vilunde Startet 14.April.2016 Link til dette innlegget Startet 14.April.2016 (redigert) Hei . Har i vinter jobbet med et omfattende prosjekt, der jeg totalrenoverer en Fletcher Arrowbolt 21 og en Stroket Mercruiser 350. Har googlet meg ihel på dette, men nå må jeg spørre her : Jeg har problemer med å kople opp en dynamoen. Denne er av typen Valeo og har 4 utganger som skal vere B+ . B- , W og D+ men er litt usikker på om det stemmer. Har prøvd forskjellige løsninger med og uten ladelys, men får det ikke til å stemme. Har lagt opp ledning til instrument for turteller W , og har lilla ledning på D+. Lilla ledning gir strøm ut, så uten ladelys mellom vil ikke motoren stoppe. Og ved ladelys imellom, får ikke instrumentene strøm. I tillegg når ladelyset er tilkoplet, begynner det å blinke ved litt turtall og turteller danser. Turtelleren er ny og av typo Wema som skal tilkoples W utgang, og ikke på coil. Den røde ledningen med hvit stripe har jeg tilkoplet B+ som går opp til innslagsreleet. Legger ved noen bilder : https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56183/20160414_100906.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56183/20160414_100930.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56183/20160414_101015.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56183/20160414_100848.jpg Noen som har fasit ? :) Redigert 14.April.2016 av vilunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 (redigert) B+ = laddströmsmatning (kopplas till batteri antingen via startmotor eller direkt till batteri.) B- = Jordning (kopplas till batteri jord) alternativt jordas I motorn) W= fyrkantssignal (varvräknare) D+= + när generator ladder - när generator står stilla. (används även för skilljerelä då denna är tilslag till relä som ska koppla ihop batteribankar) För laddlampa skall man koppla från + (batteri) till lampans ena pol och från generator D+ till lampans andra pol så när generator startar att ladda så slocknar lampan då den får dubbla +. samt att när lampan lyser så laddas fältlindingen I generatorn upp. Redigert 14.April.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 (redigert) Prøv å sett inn en diode mellom D+ og ladelampeledning eller fra ladelampe og til kabel ned til D+ Problemet er at når du starter opp så vil dynamoens D+ produsere strøm til motorstyring. Mao. det hjelper ikke å slå av tenningsbryter for å stoppe motoren da tenningssystemet forsynes med strøm fra dynamoens D+ kontakt via ladelampen. Spenningen på denne strømmen vil kunne være stor nok til å holde liv i tenningssystemet. Ved å montere dioden så blokkerer du denne muligheten. Bjørn Redigert 14.April.2016 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
vilunde Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Ja, jeg skjønner lampens egenskap mot at den slokner når den får + fra begge kretser. Mulig ikke ladelampen skal vere koplet mot den lilla da , siden den er også koplet fra tenningsnøkkel, og når tenning skrus på, så lyser ladelampen, men resten av panelet får ikke strøm. Sitér dette innlegget Link to post
vilunde Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Fant denne skissen for en stund tilbake. Er det slik at Ladelampen MÅ vere tilkoplet ? Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Ja om den inte är tillkopplad för laddas inte fältlindningen och du kan få problem med att få igång laddningen. Sitér dette innlegget Link to post
vilunde Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Men det er vel slik at så lenge D+ får strøm så starter dynamoen å lade ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Men det er vel slik at så lenge D+ får strøm så starter dynamoen å lade ? nesten. Når D+ får strøm, og dynamoen får tilstrekkelig turtall, so begynnwe den å lada. Når so lading er i gang, har den sin egen forsyning av strøm til D+, og ladelampen slokner. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Eg må nesten spørre. Hvorfor i all verden har du turteller for dynamo på en bensinmotor? Sitér dette innlegget Link to post
vilunde Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Det var tilfeldig siden wema turteller var slik. Trodde jeg kunne kople meg på coilen men den var visst beregnet for uttak på dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Du har ikke mulighet til å se hvilken ledning som går til ladelampen da? Ville ventet med turteller til resten virket. Altså koble kun B-, B+ og D+. Når dette er oppe og virker kan du fortsette med turteller. Hvilken pære har du som ladelampe forresten? Wattstyrke? Sitér dette innlegget Link to post
vilunde Svart 14.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 Det var ikke ladepære ettersom jeg har bygget opp dette selv. Forstod utifra mye googling at det måtte koples ladepære mellom D+ og på pluss instrument. Jeg koplet opp en 4W pære. Er enig med at turtellern får komme tilslutt, når det andre virker som det skal.Skal prøve litt i kveld.. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 14.April.2016 Link til dette innlegget Svart 14.April.2016 D+ skall inte driva något annat än en laddlampa och eventuellt ett skiljerelä. Du kopplar från ignition på tänningslås + till laddlampa och d+ till andra polen på lampan. Sitér dette innlegget Link to post
vilunde Svart 15.April.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Om jeg kopler ladelampe fra tenningslås og ut til D+ , så lyser ladelampen svakt på tomgang og blinker sterkt ved litt turtall. Ladingen virker også ustabil og går opp mot 16v i rykk og napp. Om jeg kopler turteller til så ligger den å spretter fra 0 til 3000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Høres jo egentlig ut som dynamoen/regulatoren ikke er helt frisk.. Skal vel ikke få puls-spenning ut på D+..? Har du mulighet så ville jeg fått noen til å teste denne i benk. Går ut fra at "sense" ledning (gul ut fra dynamo) er tilkoblet? Ser også sånn ut på bilde 1 og 4. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Lag deg et koblingsskjema som viser hvordan du har koblet de forskjellige komponentene, og publisere det her. Da er det mye enklere for oss andre å hjelpe deg. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Dinamo Svart 15.April.2016 Link til dette innlegget Svart 15.April.2016 Om jeg kopler ladelampe fra tenningslås og ut til D+ , så lyser ladelampen svakt på tomgang og blinker sterkt ved litt turtall. Ladingen virker også ustabil og går opp mot 16v i rykk og napp. Om jeg kopler turteller til så ligger den å spretter fra 0 til 3000 rpm. Dette ligner på ein dynamo som ikkje er frisk, kanskje ødelagte dioder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.