Fantomet Startet 12.April.2016 Link til dette innlegget Startet 12.April.2016 (redigert) Jeg synes bensinfilteret ruster utvendig veldig raskt. Har skiftet flere ganger, men hver gang kommer rusten veldig fort. Filteret på bildet er snaut 4 mnd gammelt. Kan det være en form for galvanisk korrosjon, f.eks. fordi jeg mangler en foring/gummiring eller noe (filterets originale gummitetning er der)? Redigert 12.April.2016 av Fantomet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Er det veldig rått og fuktig i rommet som filteret står? Ser at filterholderen også er veldig eiret. Sitér dette innlegget Link to post
Fantomet Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Det står ute, i motorbrønnen til påhengeren. Er det kanskje helt normalt da? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Jeg opplever det samme som deg. Synes orginalfiteret fra Evinrude rustet betydelig mindre enn kopifilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Det står ute, i motorbrønnen til påhengeren. Er det kanskje helt normalt da? Utendørs i vær og vind, og litt saltvann en gang i blant? Da ville jeg sagt at det er normalt. Hvordan er innsiden? Ikke noen risiko for gjennomrust eller rust på innsiden? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fantomet Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Utendørs i vær og vind, og litt saltvann en gang i blant? Da ville jeg sagt at det er normalt. Hvordan er innsiden? Ikke noen risiko for gjennomrust eller rust på innsiden? Har ikke sjekket innsiden. Tviler på det er gjennomrustet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantomet Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 (redigert) Jeg opplever det samme som deg. Synes orginalfiteret fra Evinrude rustet betydelig mindre enn kopifilteret. OK, prøver kanskje Yamaha original denne gangen. Redigert 12.April.2016 av Fantomet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Disse engangsfilterene har rett og slett dårlig overflatebehandling. Masker åpningen, å spray på et strøk lakk eller to før du monterer de, så holder de seg pene ut skiftintervallet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantomet Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Disse engangsfilterene har rett og slett dårlig overflatebehandling. Masker åpningen, å spray på et strøk lakk eller to før du monterer de, så holder de seg pene ut skiftintervallet. Akkurat. Det var jo absolutt en mulig løsning. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Å male filteret før du monterer er et godt alternativ, men du burde gjøre noe med filterholdaren før den tæres opp og må byttes. Ett tips er at du maler den med Hammerlakk Sitér dette innlegget Link to post
Fantomet Svart 12.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 Å male filteret før du monterer er et godt alternativ, men du burde gjøre noe med filterholdaren før den tæres opp og må byttes. Ett tips er at du maler den med Hammerlakk Nettopp. Det skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.April.2016 Link til dette innlegget Svart 12.April.2016 (redigert) Det finnes filter i plast. Jeg har et slikt, selv om det står relativt tørt montert. Racor Snapp filter engangscartridge, med fast dreneringsglass i bunn og hurtigkoblinger til bensinslangene. Hurtigklemmer til filteret som byttes veldig enkelt på få sekunder uten verktøy. Man bytter hele greia, det er ingen innsatsfilter eller skruing. Festebrakett i rustfritt stål. Kapasiteten er 100 liter/time så det går jo opp til 250 hk 4-takt iallefall. Finnes i 2, 10 eller 30 micron. Det er vel 10 som er vanlig på utenbordsmotorer såvidt jeg husker. http://www.parker.com/literature/Racor/Racor_Fuel_Filtration_-_SNAPP-Marine-Disposable-Fuel-Filter_-_RSL0154.pdf Kjøpte fra ebay men må vel være kommet til norske forhandlere nå vel. http://www.ebay.com/itm/NEW-RACOR-SNAPP-GAS-FUEL-WATER-SEPARATOR-FILTER-KIT-with-drain-valve-/141871969515?hash=item21083a74eb:g:vWEAAOSwQItT1l7f Redigert 12.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dinamo Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Å festa filterhuset med rustfri skruer i slikt klima, anser eg som ikkje bra. Filterhuset er laget av ein støpt aluminiumslegering, og vil virka omtrent som ein anode for festeskruane. Eg ville foretrekka galvaniserte skruer, skruane er billigare å skifta enn filterhus. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Men syrefast og aluminium passer vel bedre sammen enn galvanisert og alu? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Når eg no slår opp i galvanisk spenningsrekke, finn eg rustfritt stål plassert på - 0,05 til - 0,1 Aluminium finn eg på - 0,78 til -1 Sink som er galvanisering ligg på - 1,05 Det materiale som har størst negativt tall er det som blir borttært i galvanisk tæring. Dermed: med skruer av rustfritt stål, vil skruane stå seg godt, mens filterhuset blir "oppspist" Med galvaniserte skruer legg det tilrette for at filterhuset blir ståande, mens tæringa spiser skruane. Den logikken som eg ser i dette er at det er enklare og billigare å skifta festeskruer ved behov enn å skifta filterhus. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Power Coat 3 i 1 Maling er bra http://energiokonomi.mamutweb.com/newsdet16.htm Behold de rustfrie boltene noen tørn med isolasjonsTap rundt bolten under hode og en nylonskive under sekskanthode og pakning bak filter-flensen så det ikke blir skruekontakt til filteret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tkb Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Syntes dette er litt rart. Hadde en Buster Magnum, og der var det syrefaste produkter som skulle brukes sammen med Aluminium, beskrevet fra Fiskars. Muligens ikke perfekt i spenningsrekken, men det som kom nærmest. Pullert var også festet med syrefaste bolter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.