Jump to content

Lav temperatur på tomgang Volvo Penta D3 130 A-A

avikse

Recommended Posts

Har en VP D3 130 A-A det skiftet EVC  på før jeg kjøpte båten.

Når motoren går på tomgang så ligger den på 40 grader, under belasting så går den opp til 75-80 grader.

så snart jeg trottler ned så synker tempraturen ned til 40 igjen.

forhørte meg medvolvo penta verkstedet som hadde skiftet EVC, samt dyser,og fikk tilbakemelding at denne motoren forbrente så lite diesel på tomgang at den ikke greide å opprettholde temperaturen

Har noen erfaring med tilsvarende? 

Slo meg ikke til ro med den kommentaren så jeg skiftet termostat, ingen forskjell.(gamle ble sjekket og funnet iorden)

Er det eventuelt noe justeringer vedrørende EVC som skal inn.

Verkstedet sa at EVC kom ferdig programert fra VP,så de kun satte inn ny.

Tipper termostaten ikke lukker seg helt og det er derfor temp synker på tomgang. Ikke uvanlig etter noen år. Spes om intervallen på kjøleveskebytte og flushing ikke er overholdt.

Termostaten er mekanisk og den lave tempen din tror jeg ikke har noe med evc byttet å gjøre.

Hadde byttet termostat og kjøleveske om det er mer enn 2 år siden sist

Mvh. SAP

Hei sap 2000  Byttet termostat ifjor, kjøleveske året før. sjekket termostaten som jeg tok ut og den fungerte fint. Monterte inn varmeapperat som går på kjølevannet og dette blir og kald ved tomgangskjøring så jeg tror ikke sensoren til kjølevannet er noe veien med. Eneste jeg kan tenke meg er eventuelt  EVC styringen på en eller annen måte, men er åpen for forslag :-)

Hei :-) greier bare ikke å se hvordan EVC kan påvirke faktisk temperatur på kjølevannet. Sensorfeil er nok utelukket når du selv kjenner vannet blir kaldere ved tomgang.

Oppstod dette fenomenet etter at du monterte defroster på kretsen? Hvis ikke noe er endret på kjølekretsen, hadde jeg fortsatt holdt en knapp på termostaten. Ikke helt uvanlig å høre om feil på de selvom de er nye. Evt om den ikke ligger helt riktig i setet så den ikke tetter helt selv om den er i lukket posisjon.

For å utelukke noe kan jo også å prøve å knipe igjen slangen på kretsen til defroster og evt VV bereder (om du ikke har kraner) og se om det har en innvirkning.

Mvh. SAP

Dette har vært siden jeg kjøpte båten for 5 år siden. jeg skiftet termostaten selv , og var veldig nøye på at den er korrekt montert. jeg tilkoblet varmeapperatet selv og det utgjorde ingen forskjell på temeraturen. Jeg hadde og en mistanke at det var termostaten. Går det an å feilkoble kjøleslangene på motoren, eventuelt være en innvendig feil utenom termostaten?  kan ikke skjønne at en motor skal ligge på 40 grader på tomgang (800 rpm)  

Max turtall jeg oppnår er 3700, tomgang er ca , når det gjelder varmeapperatet så bruker jeg det kun når båten er i fart, blåser kun kaldt ved tomgang (noe av irritasjonen min på dette). Problemet var der før jeg monterte varmeapperat. Noe av grunnen til at jeg tror muligens det kan være EVC er blandingsforholdet med dieselen/trykket på railen etc.som kan ha en innvirkning på tempraturen  Denne motoren brukes både som 130 hk opp til 190 hk og en som jeg kjenner har 190HK og han har tomgangs temp på ca70-75 gr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...