HansO Startet 13.April.2016 Link til dette innlegget Startet 13.April.2016 Binna er i modus for å oppgradere fra Sandviken til noe nyere. Vi ser for fortsatt for oss en båt på ca 28 føtter. Jeg ønsker helst hardtop, men kan akseptere targabøyle med kalesje. Har sett at båter (typisk rinker260) med utgang gjennom vindskjerm har bedre utnyttelse av innvendig bredde. Naturlig nok. Ønsker primært komfyr (med stekovn) helst i cocpit, men har innsett at dette ikke er så enkelt i disse båtene. Rinker 260 virker som en grei båt på mange måter, men ønsker gjerne å høre på erfaringer fra dere som har hatt den en stund. Gjerne kom med innspill på alternativer som kan være et bedre kjøp. Rammene er yngre enn 10 år (6-700 timer), og (helst) under 500 båtpenger, dieselmotor, gjerne med fast aksel (selv om Rinkeren har drev) og med fartsområde 20kts+ Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 13.April.2016 Link til dette innlegget Svart 13.April.2016 Hei. Kjenner 2 med 260 og 3 med 280 pluss eg sjøl har 280. Så endel Rinker her i området. Båtene er utvendig ganske like å sjå på. Ca 20cm forskjell i bredde. Det er innvendig endel forskjell. Plass i 280 er naturligvis bedre. Skap i cabin er betydelig mer av i 280. Men spørs hvor mange du har med på tur? Poenget mitt er, sjekk og 280 modellen. Sist eg følgte med var det liten prisforskjell. Men slik er det alltid. Litt til og litt til. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 15.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Skap i cabin er betydelig mer av i 280. Men spørs hvor mange du har med på tur? Poenget mitt er, sjekk og 280 modellen. Sist eg følgte med var det liten prisforskjell. Men slik er det alltid. Litt til og litt til. Takk for tilbakemelding. Vi er en familie på 4. voksne og 12+14. Det virker som skapplass er noe begrenset ja. Er der god stueplass under benker og dørk forøvrig? Ha sett en på nettet med D3-190hk. Føler det blir litt undermotorisert - noen erfaringer og innspill på rett motor for denne typen båt? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Jeg liker også rinker sine båter. Ser litt mere forseggjort ut enn feks bayliner(som jeg også liker). Tror d3 190 blir litt knapt jeg også. Ligger en til 395' på finn, men vil ikke kjøpe en med for liten motor.. De med d4 er litt over budsjett foreløpig... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Captain Chaos Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 (redigert) Har du vurdert bensin? Jeg hadde en Four Winns Vista 256 som også er ganske identisk. Jeg hadde en Volvo 5,7 GXi på denne på 320hk. Det syntes jeg var nok. Egentlig mere en nok, men fordelen med denne var at man hadde krefter nok, mens man fikk rolig marsjhastighet på 26-.30 knop. Toppfart ble på 40 knop med denne. Når du ikke behøver å kjøre med full gass men kan dra av ganske mye er ikke forbruket på disse ille. EDIT: D3-190 må bli i minste laget for denne. D4-260 er nok passe. /Chaos Redigert 20.April.2016 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
glalaks Svart 20.April.2016 Link til dette innlegget Svart 20.April.2016 Det er jo fristende når en båt er fin og innenfor budsjett. Men som med de andre kuppene så er det noe som trekker ned. Venter heller et år til og får en jeg blir fornøyd med. Vurderer bensin da det meste går i 5-6 knop rundt Trondheim. Problemet med bensin er at vi dropper å dra på tur fordi det blir dyrt. Er fort 40nm hver vei for å komme seg ut til den fine skjærgården. Går mye bensin da! Med diesel blir det lettere å dra på tur tror jeg... Vet ikke. Bensin er stillere og mye billigere og kjøpe..;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
HansO Svart 23.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Har du vurdert bensin? EDIT: D3-190 må bli i minste laget for denne. D4-260 er nok passe. jeg har egentlig aldri vurdert bensin på innenbordsmotor. Føler med veldig komfortabel med diesel. Når motoren henger etter båten er det jo en annen sak. Har også sett litt på den som ligger til 395´, men føler at motoren blir i minste laget. Blir å kjøre på for høyt turtall også i kosefarten. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.April.2016 Link til dette innlegget Svart 23.April.2016 Ja det er bedre å vente litt å kjøpe en man blir fornøyd med, enn å hastekjøpe noe man er usikker på. Må si rinker er en av favorittene blandt disse amerikanerne.. Bedre å fiske fra bayliner føler jeg.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.