Jump to content

Etterbehandling rundt hull til baugpropell


Olaf Lingjærde

Recommended Posts

Hei

 

Nå er alt planlagt og tilrettelagt for montering av baugpropell. Men så dukket det opp en bekymring. Hvordan skal det område som slipes ned og blir berørt av støping behandles? Tenker da på utsiden av skutesiden. Skal dette settes inn med epoxy primer i flere lag før bunnstoff eller er ikke dette vanlig/nødvendig. Jeg har en snau uke landligge så jeg må bare påse at jeg har nok tid på land til at alle herdeprosesser går som det skal.

 

Håper noen vil være så vennlig å dele sin kunnskap.

 

Olaf

Link to post

Det husker jeg ikke, det var ingen tidsnød for min del. Men den primeren er jo tokomponent, så dagen etter at du har dratt den ut er den herdet, så det er nok ingen problem for deg heller.

 

Tips: Smør et lag med hardt bunnstoff mens det siste strøket med primer er litt mykt, da binder det skikkelig. Deretter legger du på et lag eller to med selvpolerende :thumbsup:

Link to post

Takker for tips, det skal jeg gjøre! Det er jo utrolig mange meninger og poster om selve støpejobben. Er det noen som kan fortelle meg om jeg må laminere med glassfiber på utsiden eller om det "riktige er å bare sparkle opp så jeg får riktig radius på inngangen til røret, for så å glasse innvendig i båten. Dette er en seilbåt med rimelig flat bunn, så jeg kommer til å legge røret ned mot dørken, her tenkte jeg å legge glassfiber i hele rørets lengde på begge sider. Dette vil slik jeg ser det både stive av og gjøre vanninntrengning umulig. Sikkert noen som mener noe om dette:)

Link to post

Hei !

Noen tips : Det er ikke bra å legge laminat der motoren skal monteres. Da blir det bare kluss! Lurt å bestemme motorplassering før støp.

Jeg bruker å støpe et tynt lag på utsiden før sparkel ( slipes inn i røret)

Ta heft prøve på laminatet før støp. Din båt er i faresonen for dårlig heft ! Mulig at vinylester er best .

Å sparkle ut spoyler på fremsiden av røret er ikke tull   :smiley:

 

Følg produsentens montering anvisning i hele prosessen.

Jeg legger alltid et strøk topcoat utvendig sammen med innvendig før primer. (kanskje gammel vane) 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei !

Noen tips : Det er ikke bra å legge laminat der motoren skal monteres. Da blir det bare kluss! Lurt å bestemme motorplassering før støp.

Jeg bruker å støpe et tynt lag på utsiden før sparkel ( slipes inn i røret)

Ta heft prøve på laminatet før støp. Din båt er i faresonen for dårlig heft ! Mulig at vinylester er best .

Å sparkle ut spoyler på fremsiden av røret er ikke tull   :smiley:

 

Følg produsentens montering anvisning i hele prosessen.

Jeg legger alltid et strøk topcoat utvendig sammen med innvendig før primer. (kanskje gammel vane) 

Hei Knude

 

Det jeg kan om forskjellen på polyester og vinylester er at vinylester er mere fleksibelt etter støp. Er dette rett? Jeg har kjøpt in polyester, men ikke vinylester. Jeg skal ikke ha noe støp i røret, røret blir ca 45 cm i underkant og jeg skal kun prime med epoxyprimer og bunnstoff i røret. Det samme gjelder inne i båten. Ingen ting der motor skal monteres. Hvorfor mener du båten min kan ha dårlig vedheft? Jeg tenkte å gjøre som du anbefalte for en stund siden å ta en heftprøve når jeg har tatt hullet og pusset ned rundt hullet på utsiden og innsiden.

Grunnen til at jeg spør om glassfiber på utsiden er at jeg leste en lang tråd her inne om baugpropell, mange meninger og mange løsninger. Men en mente at vinkelen ville bli for skarp til at fiberne fikk noe effekt. Jeg lar det jo stå igjen ca 1 cm med rør utenfor skutesiden, slik at jeg får noe å sparkle mot og at avrundingen blir rett. Jeg har ikke regattabåt og regner ikke med at dette vil føre til forlengelse av sommerferien:) Men som du sier er avrunding helt vesentlig for å få riktig effekt.

 

Håper fortsatt på gode råd:) Alltid lurt å lære av folk som har gjort seg erfaringer.

Link to post

Hei igjen. dette høres jo bra ut.  :wink:  Om du har røret et par cm stikkende ut i forkant er jo bra. derimot så er det greit med  så lite som mulig bak.

Mange måter å sparkle på , men å bygge ut i forkant med stor radius - ikke ut bak men der også stor radius.

Støpe litt inn i røret etter å ha slipt deg inn.

