Jump to content

Mistet posisjon på VHF som kommuniserer over NEMA 0183

Sitrin

Recommended Posts

Hei.

Har alltid hatt posisjonen på VHFèn, men i år så fungerer det ikke. Har ikke gjort noen endringer.

Posisjonen får den fra kurscomputer Raymarine S1 på NEMA 0183 utgangen.

VHFèn er type Raymarine Ray54E.

Har sjekket og målt kabelforbindelsen og prøvd en annen kabel for å utelukke kabelfeil samt sjekket koblingene.

Kan ikke finne noen innstillinger som kan gjøre noe disse funksjonene på kurscomputeren eller VHFèn.

Det er ikke koblet noe annet utstyr på NEMA 0183 utgangen og jeg får posisjon på både Plottere og autopiloten (via Seatalk).

Alt utstyr er type Raymarine.

Prøvde før i dag å bruke NEMA0183 utgangen på Plotteren, men det fungerte ikke.

Det jeg ikke har testet det er at innstillingene for NEMA0183 utgangen på plotteren er satt til 4800baud (forslag fra Raymarine).

Hvis det virker så vil jeg kjøpe denne for å få riktig signal (har ikke pluggen til plotteren å øsker ikke være avhengig av den for å få posisjon). http://www.seatronic.no/tilbehor-kartplotter-c-235_39_472_479/raymarine-seatalkng-p-5436  (har en tilsvarende adapter fra GPSèn så denne kobles backbone (blå ledning) i serie med den).

Er det noen andre tips eller forslag  for å få det til å vike igjen (ønsker ikke å ta ut VHFèn, da den er innfelt på en "utfordrende og uforståelig" måte)?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

GPS'en er koblet til kurscomputeren type S1.

Måtte bytte GPS en for noen PR siden ogs da måtte jeg montering denne pga andre signaler (nytt og gammelt).

Tror den er koblet inn på seatalk, men dette har fungert i mange år.

1460479266.jpg

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Bildet over er en SeatalkNG (NMEA2000) til NMEA0183 oversetter, akkurat som den du refererer til i linken til Seatronic.

Er det en Raymarine Raystar 130 GPS som er koblet til konverteren med hvit kabel?

Den kabelen med gul plugg (NMEA 0183), går den til plotteren? I så fall kan du antakelig splitte denne og koble til både VHF og plotter.

Redigert av VirtualMe (see edit history)

Husker ikke modellen på gps'en, men måtte ha med denne for å få signalet fra nytt til gammel kommunikasjon.

Denne tror jeg ikke har nema 0183 signal. Må i så tilfelle kjøpe en enhet til med dette utsignalet (ref tidligere link).

Mener den er tilkoblet seatalk,men skal sjekke det nærmere. Er ikke tilkoblet plottern, men kurscomputeren.

Takk for tipset :-)

Ønsker bare ikke (nok en gang) å kjøpe noe jeg ikke trenger hvis feilen er på VHF'en.

Redigert av Sitrin (see edit history)

Da har jeg fått sjekket at plottern stod til 4800 baud og det gjorde den.

Som jeg da forstår så må det være feil på VHF'en ( ser ikke at det kan være noen innstillinger på denne).

Noen som har noen andre forslag på å utbedre feilen uten å kjøpe ny VHF (som virker bortsett fra posisjonen)?

Takk for tipset.

Skal neste gang notere opp alt jeg har programmert og resette den så får jeg bare håpe.

Noen andre tips?

Er nok ikke der problemet er da jeg får posisjon fra GPS'en til plotterne (er tilkoblet kurscomputeren).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...