Jump to content

Hvorfor ruster vannutskiller/bensinfilter så raskt?


Fantomet

Recommended Posts

Jeg synes bensinfilteret ruster utvendig veldig raskt. Har skiftet flere ganger, men hver gang kommer rusten veldig fort. Filteret på bildet er snaut 4 mnd gammelt.

Kan det være en form for galvanisk korrosjon, f.eks. fordi jeg mangler en foring/gummiring eller noe (filterets originale gummitetning er der)?

  

bilde

Redigert av Fantomet (see edit history)
Link to post

Det finnes filter i plast. Jeg har et slikt, selv om det står relativt tørt montert.

Racor Snapp filter engangscartridge, med fast dreneringsglass i bunn og hurtigkoblinger til bensinslangene.

Hurtigklemmer til filteret som byttes veldig enkelt på få sekunder uten verktøy.

Man bytter hele greia, det er ingen innsatsfilter eller skruing.

Festebrakett i rustfritt stål.

Kapasiteten er 100 liter/time så det går jo opp til 250 hk 4-takt iallefall.

Finnes i 2, 10 eller 30 micron. Det er vel 10 som er vanlig på utenbordsmotorer såvidt jeg husker.

 

http://www.parker.com/literature/Racor/Racor_Fuel_Filtration_-_SNAPP-Marine-Disposable-Fuel-Filter_-_RSL0154.pdf

 

Kjøpte fra ebay men må vel være kommet til norske forhandlere nå vel.

 

http://www.ebay.com/itm/NEW-RACOR-SNAPP-GAS-FUEL-WATER-SEPARATOR-FILTER-KIT-with-drain-valve-/141871969515?hash=item21083a74eb:g:vWEAAOSwQItT1l7f

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Når eg no slår opp i galvanisk spenningsrekke, finn eg rustfritt stål plassert på - 0,05 til - 0,1

Aluminium finn eg på - 0,78 til -1

Sink som er galvanisering ligg på - 1,05

Det materiale som har størst negativt tall er det som blir borttært i galvanisk tæring.

Dermed: med skruer av rustfritt stål, vil skruane stå seg godt, mens filterhuset blir "oppspist"

Med galvaniserte skruer legg det tilrette for at filterhuset blir ståande, mens tæringa spiser skruane.

Den logikken som eg ser i dette er at det er enklare og billigare å skifta festeskruer ved behov enn å skifta filterhus.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...