 

Grunnen til at jeg maser om denne heftprøven er at jeg jobber en del mot autoriserte  verksteder for båt skade. Er også mer en vanlig interessert i emnet.  

De kan fortelle at en del av Bavaria modellene er vanskelige da det er brukt en polyester type som er vanskelig.    Mange er støpt med vakuum metoden   (alder)     Da er kjemien litt mer komplisert. 

Om det blir et problem er det lett å løse   :yesnod:

 

Har sansen for at du planlegger dette nå frem for panikk spørsmål på slippen,.

 

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Setter stor pris på tilbakemeldingene. Du skriver at det er lett å løse hvis jeg ikke får heft Knude. Hva gjør jeg hvis det mot formodning ikke hefter. Når det gjelder heftprøve. Den må da selfølgelig stå over natta? Har du noen lett beskrivelse av hvordan jeg utfører dette i praksis? Jeg føler selv jeg har litt liten tid på meg, det dukker alltid opp noe som ikke var planlagt og jeg har en snau uke til hele vårpussen og monteringsjobben.

 

Men uansett er gleden over å lære noe nytt, lage noe selv og i tilegg være "gjerrigknark" enorm:) Eneste måten å få båtbudsjettet til å gå i pluss er å verdsette egeninnsats i like stor grad som de som gir deg pris:) Med det regnestykket er det faktisk økonomisk veldig lønnsomt å ha seilbåt!

Link to post

Håper jeg ikke lager unødvendige bekymringer for deg.  

Nyttig opplysning fra Mulligan at det bare er brukt håndopplegg på seilbåtskrogene uansett alder. 

 

 

Heft prøve kan utføres på mange måter. jeg foretrekker å støpe fast en bit flattstål på ferdig pusset overflate (avslutter med 40k) med en fri ende som rives av med  kubein dagen etter støp. hele poenget er å sjekke om du drar med fiber/overflate av det gamle laminatet. 

Om du ser pussestrekene på avrivning stedet / lett å brekke av så er vinylester en løsning. 

I de aktuelle tilfellene med bavaria seilbåt som jeg har blitt fortalt om (slettes ikke alle) så var løsningen en primer som smøres på gammelt laminat - herde 10-15 min. - så støpe. Et mye brukt hjelpemiddel for båtskade verksteder.

Har selv bare brukt metoden en gang på et helt umulig laminat. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Jeg har benyttet denne polyesteren fra norpol https://www.maritim.no/polyester-norpol-1-kg#.VxE1RI9OK3A til haugevis av baugpropellinstallasjoner. Tror jeg har gjort rundt 20-30 installasjoner i Bavaria sine seilbåter. Aldri hatt noe problemer med heft, vanninntrengning eller sprekkdannelser. Jeg er nøye på å slipe ned slik at absolutt all topcoat er borte også vaske med aceton før jeg støper. Tunnellen blir også slipt med 40-papir slik at det blir god heft. Dette er en metode jeg har benyttet siste 10-12 år, og aldri hatt en reklamasjon på. Mange av disse båtene er faste kunder så jeg er jevnlig om bord og gjør forskjellige arbeider. Pleier da selvsagt å se over tidligere utført arbeid når jeg er om bord. I noen småbåter har vi også droppet laminering på utsiden og kun benyttet glassfibersparkel med topoat, epoxyprimer og bunnstoff. Dette har også fungert helt utmerket, selv om mange av båtene ligger ute flere år mellom hvert opptak.

Link to post

Hei Kaftein ØL

 

Du skulle vel ikke ha noen bilder av disse du har montert i Bavaria? Jeg regner også med at dette skal gå bra, men greit å ha alt på stell. Jeg har god plass bak vanntanken. Men ønsker å ha røret så dypt som mulig. Båten er også veldig flat i baugen så jeg er inne på å støpe den fast i dørken for å tjene noen cm.

Skal også støpe en batterikasse i baugen, etter at røret er montert. Bruker vannfast finer som base og lager noe som er bombeikkert slik at jeg ikke plutselig har en blyklump på 35 kilo løst i baugen.

 

Så strekker jeg ladekabler med en VSR inn på startbanken.

 

 

Setter utrolig stor pris på alle rådene, bilder eller invitasjoner for å se i Oslo området tas i mot med takk.

