Jump to content

Utførsel fra Norge


El Alferez

Recommended Posts

Er det noen her som har bestilt utførselsvarer( mat/drikke/elektronikk/klær) for å ta med seg ut fra Norge, gjerne fra en av de større leverandørene med stort utvalg? (Ove Wrist, etc.) Hva er reglementet i praksis? Varighet på opphold, "krav" til båt, osv?

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Lurer på det samme, spesifikt ifm. akevitt  :smiley:

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har i jobb sammenheng handlet med skipshandlere i årevis så tanken har streifet meg også.

 

Sorry vansklig i praksis.

 

Siden Duty free fludium innkjøpt gjennom skipshandler kun kan nytes i internasjonalt farvann.

 

Kjedlig å komme til Strømstad, få besøk av tollere som forsegler barskapet og ikke få lov til å åpne før en er tilbake i Internasjonalt farvann.

 

Noe annet er det hvis man skal på ordentlig langtur.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noe annet er det hvis man skal på ordentlig langtur. 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Jeg var klar over det med internasjonalt farvann, men man trenger jo ikke reise så veldig langt, jeg kjøpte flere ganger utførsel på turer til Danmark, men siden stuerten tok seg av papirarbeidet da, er jeg temmelig blank på hva som må til. Dette er sikkert interessant for flere på dette forum?

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å finne noe på www.toll.no uten success.

 

Skal forsøke å forklare litt, selv om dette blir noe synsing og ingen fasit.

 

Tviler på at noen skipshandler gidder å supplere en fritidsbåt med 2-3 personer hvis tanken kun er å være i Nord-Europeiske farvann.

 

 

Hvis man ønsker å handle duty free varer gjennom skipshandler. Så skal først følgende opplysninger sendes til skipshandler.

 

Tolldeklarasjon: Som skal innholde.

 

Duty free varer som allerede er ombord.

 

Hvor kommer du fra.

 

Antall personer ombord:

 

Neste utenlanske havn: Du har ikke anledning til å gå ut i internasjonalt farvann og returnere direkte til Norsk havn. Det gikk greit for noen år siden, men det er det nå slutt på.

 

Hvor lang tid transiten vil ta.

 

Når dette er sent så kan du sende din ordre.

Tollvesnet vil da gå igjennom opplysningene og det er DE som bestemmer hvor mye skipshandleren for lov til å selge deg.

 

Beregn minimum 48 timer på denne behandlingen. (I allefall i Stavanger).

 

 

Når du så kommer til utenlansk havn:

Ny Tolldeklarasjon sendes agent, som vidresender til lokalt tollvesen.

 

De vil da sammenligne deklarasjon fra forrige havn og hva som er deklarert nå.

 

Har forbruket vært høyt kan du regne besøk ombord hvor det blir sjekket om noe er gjemt vekk for smugling.

 

Det som du har anledning til å nyte ved havnannløp er 200 sig pr. pers. pr. uke

Alkohol er jeg ikke sikker på, siden vi ikke har det ombord her jeg nå arbeider. Men vil tro at har du en åpnet flaske Cocnac så er det greit og kanskje ei flaske vin.

Øl er det stort sett kun Norge som bryr seg om. I resten av Nord europa er dette å regne som tørstedrikk.

 

Skal du handle mer i denne havnen. Samma leksa en gang til.

 

Tror dette skulle være sånn ca. gangen i det hele

 

Hvordan det er med elektronikk vet jeg ærlig talt ikke. Men det er vanligvis ikke mye å spare på å handle dette gjennom skipshandler uansett.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å finne noe på www.toll.no uten success.

 

Skal forsøke å forklare litt, selv om dette blir noe synsing og ingen fasit.

 

Hvor lang tid transiten vil ta....

 

<{POST_SNAPBACK}>

Kan en ikke kjøpe diesel på utførsel også ?? Med mulig behov for over 1200 L diesel senere i år fra Norge til Storbritania, så kunne det være kjekt å få til....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kan en ikke kjøpe diesel på utførsel også ?? Med mulig behov for over 1200 L diesel senere i år fra Norge til Storbritania, så kunne det være kjekt å få til....

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan sjekke med Bergen bunkers

 

http://www.bunkerworld.com/companies/details/co333.html

 

De formidler bunkers over hele verden. Til og med Asco i Peterhead er så vidt jeg vet tilsluttet denne organisasjonen.

Så du kan vel bunkre avgiftsfritt i Peterhead før du går over.

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

"Så du kan vel bunkre avgiftsfritt i Peterhead "

 

Ja det har jeg allerede undersøkt ... men det var denne linken til Norge som jeg hadde glemt å få tak i ... tusen takk... Nå trenger jeg kun en link til Stavanger, da jeg regner med å dra rett over hvis jeg blir å ta turen....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke engang link til noe firma i Stavanger.

kontakt Bergen Bunkers om hvor og når du vil ha bunkersen, så ordner de resten.

 

Uansett hvor i verden vi er så er det Bergen Bunkers vi kontakter.

 

Skulle tro det skulle gå greit med det du skal ha også. Selv om det vel er ett mindre kvantum enn hva de er vant til å formidle.

 

Mariell.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...