Jump to content

VP D4 varmeveksler - lekkasje ved oljekjøler


skhauge

Recommended Posts

Har satt sammen veksler med nye o-ringer etter full rens. I dag starter eg motor og det kommer olje ut mellom del 13 og 9. Her ligger en o-ring med nummer 15. Eg kjøpte antal og de ulike o-ringer som oppgitt. Når eg studerer VP sin split tegning ser det faktisk ut som det skal være 2 stk o-ring nr 15 mellom 13 og 9. Da blir det o-ring mot o-ring. Det har eg aldri sett før. Stemmer dette? I så fall har eg gjort feil. Når eg tar ut delene og setter 13 og 9 sammen med 1 stk o-ring nr 15 kjenner eg at det er "slark" mellom 13 og 9. Og da naturligvis kan det ikkje være tett.

Hører med til historien at det er frostsprengning som startet denne prosessen. Da lakk det olje og i underkant mellom 13 og 9.

Kanskje nokon her som har satt sammen en slik veksler og hugser.

 

Link til splitt skisse eg refererer til

 

http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/47704400_039?path=MarineDieselEngines%2F47704400%2F47704400_26%2F47704400_039

Link to post
Share on other sites

... ser det faktisk ut som det skal være 2 stk o-ring nr 15 mellom 13 og 9. Da blir det o-ring mot o-ring. 

http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/47704400_039?path=MarineDieselEngines%2F47704400%2F47704400_26%2F47704400_039

Har ikke gjort den jobben selv, men det ser virkelig ut på splitskissen at det skal være to o-ringer mot hverandre. Og, teller du antall o-ringer (part 15), så får du 8, det samme som er oppgitt i tabellen.

Link to post
Share on other sites

To O-ringer her gir ingen mening spør du meg. Tror sprengskissa må være feil og at en av O-ringene skal sitte mellom pos. 13 og 14?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

To O-ringer her gir ingen mening spør du meg. Tror sprengskissa må være feil og at en av O-ringene skal sitte mellom pos. 13 og 14?

Høres veldig riktig ut, REM. Da blir det kanskje ikke "slark" mellom 9 og 13 som TS beskriver. Og, det må jo være en eller annen form for pakning mellom 13 og 14. 

Link to post
Share on other sites

Eg har og konkludert med det samme. Det er en pakning nummer 15 som ligger mellom 13 og 14. Så Da stemmer antall. Saken er at når eg setter oljekjøler pos 13 sammen med huset som er pos 9 så kan eg kjenne at det ikkje tetter. Det er ingen klem på pakning. Flens ligger visuelt helt tett i annleggsflate. 

Link to post
Share on other sites

.....Hører med til historien at det er frostsprengning som startet denne prosessen. Da lakk det olje og i underkant mellom 13 og 9.

Kanskje nokon her som har satt sammen en slik veksler og hugser.

.....

 

Har du sjekket at anleggsflatene/flensen på part 13 er helt rett? Hvis du har hatt frostsprengning vil hele registeret presses utover, og anleggsflatene kan være bøyde. Da får du det ikke tett.

 

Redigert: Ja, da fant du ut av det selv.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...