Jump to content

Service++ Hva kan forventes? VP D4x2

kverna@start.no

Recommended Posts

Da har jeg fått ny båt i havnen, men føler da har blitt en litt broket vei dit. Jeg er på ingen måte mekaniker, men prøver å lese meg opp. Siden jeg bor i Oslo, og kjøpte båt i Bergen på tampen av sesongen,- mottok et verksted i Bergen følgende "bestilling":

Motorer 2* VP D4 260 med drev.

Uansett, har avtalt følgende:

Dere tar båt i opplag (utendørs med krympeplast).

Inkl. service og vinterkonservering, og naturligvis spyling av båt etter opptak.

Service skal også inkludere:

Bytte anoder (de som trengs)

Bytte belger til begge drev.

Oljer og filtre etc.

Andre utbedringer:

• Reparere defekt hydralikk til drevet (mulig kun slange evt. ny hydralikk?!)
  • Reparere defekt løftemekanisme til motorrom (mulig dårlig kontakt?!)
  • Bytte til glasslokk på sjøvannsfiltre (lokkene ligger i båten, kun jobben..)
  • Bytte drivreimer og strammehjul på begge motorer.
  • Bytte av gearvire på begge drev til anbefalt type.
  • Kontroll av SHIMS på drevene. Skal være metall, men om de er av plast, så skal det byttes.
  • Kontroll av eksosbend, og evt. andre ting som bør sjekkes når drevet er av.

Får regningen, og betaler totalt 108 000,-. Byttet drevslanger BB side, og sjekket mv. alt mulig..

Jeg henter da båten, og kjører den hjem (sjøveien) nå i påsken. Etter 9 timer vil ikke SB drev senke seg, men kom seg etterhvert. Når jeg kommer til hjemmehavn, blåser jeg ut rød olje fra hydralikken til drevet.

Da bærer det rett til verksted. Mitt nye verksted i Leangbukta (forøvrig veldig hyggelige og dyktige folk), sier rett ut at dette er slett jobb utført av NN i Bergen.

Oppsummert fra mitt nye verksted:

SB hydralikkslanger defekt. Så veldig slitte ut, så de mente forrige verksted burde ha sett dette. Forrige verksted har byttet tetninger BB drev. Tydligvis ikke sett på SB drev., da dette ikke er tett.

Det er ikke byttet til metallshims nede ved propellen. Kun oppe. Ifølge NN i Bergen, så er det ikke servicebulletin på det, så det er ikke byttet (jeg kommenterte da- les bestillingen!!). Uansett, bytte til metallshims på begge drev, med påfølgende ny svinddyr olje. Da ble det også oppdaget vann i olja på sb drev, og en propellaksling som måtte byttes gr. slitespor. Ny propellaksling og nye tetninger er byttet.

Har sendt hendvendelse til verksted i Bergen, der jeg stiller meg noe undrene til jobben de har utført. Får ikke noe gehør, og de mener de har gjort en utmerket jobb.

Har nå fått båten tilbake fra Leangbukta, godt over 40 000,- fattigere. Men fornøyd med at jeg fikk båten klar for sesongen.

..sitter vel med en gryende mistanke om at de har reparert feil drev.. hva annet kan dukke opp,- for jeg stoler ikke på jobben de har utført!!

Så til spørsmålet mitt:

• Er det bare å akseptere forrige verksteds arbeid? Skal jeg publisere verkstednavnet åpent her på baatplassen?

Legger med bilde av utdrag fra fakturaen

bilde

Når man leverer inn til service/ettersyn og vedlikehold, så må man regne med at verkstedet utfører nødvendig vedlikehold for kommende sesong, Eller i alle fall kommer med anbefalinger om hva som må utbedres. Slik du beskriver det, virker det som verkstedet har gjort en for slett jobb, Dette bør du ikke finne deg i. Lever skriftlig klage med krav om refusjon av 40 000 kr av de 108 000 du har betalt, sett frist på klagen og ta den videre til advokat hvis de ikke svarer.

Norske båter er best!

Jeg syntes du har en god sak jeg. Så vidt jeg kan se av listen og av avtalen så har du ikke fått det du har krav på og betalt for.

Jeg hadde kjørt "sak" på dette til krampa tok meg...

EDIT:

Jeg syntes du skal tipse og informere verkstedet om denne tråden, slik at du da kan legge ut navn på bedriften etter forumets regler, men du kan jo gi bedriften en mulighet til å rette opp i noe av fadesen.

Et prisavslag ville jo vært rimelig her etter min oppfatning.

/Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Lag en reklamasjonsliste.

Hva mangler av det du ba om

Hva er feil av det som er gjort

.

Summer hva dette har kostet og send en reklamasjon med et pengebeløp. Send det også rekomandert.  Da må de svare og for alt du vet havner den i forbrukerrådet el.  det tyar tid, men bør absolutt gjøres.

Alle gode båtsjapper og verksteder lider under slike dårlige opplevelser, det ødelegger rykte til profesjonen deres.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

det er trist når det skal bli sånne skår i gleden ved å handle seg båt. jeg hadde ikke gitt meg uansett her, men en trøst er at du har en fiks ferdig, fungerende båt til sesongen, så får du bare la saken gå sin gang. :) hadde vært værre om skuta sank, og du stod uten båt fremt il saken er avgjort. :) har du hjemmehavn i Lengbukta? (Det har vi) 

vi sees på sjøen! :)

Navic. Sætre båthavn. Kjøpte jo gamle kalesjen din :)

Tilbød verksted om å betale 5000,- for å få det ut av verden. Forhandler tolket jeg med klart avslag. Samtlige som har hørt min historie mener jeg har en sterk sak, så får se hvor det havner. 5000,- er pt uaktuelt, da kjører jeg heller sak.

Selger holder jeg utenfor, samme med båtmegler. Litt prinsippsak, da dette kunne fort fått en annen vending i høy sjø. Forbi Jæren

Da har det skjedd en utvikling, og saken avsluttes.

Verkstedet i Bergen har nå tatt saken alvorlig, gjennomgått sine rutiner, og har funnet forbedringsområder. De har gått gjennom saken punkt for punkt med verksted "nr 2", og lyttet 

til deres synspunkter.

De vil nå dekke mine merkostnader med båtløft og ny olje på drevene. Ikke allverden i kr,- men føler de har nå rettet opp sin posisjon som en seriøs aktør (iallefall overfor meg),

og jeg ser nå båtsesongen lyst i møte.

Takk for all input her.

mvh Kjetil Kvernstuen - ala kverna

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...