Jump to content

Verado 275 starter men stopper etter kort tid...


Draco20DC

Recommended Posts

Hei..

Lenge siden jeg har vært inne nå. Byttet ut Draco med en Askeladden 635 WA med 275 Verado. Hadde en fantastisk båtsesong i fjor, men i år har det vært mildt sagt trøblete.

Startet med en liten svipptur for å teste at alt var i orden rdtt etter utsetting. Alt ok..

Skrudde av vannutskiller for å sjekke for kondens. Alt så bra ut og skrudde på plass igjen.

Dagen etter tøffer jeg rolig ut og så stopper den etter 5 minutter. Må taues til land. Den starter, men går dårlig på tomgang og stopper etter et minutt. Virker som et bensinproblem. Bytter vannavskiller. Ingen effekt. Kontrollerer at det ikke er tett fra vannavskiller til tank. Kontrollerer at det ikke er dett fra tank til filter på motor. Alt ok.

Hvorfor stopper den??? Er det slik at bensinpumpa kan virke "litt"?

Leste et sted at batteriet må være i topp stand. Byttet dette. Ingen effekt.

Hva er det jeg misser her? Håper i det lengste det ikke er bensinpumpa. Tette filter noe sted? Hvorfor gikk den normalt første dagen?

 

Håper på noen oppklarende kommentarer fra denne gruppa. Dere har jo vært til stor glede og hjelp tidligere?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hadde en båt med en 200 hk Verado tidligere. Fikk et lignende problem som det du beskriver etter utsetting et år.

Startet fint etter utsetting, men stoppet etter noen minutter. Ikke mulig å starte igjen.

Neste dag startet den uten problemer, men stoppet etter noen minutter.

 

Slik jeg forstod det, så er det et kammer i motoren som skal fylles med bensin. I kammeret sitter det en flottør som starter og stopper bensinpumpen. Denne flottøren hadde hengt seg opp i løpet av vinteren. 

Mener de på verkstedet kalte kammeret FSM (Fuel Supply Module).... Det var et kjent problem, sa de. Mercury hadde kjørt inn innkalling på motorene i følge verkstedet. Jeg fikk fikset det uten kostnader, men det er noe år siden.

 

Har du pumpe på slangen fra tanken til motoren? I så fall, kan du prøve å pumpe opp bensin manuelt.

Da jeg slo på tenningen kunne jeg høre en summelyd som jeg antok var bensinpumpa. Denne lyden kunne jeg ikke høre da jeg hadde disse problemene.

 

Håper dette kan være til nytte.

 

Edit: Ser du tok en liten svipptur like etter utsetting. Jeg kom ikke så langt :-). Men tenker at dette likevel kan være verdt å undersøke.

Redigert av bergie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Dette var til god hjelp! Jeg har fryktet at det er FSM som var gåen. Er visst en ganske dyr sak:-(, og ikke en jobb jeg har tenkt til å gå på selv. Har du en anelse om de byttet eller reparerte modulen?

Forstår ikke helt at den kan gå i det hele tatt når den har en deffekt FSM, men det er det sikkert noen som kan forklare meg...

Jeg hurer en susing, etterfulgt av et metallisk klikk når jeg frir om nøkkelen. Regner med at dette er trykkoppbygging for innsprøyting?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener de byttet hele modulen.

 

Skjønte heller ikke hvorfor motoren startet etter å ha ligget stille natten over, men dette prøvde jeg flere ganger og fikk samme oppførselen hver gang.

 

 

Godt å høre at dette var til hjelp  :smiley:

 

Håper du finner ut av det uten å sprenge feriebudsjettet....

Link to post
Share on other sites

Linken var til hjelp. Jeg tror jeg har funnet ut hva det er...:

 

Det står at dersom man vrir nøkkel til on og hører pumpen gå for deretter å stoppe betyr det at pumpen som fyller motor med bensin har hengt seg opp... dette passer med det jeg opplever. Det er samme forklaring på "engine running then dies"

Du har vært til stor hjelp! Takk;-)

Link to post
Share on other sites

Du trenger sansynligvis ikke skifte annet en Fuel Float Switch, koster noen hundrelapper. Har gjort det med min motor.

Så bra.. hvor stor jobb var det? Jeg er villig til å betale for å få dette gjort kjenner jeg. Ingen betenkeligheter med å skru og mekke på en aq151, men litt mere stressa for denne...;-)

 

Hadde du forresten de samme symptomene som meg?

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nøyaktig samme symtomer som deg, FSM modulen sitter i bakkant og nedre del av motorblokken, du må skru løst begge sidedekslene som dekker stammen og da kommer denne til syne.

 

Da kan du demontere uniten, og på toppen er der ett lokk med mange skruer, løsne de og da skiller du toppen av modulen i fra lokket(som har mange slanger og ledninger i seg og da får du se hele innmaten inkludert flottøren.

 

Flottøren er enkel å løse og deretter trykker du på plass den nye, pass på å sette o-ringen på lokket rett på plass igjen, ta det forsiktig gjennom hele prosessen og ikke bruk makt når du skrur sakene i sammen igjen, jobben tar ca 2 timer(rolig tempo)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei

Nå har jeg samme problemet.

Strøken Verado 275 2006 alle service holdt og alltid lagret tørt innendørs.

Alt var 100 prosent og så fyllte jeg full tank og etter 300 meter fra land ble det stopp.

Startet , gikk litt på tomgang og kanskje en liten opprusing før stopp igjen.

Fikk du løst problenmet med bytte av flotøren?

 

Mvh

Krissemann

Link to post
Share on other sites

Les svarene ovenfor, flottøren har en tendens å svelle litt med årene og det resulterer i den sitter fast og med det så 

får du ikke nok fyllingsgrad i kammeret slik at motoren ikke får nok fuel, enkelt og greit.

Flottøren er relativt billig i innkjøp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...