Jump to content

Anbefaling av båtvask når det er lenge til polering


birkulf

Recommended Posts

Jeg har hatt båten i boblehavn i vinter og er nå igang med vårklargjøring. Båten skal på land for stoffing og polering av skrog senere i vår, når det værste rushet har gitt seg i havna, kanskje slutten av mai, begynnelsen av juni. Vask og polering av overbygget gjør jeg nå, men det er veldig tungvint med polering av skroget når båten ligger i sjøen. Men vaske skroget med svamp skal jeg klare. Hva anbefales av vaskemiddel? Finnes det noe som har litt polish i seg, eller legger igjen en beskyttende hinne som holder seg og får båten til å se bra ut fram til jeg tar polering med maskin senere? Eller er det bare jeg som drømmer om en lettvint løsning...? Er f.eks. Hempel Clean & Shine noe å bruke her?

Link to post
Share on other sites

Bruker turtle super wash både på bil og båt. Det beste jeg har prøvd så langt.

Bruker du den blå flaska? den er det whitesprite i, og det liker hverken gelcoat eller billakk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bruker du den blå flaska? den er det whitesprite i, og det liker hverken gelcoat eller billakk!

Bruker også Turtle super wash, den blå flasken.

Har brukt den på båt siden 2004 og enda lengre på bil.

Ingen nedsider som jeg har sett.

 

Lykke til

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Bruker du den blå flaska? den er det whitesprite i, og det liker hverken gelcoat eller billakk!

Hvor har du det ifra? Har brukt ren whitesprite på bilene mine i en årrekke etter vinteren, før vår poleringa, Har ikke sett at dette har skadet, men heller gjort det lettere å fjerne piggstøv ol uten å påføre lakken  skade, har også brukt blå flaske med super vask på båten i løpet av sommeren,  

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Ein malar som har god greie på det, brukar "Husvask" frå Jotun på både hus og bil og båt. Det har eg og no brukt  for første gong, og det virka heilt greitt. Dei fleste, meg innkludert, må kjøpe dyrt spesialvaskemiddel til båt utan å vere klar over at det er mykje likt det som er på desse flaskene. Me let oss lure av fint emblem. Og dette finn du i dei fleste malarbutikkane. Du treng altså ikkje leite etter spesialbutikkar.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zalo kan brukes til omtrent alt en ønsker å vaske å få rent. Men for trådstarte, vil jeg anbefale en helt vanlig bilsjampo. Slik sjampo inneholder som oftest litt voks for å gi litt glans og beskyttelse Dette skal jo kun holde til båten kommer på land og han får tatt en ordentlig vaske og poleringsjobb.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjøpte en 4 liters kanne med bilshampoo som jeg vasker båten med. Var noe billige greier og fungerer helt topp. Kjekt å ha nok til å kunne sløse litt når en vasker. Om det er veldig skittent på dekk så bare slumser jeg litt ren såpe/shampoo på, koster og skyller over med vann. 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også (etter anbefaling) White sprite for å fjerne asfaltstøv fra bilen.Fungerer utmerket.

Til båten så bruker jeg båtschampo med voks i løpet av sessongen.

Før polering i våren brukes kraftigere vaskemidler som også fjerner poleringen.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Sterke rensemidler samt fettløsere som husvask og Zalo vil fjerne alle rester av gammel voks og gjøre skroget utsatt for UV og gulning. Ville ha benyttet en shampo med voks samt lett hånd polering på utsatte steder med en typisk "one step" produkt. Deretter strippe skroget rett før polering og voks.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hvor har du det ifra? Har brukt ren whitesprite på bilene mine i en årrekke etter vinteren, før vår poleringa, Har ikke sett at dette har skadet, men heller gjort det lettere å fjerne piggstøv ol uten å påføre lakken  skade, har også brukt blå flaske med super vask på båten i løpet av sommeren,  

 

Ikke noe problem om du polerer etterpå nei men om man vasker billakk med whitesprit til vanlig, uten å behandle så vil den nokk falme og bli matt, Jeg vasker bestandig med vaskemidler som ikke tar knekken på polishen. Det gjelder både for bil og båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mouche. Jo, hvordan man fysisk angriper har mye å si. Har selv en litt for myk kost og merker at jeg vil ha en litt hardere. Får vekk sjiten men noen ganger må jeg skrubbe litt vel mye pga myk kost. Og ja, noen ganger er svamp tingen, og noen ganger er sikkert klut tingen. 

 

Men det er jo som det er, når man står fint oppreist med kost i hånda så legger man heller i litt ekstra skrubbing enn å bytte "redskap". 

 

I praksis så blander jeg ikke ut båtshampooen. Jeg slumper ut litt på dekket og fordeler/skrubber med kosten så spyler jeg enten med ferskvann fra slange, hvis det er tilgjengelig, eller skyller med sjøvann. 

--------------

 

Dvs når jeg har ferskvann tilgjengelig så hender det at jeg har shampoo i bøtta og blander med vann. Stapper kosten nedi og vasker pluss at jeg slumper på ren såpe der sjiten sitter ekstra godt. Skyller til slutt. 

 

Men jeg er ikke så vitenskapelig på dette. Bruker vann og såpe til det blir reint nok i mine øyne. Mine båter har aldri vært de mest polerte og glinsende, men ei heller fullstendig gjengrodd av sjit. Sånn passe vil jeg si. Det er andre ting å prioritere enn glinsende båt/bil osv her i livet :-)

Link to post
Share on other sites

Bruker alltid Biltema bilshampo med voks gjennom sesongen. Før polering bruker jeg vanlig høytrykkshampo. Maskinpolering tar det som shampoen ikke klarer å løse opp. Vokser etterpå. Pleier å ha en av de blankeste båtene ved utsett. I sesongen setter jeg bruken av båten foran det å ha den blankeste båten.

Link to post
Share on other sites

Bruker turtle super wash både på bil og båt. Det beste jeg har prøvd så langt.

Synes Turtle superwash er genial på bil og båt før polering og voksing.

Ett unikt produkt som brukes litt forskjellig fra vanlige shampoer da den ikke skal blandes i bøtta men legges på våt svamp og gnis inn.

Bør ta små felt av gangen og spyle kjapt av igjen før det rekker å tørke inn.

 

Europris er ofte gunstige på pris og har den litt større flasken.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode kjerringråd og svar på mye du ikke spurte om trådstarter :wink:

 

Du har sikkert behandlet båten med noe i fjor og/eller gjort deg opp en mening om hva du skal bruke å polere med i år. Hvis du kjøper en Shampo/voks-Shampo av samme merke tror jeg du både vil få litt ekstra glans i skuta på vårparten og samtidig få et godt grunnlag for polering. Da har du også noe å vaske med gjennom sommeren.

 

NB ! til Lazyjack: Invortes smøres det fortrinnsvis med Champagne av Fransk herkomst - Dyr og deeejilig den og :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...