nord er det avstander mellom verksted så mesteparten utføres selv. Derfor greit om det er en enkel motor å utføre service på. Så er det dette med forbruk, det vektlegger jeg vesentlig 90 eller 120 liter i timen på 150 gangtimer i året utgjør en god del. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Hvilken som funker best i den båten vet jeg ikke, men tørre fakta om motorene ligger på nettet. Cmd er lettere, har lavere turtall og høyere moment. Forbruket er ganske likt Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Hvis jeg noen gang skulle finne på å kjøpe så stor ny båt, og brukt så mye penger på båt, hadde jeg valgt sikkelige marinemotorer med stort volum og dreiemoment samt sikkelige girkasser fra ZF gjærne ZF pod. Tviler ikke på at Volvo er det mest korsiktige økonomiske og det enkleste. Cummins klinger bedre enn Volvo rent kvalitetsmessig i nine ører, men du vil nok bli fornøyd med enten eller. Aller helst ville jeg hatt en MTU,MAN eller CAT Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sigurd Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Jeg kjenner ikke noe til Volvoen men har en del erfaring med Cumminsen i jobbsammenheng. Solid og pålitlig motor etter min mening. Veldig fornuftig montering av filtre med tanke på vedlikehold. Oljekjøleren internt i FW-kretsen gir mindre vedlikehold. På minussiden kan jeg nevne bedritent montert diesel lavtrykspumpe om den skulle ta kvelden og må skiftes. Det lar seg gjøre uten demontering av diverse utstyr men er tricky. På minussiden må også nevnes veldig dyr motor ventilasjons filterinsats forran turboen. Det finnes en vaskbar type på markedet, men den er selvfølgelig enda dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Et annet pluss med Cumminsen var at vi slapp å dra med oss autodiesel. Vi fylte rett fra dagtanken til hovedmaskina. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Ingen tvil om at Cummins klinger best i mine ører også. Men er det ikke slik at den gode gamle Cummins-kvaliteten ble litt utvannet når det ble QSB (Merc)? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Disisel Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Jeg har hatt Cummins i en båt tidligere og var veldig fornøyd. Men skulle jeg tatt avgjørelsen idag, tror jeg det hadde blitt Volvo. Ikke fordi Cummins er dårlig, men fordi forhandlernettet er dårligt utbygd. Dette er commonrail motorer begge to, men jeg tviler på om de få som er forhandlere for Cummins har diagnoseverktøyet som trengst for feilsøking, og har de kompetanse til å bruke det? Dette er faktorer som jeg nøye hadde vurdert i min avgjørelse av motor. Som sagt har jeg hatt Cummins og jeg synes hjelp med tekniske problemer var veldig begrenset når jeg tok kontakt, skulle noe fixet, var det internett og manualer som gjalt. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Litt rart Disisel....Nogva i Søvika, Remvik & Standal i Ålesund og en i Fosnavåg som eg ikke husker navnet på, men viktig med forhandler i nærområdet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Hvilken som funker best i den båten vet jeg ikke, men tørre fakta om motorene ligger på nettet. Cmd er lettere, har lavere turtall og høyere moment. Forbruket er ganske likt Lavere turtall = mindre støy vil eg tru Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Mulligan Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Nogva er jo den helt store kompetansen på Cummins. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 (redigert) Cummins forhandlere: Marine Authorised Dealers Ballstad Slipp AS Øyaveien 718373 BallstadTlf.: +47 76 05 51 00Mail : post@ballstad-slip.no Ulmatec Skipsservice ASMjølstadnesvegen 106092 FosnavågTlf.: +47 70 08 00 70Mail : salg@ulmatec.no Ulmatec Skipsservice ASSkattørvegen 399255 TromsøTlf.:+47 77 51 98 50Mail : salg@ulmatec.no Vegsund Slip ASSjuknesstranda 26023 ÅlesundTlf.: +47 70 19 72 00Mail : post@vegsund-slip.no Vollen Slipp ASSlemmestadveien 4221390 VollenTlf.:+47 66 90 44 66Mail : service@vollenslipp.no Anlegg og Marine Service ASEnergiveien 104056 TanangerTlf.: +47 51 63 75 00Mail : post@anlegg-marine.no Selfa Arctic ASForsøkslia 97028 TrondheimTlf.: +47 73820450 – +47 46973300Mail : post@selfa.no Selfa Arctic ASRødskjærveien9430 SandtorgTlf.: +47 46 97 33 00Mail : post@selfa.no Redigert 12.April.2016 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
brs Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Vurderer å kjøpe en Skorgenes 445,Leveres med Cummins qsb 5,9 425 hk til 480hk og Volvo Penta D6 435 hk. Hva er best med hensyn på kvalitet, forbruk, vedlikeholds kostnader og støy?Noen med erfaring fra disse motorene? Er det helt ny båt du har i tankene? Eller er det nyere brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Vol Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Brukt båt Sitér dette innlegget Link to post
Disisel Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Joda Trophy, jeg ser at du nevner 11 forhandlere, noen av desse har mest erfaring med Mercruiser/Cummins, andre av desse har erfaring med de store Cummins (700hk.pluss). Men hvis du sammenligner denne listen med listen over Volvoforhandlere så ser du hva jeg mener. Men bevares det er gode motorer begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Eg kunne lagt til 83 mercruiser cummins forhandlere, men nok om det Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
alfaalfa Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Ingen tvil om at Cummins klinger best i mine ører også. Men er det ikke slik at den gode gamle Cummins-kvaliteten ble litt utvannet når det ble QSB (Merc)? Motoren QSB er en motor konstruert av Cummins og produsert av Cummins. Og distribuert, solgt og servet av Cummins. Men man kunne få kjøpt dem i noen land gjennom et markedssamarbeid med Mercruiser. Slik at de i tillegg til å få kjøpt de fra Cummins kunne få kjøpt og servet disse motoren gjennom Mercruiser sitt forhandlernett. -at slikt skal dømmes som at det påvirker kvaliteten er meg en gåte... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.