Hugobernt Startet 13.April.2016 Del på Facebook Startet 13.April.2016 Nå har jeg bestemt meg for ikke å ha el-system i båten og heller gå for en enkel parafinlykt. Men hvilken er det jeg lurer på, er det noen som har noen tips eller god erfaring med en lykt? Har selv en gammel Feuerhand lykt liggende men er ikke så sikker på sikkerheten på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Har brukt den du nevner i årtier. Bruker dem fremdeles som ankerlanterne. Bruk lampeparafin. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Mener du parafinlykt til å lyse opp båten innvendig? Jeg kjøpte en lampe med solbrenner da jeg synes parafinlamper med flatbrennere (som den du snakker om) og rundbrennere (veken er flat, men "samles" i en sirkel) gir for lite lys (solbrenneren kan også brukes som rundbrenner, så er det sagt). Fordelen med solbrenneren er at den gir nok lys til å kunne lese, spille kort eller annet. Den avgir også en del varme, inntil 1000w varmeeffekt på full styrke med en såkalt 20-linjers solbrenner (størrelsestall på brenneren). Bakdelen er at oppstartsprosessen er litt mer omfattende enn for andre parafinlamper. Her må man passe på å ikke justere flammen opp for mye de første minuttene da lampa da kan begynne å sote kraftig. Når lampa har oppnådd driftstemperatur brenner den stødig og fint og gir et koselig lys man kan justere fra knapt synlig og opp til 17-18w lyseffekt (sammenlignet med glødepærer). Sombrennerlampe koster en del mer enn de fleste flatbrennere og også en del rundbrennere, men for min del vil jeg si det er verdt det når det går an å justere lysstyrken opp såpass at lyset er brukendes til noe Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 13.April.2016 Del på Facebook Svart 13.April.2016 Jeg har også 20''' (''' er det samme som liner - 20''' = 20 liners) solbrenner. Det gir masse lys og masse varme. Det skal litt tilvenning til og du kan like godt kjøpe med vaskemidler samtidig. Før eller senere glemmer du å sjekke lampa og glasset spyr ut sot i oppholdsrommet. Jeg vil si det tar ca en halv time før du kan være nogen lunde sikker på vekehøyden da den brenner høyere og høyere etter som temperaturen stiger. Jeg har en rekke ganger opplevet at solbrenneren har brent stabilt i mer enn en halvtime... så har jeg startet å lage mat og temperaturstigningen fra matlagingen gjør at solbrenneren begynner å sote. Når det er sagt... man blir veldig glad i lyset og varmen fra en slik lampe med solbrenner..... Men for ALL del. pass på å ikke sovene fra den. Her er et eksempel på taklampe med solbrenner. Pass på å henge den litt ned fra taket, da den avgir maaaaasse varme. http://www.rk-smia.no/produkter/parafinlamper/solbrenner/neptun-20-messing-taklampe-detail.html Jeg har en annen lampe (mener den heter "Høvik")som egentlig kom med 14''' rundveke, men 20''' solbrenner passet med gjengene, så jeg fikk fratrekk for rundbrenneren når jeg valgte solbrenner i stedet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
tuffff Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 Kom over en slik (Neptun) til kr. 50,- på et loppemarked for noen år siden. Flott lampe, men min lekker i falsen dersom jeg fyller over denne. Når jeg oppdaget dette var det allerede blitt en del søl, så nå har jeg lært. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 (redigert) Jeg har brukt parafinlamper i en årrekke,både slike solbrennere og "fjøslykter" Etter diverse episoder med soting og farlige situasjoner med lekkasjer og uheldig/ukyndig bruk har jeg gått over til kun "fjøslykter" av typen Feuerhand og kun til utendørs bruk. Jeg er sjeleglad for dagens strømbesparende ledlamper som gir godt og behagelig lys uten å tappe batteriene. Jeg hadde en episode hvor en flott Feuerhandlampe ble brukt i et anneks på hytta. Datter og svigersønn overnattet der og fortalte at røykvarsleren hadde blitt utløst gjentatte ganger om natten, med resultat at de sto opp og luftet for å få den til å slutte. Det viste seg at de kun hadde skrudd ned veken og trodde lampen var slukket, istedet for å blåse ut flammen, lampen hadde stått å glødet hele natten med fare for kullosforgiftning for de sovende. Etter den episoden er all bruk av parafinlamper innendørs bannlyst. Sot, parafinsøl, brannfare, dårlig inneklima og fare for kullosforgiftning er historie, takk til fremskritt innen ledbelysning og batterier. I en båtsituasjon, under en akterpresenning, med god lufting og kyndig bruk, er selvsagt situasjonen en annen. Det gjelder allikevel å huske på alle faremomenter en slik lampe utgjør. Redigert 14.April.2016 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 Har ei hytte uten strøm og har brukt parafinlamper i "all tid", men kun av den typen med glødenett. Dvs vi har også et par fjøslykter med veike som vi av og til bruker som utelys. ------------- Ja det fungerer ok, men fra tid til annen så dukker problemene som har kommet frem i tråden opp. Og soting generelt har ikke vært til å unngå, faktisk så mye at vi har måttet male opp det hvite taket i hytta et par ganger i løpet av 15 års tid. Og lukt. Alt som har vært i hytta gjennom en helg med bruk av parafinlamper lukter. Kjenner det ikke der og da men når man kommer hjem med klær osv så kjenner man lukt, også av rene klær som har vært nedpakka. -------------- Så ja, det kan fungere, men jeg tok steget, installerte solcelle og batterier pluss ledlys for noen få år siden og angrer ikke på det for å si det sånn :-) Det fungerer i grunnen vesentlig bedre enn parafinlampeopplegget. Men samtidig, om det er i en mindre båt hvor en eneste lampe kan gjøre jobben så er jo det enklere enn mye annet så... tja... hvorfor ikke? Ville dog hatt ei lampe i reserve. ---------------- Jeg fyrer kun med tennvæske i lamper. Brenner renere enn alle andre lampeoljevarianter som lover å brenne reint gjør. Og lett å få tak i overalt. Merker heller ingen kvalitetsforskjell mellom merker, som man ofte gjør med ulike lampeolje/parafin varianter. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 Vil man ikke ha batteri, så kan man alternativt ha en slik. Ikke veldig trivelig lys, men ok brennetid: http://blackdiamondequipment.com/en/headlamps-and-lanterns/titan-lantern-BD620703DKCHALL1.html Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.April.2016 Del på Facebook Svart 14.April.2016 (redigert) Her er et eksempel på taklampe med solbrenner. Pass på å henge den litt ned fra taket, da den avgir maaaaasse varme. http://www.rk-smia.no/produkter/parafinlamper/solbrenner/neptun-20-messing-taklampe-detail.html Enig den er bra har hatt den siden 90 må passes til den er varm og hver gang en skrur litt opp, varmer bra. Skiftet veke 3 ganger. Husk Lufting ved lampebruk. Og har et par Feuerhandlampe som jeg brukte mye i Marex`n holdt duggen vekk under kalesjen, nå mest som ankerlanterne. Fatboy Edison Petit Bordlamper er oppladbare OK lamper http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=825989 https://baatplassen.no/i/topic/111993-mot-m%C3%B8rkere-tider-anbefaler-denne-lampa-til-bruk-i-b%C3%A5ten/page-3 Redigert 14.April.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hugobernt Svart 21.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2016 Tror at det heller blir en LED-lampe og heller ha feurehanden utendørs. For sikkerhets skyld=) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.