avikse Startet 12.April.2016 Link til dette innlegget Startet 12.April.2016 Har en VP D3 130 A-A det skiftet EVC på før jeg kjøpte båten. Når motoren går på tomgang så ligger den på 40 grader, under belasting så går den opp til 75-80 grader. så snart jeg trottler ned så synker tempraturen ned til 40 igjen. forhørte meg medvolvo penta verkstedet som hadde skiftet EVC, samt dyser,og fikk tilbakemelding at denne motoren forbrente så lite diesel på tomgang at den ikke greide å opprettholde temperaturen Har noen erfaring med tilsvarende? Slo meg ikke til ro med den kommentaren så jeg skiftet termostat, ingen forskjell.(gamle ble sjekket og funnet iorden) Er det eventuelt noe justeringer vedrørende EVC som skal inn. Verkstedet sa at EVC kom ferdig programert fra VP,så de kun satte inn ny. Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Har en D3 130 I-C og har ikke merket lav temp på tomgang. Men skal sjekke i helga om jeg får satt ut båten. er jo godt og kaldt i vannet nå da om det har noe og si. Normal drifttemp på min vet jeg ligger på 80c ca ;) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Satt ut min i dag, temp på 75-78 på tomgang. 86-89 på mars/Max .. Vanntemp ca 6-7 grader ;-) Sitér dette innlegget Link to post
avikse Svart 15.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Takker, jeg og har hatt en mistanke om at den skulle være høyere, vel det er ingen vits å spørre VP verkstedet, de har jo allerede svart. Får prøve å få kontakt med en som kan EVC programmet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Tipper termostaten ikke lukker seg helt og det er derfor temp synker på tomgang. Ikke uvanlig etter noen år. Spes om intervallen på kjøleveskebytte og flushing ikke er overholdt. Termostaten er mekanisk og den lave tempen din tror jeg ikke har noe med evc byttet å gjøre. Hadde byttet termostat og kjøleveske om det er mer enn 2 år siden sist Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
avikse Svart 15.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Hei sap 2000 Byttet termostat ifjor, kjøleveske året før. sjekket termostaten som jeg tok ut og den fungerte fint. Monterte inn varmeapperat som går på kjølevannet og dette blir og kald ved tomgangskjøring så jeg tror ikke sensoren til kjølevannet er noe veien med. Eneste jeg kan tenke meg er eventuelt EVC styringen på en eller annen måte, men er åpen for forslag :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Hei :-) greier bare ikke å se hvordan EVC kan påvirke faktisk temperatur på kjølevannet. Sensorfeil er nok utelukket når du selv kjenner vannet blir kaldere ved tomgang. Oppstod dette fenomenet etter at du monterte defroster på kretsen? Hvis ikke noe er endret på kjølekretsen, hadde jeg fortsatt holdt en knapp på termostaten. Ikke helt uvanlig å høre om feil på de selvom de er nye. Evt om den ikke ligger helt riktig i setet så den ikke tetter helt selv om den er i lukket posisjon. For å utelukke noe kan jo også å prøve å knipe igjen slangen på kretsen til defroster og evt VV bereder (om du ikke har kraner) og se om det har en innvirkning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Linea Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Hei. Hadde D3 160 2005 modell fra den var ny. På tomgang lå den rundt 50-55 grader fra den var helt ny Sitér dette innlegget Link to post
avikse Svart 15.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Dette har vært siden jeg kjøpte båten for 5 år siden. jeg skiftet termostaten selv , og var veldig nøye på at den er korrekt montert. jeg tilkoblet varmeapperatet selv og det utgjorde ingen forskjell på temeraturen. Jeg hadde og en mistanke at det var termostaten. Går det an å feilkoble kjøleslangene på motoren, eventuelt være en innvendig feil utenom termostaten? kan ikke skjønne at en motor skal ligge på 40 grader på tomgang (800 rpm) Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 I tillegg ligger den 100rpm over det den skal på tomgang . Er vel 700/750 som er tomgang på D3 130. Hva er forresten Max turtall du oppnår ?? ( nysgjerrig bare ) Høres jo veldig kaldt ut på tomgang men som andre sier tviler på evc.. Den styrer jo ingentkng i kjøpekretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 16.April.2016 Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Om du bruker varmeapparat som går på kjølevannet, så er nok det grunnen til at temperaturen synker på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
avikse Svart 16.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2016 Max turtall jeg oppnår er 3700, tomgang er ca , når det gjelder varmeapperatet så bruker jeg det kun når båten er i fart, blåser kun kaldt ved tomgang (noe av irritasjonen min på dette). Problemet var der før jeg monterte varmeapperat. Noe av grunnen til at jeg tror muligens det kan være EVC er blandingsforholdet med dieselen/trykket på railen etc.som kan ha en innvirkning på tempraturen Denne motoren brukes både som 130 hk opp til 190 hk og en som jeg kjenner har 190HK og han har tomgangs temp på ca70-75 gr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.