Link to post

Høres ut som du er inne på riktig spor. Jeg har gjort litt forskjellig vedr. plassering av tunnellen. Det er ikke dumt å laminere i dørken slik du har tenkt og ellers synes jeg det høres ut som du har tenkt riktig vei videre. Det er gjerne slik vi pleier å gjøre det. Har sikkert noen bilder, men da må jeg lete litt og ikke minst finne ut hvordan man legger inn bilder (har en vag fornemmelse av at det var forferdelig vanskelig med min tålmodighet og dataferdigheter). I båten din er det uansett ikke noe rocketscience å støpe inn tunnell. Hovedsaken er at du er nøye med å slipe vekk all topcoat før du begynner slik at alt hefter godt. Jeg benytter saktegående vinkelsliper med avsug til dette. Da støver det omtrent ingenting. Når du laminerer kan det av og til være hensiktsmesig å bare laminere en side av gangen. Da kan du sitte på tunnellen på den ene siden, mens du støper på den andre. Andre ganger har jeg laminert bakdelen av tunnellen først hele veien ned mot dørken også laminert forsiden etter at baksiden har herdet. Da kan du legge inn laminat i underkant av tunnellen slik at det blir 100% massivt under tunnellen. Det er litt forskjellig fra modell til modell hvordan det er å komme til. Hvis det er grå farge innvendig får du kjøpt denne standardfargen på maritim. Da ser det veldig kurrant ut. Er den brun, så er også det en standardfarge, men så vidt jeg vet ingen som vanligvis lagerfører. Da må du fort kjøpe ganske mye (mener jeg har kjøpt litt hos Sandvik båtbygger i i Horten noen ganger). Prøv å unngå å laminere eller påføre topcoat akkurat der hvor braketten til motoren kommer. Hvis hullene du borrer i tunnellen blir bittelitt skjeve, så kan det bli vanskelig å få propellbladene på plass. Det er små marginer, så pass på at hullene bores helt i linje med tunnellen.

Link to post

Takker igjen Kaftein ØL. Båten er gri/hvit innvendig, jeg har kjøpt hvit toppcoat. De gjestene som roter seg ned i der er vel ikke i stand til å vurdere farge alikevel:) Hvis du finner npen bilder kan du sende dem på nansen3560@hotmail.com

Hadde vært kult å se hvordan du har gjort det! Jeg markerer hvor jeg skal montere braketten, der blir det ikke gjort noen behandling.

Link to post

Kraftein: jeg er på "kikker'n" etter ny båt, Baltic e.l. Men noen ganger mangler baugpropell på utstyrslista og dette må tas med i beregningen ifht pris.

 

Hva koster det å leie inn deg for å montere en baugpropell i en slik båt? Gjerne totalpris også, da jeg regner med du også selger komplett løsning og har noe inntjening på innkjøp av selve motoren.

 

Er også spent på pris på aktertruster, for det er vel en enklere installasjon?

 

Send gjerne IM om du ikke vil legge ut priser her

 

Mvh KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
  • 5 uker senere...

Hei

 

Da har båten vært på land i nøyaktig 7 dager. Hvis man regner privatjobbing under AML burde jeg nok sone en straff. Men nå er båten på vannet. Ny baugpropell, ny sink, vasket, polert og stoffet.

 

Det ble en Vetus 75 kg fra Univa. Noe rot med bestillingen og ting tok tid. Men når de fikk kniven på strupen så kom ting med varetaxi, meget god pris og hyggelige folk gjør at jeg gjerne handler fra dem igjen.

Verktøy ble leid av Best Marin Lillestrøm. Pilotstangen knakk før jeg fikk det montert og hulljobben ble et lite mareritt. Men med litt kreativ list og lempe bel det et pent og nøyaktig hull i begge sider.

 

Alt av polyester og glassfiber ble kjøpt på Biltema, utrolig lett å jobbe med. Herdet som bare det og utifra det jeg kan se så ble det veldig bra.

 

Nytt AGM batteri fra banner. Støpte en plate til batteri ved tunellen. Støpt og skrudd fast D-ringer i plata og batteriet sitter med reimer. Dønn fast.

 

95 kvadrat kobber fra et kassert jordingsett til høyspent fikk nytt liv. kablingen ble flott og her finnes ikke spenningstap:)

 

Canadus HD-1224 montert på batteriet sørger for at sulfatering ikke blir noe problem. http://jenskleven.no/

 

Jeg vil rette en stor takk til alle som bidro med gode råd. Jobben med montering av baugpropell gikk fint, men jeg har nok støpt så mye at jeg tåler en torpedo i baugen før noe gir etter:)

 

Vil også rette en stor takk til Amudsen båtslipp i Nærsnes, makan til service skal man lete lenge etter. Vann, strøm, rullestilas og inn og utsett nøyaktig på sekundet.

 

Da jeg tok båten fra Nærsnes til hjemmehavn fikk jeg prøvd herligheten, de som mener at baugpropell er for pingler og landkrabber bør ta seg en bolle! Det var som å legge om fra slitte sommerdekk på en bil med tohjulstrekk til å få en bil med flotte nye vinterdekk og firhjulstrekk på glattisen:) At jeg ikke gjorde dette for flere år siden skjønner ikke jeg:)

 

Ønsker alle en riktig god sommer og et ønske om friske seilvinder på dagtid og havblikk på natta!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...