Jump to content

Alpha Gen II drev - Girkabel belg løsnet.

Gnisten

Recommended Posts

Forrige sommer ble impeller skiftet på mitt Alpha drev. Jeg mistenker at verkstedet har gjort en særdels slett jobb med ved monteringen av drevet. Både eksosbelg og belgen på girkabelen har løsnet. Det er ikke limt og slangeklemmene er helt tydelig ikke skiftet ved monteringen. Er faktisk usikker på om klemmene i det hele tatt ble teitet da disse så ut til å slenge løst rundt både eksosbelgen og girkabelbelgen.

Jeg tror jeg skal få festet eksosbelgen, men jeg sliter virkelig med å festet belgen (merket a på bildet) på girkabelen. Det er helt umulig å komme til slangeklemmen (merket b på bildet). Er det noen hokus pokus triks her eller må drevet av for å få dette til?

Vurderer å sette båten på vannet uten at belgen rundt girkabelen er festet og vente til jeg får tatt en skikkelig service av fagmann.

Hva kan konsekvensen av dette bli? Ekosbelgen er vel heller ikke helt kritisk å få festet til drevet antar jeg? Litt mer lyd?

bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Ingen av disssse klemmene skrus  på når ett hekkagregat tas av eller på.  Impelleren sitter inne i hekkagregatet ,så dette er nok ikke verkstedets feil.   Eksosbelgen på alfa kan hoppe av dersom du har hekken tiltet langt ut over lengere tid.  Jeg vil fraråde deg å sjøsette båten uten å feste klemmen til gir-belgen,ellers blir en stor vannlekkasje resultatet.     Klemmen nås greit med en flexibel slangeklemmetrekker i størrelse 5/16  eller 8mm .  Legg over sving til BB så går det greit. 

Jeg bruker ikke lim i det hele tatt på eksos og gir belg,bare på drivakselbelgen.   PÅ eksos belg så er det enklest å gjøre godt rent med aceton ,både inne i gummien og stussen. Da blir den litt seig,og så varmer jeg den litt opp (30-40) grader med en varmluftpistol.   På drivbelgen bruker jeg orginalt lim som hos merc heter : bellows adhesive. Det minner mye om kontaktlim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...