Jump to content

Service++ Hva kan forventes? VP D4x2

kverna@start.no

Recommended Posts

Da har jeg fått ny båt i havnen, men føler da har blitt en litt broket vei dit. Jeg er på ingen måte mekaniker, men prøver å lese meg opp. Siden jeg bor i Oslo, og kjøpte båt i Bergen på tampen av sesongen,- mottok et verksted i Bergen følgende "bestilling":

Motorer 2* VP D4 260 med drev.

Uansett, har avtalt følgende:

Dere tar båt i opplag (utendørs med krympeplast).

Inkl. service og vinterkonservering, og naturligvis spyling av båt etter opptak.

Service skal også inkludere:

Bytte anoder (de som trengs)

Bytte belger til begge drev.

Oljer og filtre etc.

Andre utbedringer:

• Reparere defekt hydralikk til drevet (mulig kun slange evt. ny hydralikk?!)
  • Reparere defekt løftemekanisme til motorrom (mulig dårlig kontakt?!)
  • Bytte til glasslokk på sjøvannsfiltre (lokkene ligger i båten, kun jobben..)
  • Bytte drivreimer og strammehjul på begge motorer.
  • Bytte av gearvire på begge drev til anbefalt type.
  • Kontroll av SHIMS på drevene. Skal være metall, men om de er av plast, så skal det byttes.
  • Kontroll av eksosbend, og evt. andre ting som bør sjekkes når drevet er av.

Får regningen, og betaler totalt 108 000,-. Byttet drevslanger BB side, og sjekket mv. alt mulig..

Jeg henter da båten, og kjører den hjem (sjøveien) nå i påsken. Etter 9 timer vil ikke SB drev senke seg, men kom seg etterhvert. Når jeg kommer til hjemmehavn, blåser jeg ut rød olje fra hydralikken til drevet.

Da bærer det rett til verksted. Mitt nye verksted i Leangbukta (forøvrig veldig hyggelige og dyktige folk), sier rett ut at dette er slett jobb utført av NN i Bergen.

Oppsummert fra mitt nye verksted:

SB hydralikkslanger defekt. Så veldig slitte ut, så de mente forrige verksted burde ha sett dette. Forrige verksted har byttet tetninger BB drev. Tydligvis ikke sett på SB drev., da dette ikke er tett.