Jump to content

Ankervinsj som "går i sjøen" i tide og utide


Ninarius

Recommended Posts

Vi trenger noen gode råd ang. ankervinsj. HORIZON (Tror det er slik merkenavnet skrives....)

 

Vi har byttet motor, som var utslitt etter mange års virke, så også med clutshen (er det slik det skrives)....

 

Så nå går vinsjen fint opp og ned, men den går også ned når den ikke skal gå ned....... Det kan virke som det er noen mothaker e.l som ikke virker eventuelt er utslitt.

 

Andre som har opplevd noe slik..... :confused: Og har gode råd...

_________________

Nina

- skipper på egen SAGA -

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår deg dithen at motoren ikke starter når tauet går ut "ufrivillig". Om det er slik at tauet glipper i mothakene ville jeg sjekket tykkelsen på tauet slik Flem340 skriver. Jeg ville også sjekket kabelaret - dvs. det som drar opp kjetting/tau. Kan være at det er slark i dette eller at innretningen som presser tauet i kabelaret er slakk (jeg opplevde dette på Engbo vinsj) ell

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På ankervinsjen er det kjetting. Det er slik at den glir sakte nedover, selv om motoren ikke går, og når den kommer under vann får den god drahjelp.....

 

Nå har vi festet dreggen med tau, men det er kjedelig å måtte ut å løsne det hver gang vi skal bruke vinsjen. :nonod:

 

 

 

Nina

- skipper på egen Saga-

Link to post
Share on other sites

Nå står det vel i manualen din at den bør sikkrest med tau når den ikke er i bruk .Så slipper du og riva av hele greia den dagen den detter ut og ikke du ser det før den sitter godt fast i moder jord .

 

Holder på med min egen Engbo om dagen jeg den vil ikke opp , bare innimellom når den har lyst .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå har vi festet dreggen med tau, men det er kjedelig å måtte ut å løsne det hver gang vi skal bruke vinsjen.  :nonod:

Nina

- skipper på egen Saga-

<{POST_SNAPBACK}>

Etter min mening bør man alltid bruke sikringstau. Bruk gjerne en karabinkrok for enkelt å ta av/på.

Det er imidlertid ikke løsning på feilen. Hvis det er slik at kabularet ikke står stille men siger kan det være cluchen som er slakk hvis det er cluch på den. Er cluchen slakk så vil den jo også slure når man har belastning. Slurer den hvis du holder hardt igjen ankeret når du trekker opp?

Link to post
Share on other sites

På ankervinsjen er det kjetting.  Det er slik at den glir sakte nedover, selv om motoren ikke går, og når den kommer under vann får den god drahjelp.....

 

Nå har vi festet dreggen med tau, men det er kjedelig å måtte ut å løsne det hver gang vi skal bruke vinsjen.   :nonod:

Nina

- skipper på egen Saga-

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville sjekket kabelatert. På ILAS vinsjene er det en clutch som kan strammes med en strammenøkkel. På Engbo ville jeg sjekket om senterbolten i midten av kabelaret er festet. Om den løsner - fest den med locktite.

 

Har du bilde av vinsjen?

Er det en sånn?

Bilde

Simpson Lawrence Horizon fritt fall vinsjer

Mod. 600, opp til 35fot.

Mod. 900, opp til 47fot

Om det er en slik ville jeg sjekket senterbolten i kabelaret kjettingen går i og fjæra på den sorte armen som presser kjettingen på plass.

 

Og på min ILAS vinsj står det at sikkerhetsline SKAL brukes ALLTID

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå står det vel i manualen din at den bør sikkrest med tau når den ikke er i bruk .Så slipper du  og riva av hele greia den dagen den detter ut og ikke du ser det før den sitter godt fast i moder jord .

 

Holder på med min egen Engbo om dagen jeg den vil ikke opp , bare innimellom når den har lyst .

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Tine II,

 

finner du ut at du har feil i bryterpanelet (er visst en kjent feil på Engbo) så send meg en e-post.

 

Har begge Engbo panelene (nye) liggende overflødig. Sender det helt gratis :yesnod:

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II,

 

finner du ut at du har feil i bryterpanelet (er visst en kjent feil på Engbo) så send meg en e-post.

 

Har begge Engbo panelene (nye) liggende overflødig. Sender det helt gratis  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Utrulig hva Baatplassen har av folk ,helt stumm jeg .Sender deg en mail så fort det er bekreftet fra hele brygga og litt til ,sånn at jeg er sikker på det ,kan vist være relet på vinsjen også etter som den fungerer innimelleom. Men når jeg trykker på inn (gul) så slukker panelet så burde være liten tvil om at det er gåent .

Sender deg en mail imårra,humm idag .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...