Jump to content

Propper for dieselpåfylling sitter fast


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Da jeg skulle fylle diesel sist, var det bare så vidt jeg fikk skrudd ut proppene over påfyllingshullene. De satt som bare f. . . ! :headbang:

 

Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt kun proppene og ikke komplette gjennomføringer? Og hvilken dimmensjon er det på gjengene?

 

Dette gjelder en Saga 27 fra -86 og proppene er i nylon/plast mens gjennomføringen er i forniklet messing(?).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor du får kjøpt nye propper, men vi har hatt samme problemet med vår Saga. Løsningen for oss har vært å bruke slike som vi slår ned i fjellet for å feste tau fra båten, når vi skal åpne disse proppene. (De som er vinklet)

 

Da er det aldri noe problem å løsne proppene..... :yesnod:

 

Men slikt er sikkert greit å ha i reserve, så får du tips om hvor du får kjøpt vil jeg gjerne vite det.

 

Nina

 

- skipper på egen Saga -

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel att man drar dom för hårt....og litt hårdare varje gång för att man skall

vara helt sikker på att det ikke lekker in vatten.

 

tror inte du behöver byta hela 'proppen' det rekker vel med O-ringen o använder lite fett

eller noe så blir det som nytt. garanterat tett!

 

tror tom Biltema har O-ringar i den dimensionen!

 

(ser att Krapylen er snabb som vanligt, med samma tanke! men jag låter inlegget stå kvar ändå :smiley: )

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

O-ringen under selve hodet er helt OK, den har jeg byttet for ikke så lenge siden. Og gjengene var innsatt med fett. Og ja, - det måtte en vinklet bergkile til for å få proppene opp. Men nå er det ikke mye igjen av sporet til å sette kilen i neste gang! Selve materialet (nylon) i gjengene ser faktisk ut til å smule/flise seg opp. Så om jeg renser og smører, er jeg nok like langt neste gang. Det er nye propper jeg trenger, helst i metall. Proppen for vannpåfylling er imidlertid helt fin. Den er samme type bare blå i stedet for rød. Er det dieselen som spiser opp nylonen(?)?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De tror jeg ikke selges løst.

Det ble de det i hvertfall ikke tidligere. Da måtte man bytte hele saken m/lokk.

Det fantes før forskjellige typer lokk på de forskjellige. Noen var tilpasset vinsjhåndtak, andre var det an sak man vippet opp slik at man fikk skrudd opp/igjen og så var det de med spor. Noen var i plast og noen er i aluminium såvidt jeg husker.

 

Bytt hele saken Lars så bytter du påfyllingsslange med det samme. Det kan lønne seg hvis den er fra -86 for å være føre var.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det to typer plast-lokk; en type med gjenger

og en annen type som turnes ca 3/4 omdreining i spor (veldig

grov gjenge). Mener jeg så lokk med gjenge (første typen) hos

Sea Sea (tidligere Byggplast) på Rud. Forsøk med en telefon

dit.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Mener jeg så lokk med gjenge (første typen) hos

Sea Sea (tidligere Byggplast) på Rud. Forsøk med en telefon

Hei.

 

Du så riktig! Det er typen med gjenger jeg trenger, og en tlf. til Sea Sea bekreftet at de hadde. Men om den passer med gjengene er en annen sak. Får skru ut en av proppene og ta en tur dit. Det er bare på den fordømte siden av fjorden, bor selv ved Lillestrøm. Men det haster jo ikke. Nå har jeg 360 liter diesel og det rekker over 60 timer på Saga'n!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at mange strammer altfor hardt.

Kan nok være enig i det, proppen for vannpåfylling bruker jeg kun fingrene på. Men den proppen skrues jo stadig inn/ut, i motsetning til proppene for diesel. Med 2x180l. blir det kun 3 ganger i sesongen, før ferien, etter ferien og før vinteropplag.

 

Har nå tatt med begge lokkene hjem, se bildet under. Hos TSG båtutstyr i Strømmen, mente de at de skulle kunne skaffe nye dersom jeg hadde med et gammelt. Så jeg forsøker det.

 

Dersom ikke, renser jeg opp gjengene (de er ikke ødelagt, bare veldig ru og fulle av et hvitt belegg), setter på nye O-ringer og freser opp sporet der jeg har brukt bergkile til å skru ut/inn. Og så skal jeg finne meg et flattjern og bøye i vinkel og slipe til slik at det passer eksakt i sporet. Bergkilen hadde ikke akkurat en pen jevn egg!

 

Og så må selvfølgelig gjengene i stussene i båten rengjøres. De var også fulle av møkk. Og så tror jeg jeg setter inn gjenger og nye O-ringer med fett.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...