Jump to content

Hvordan forlenge 'snap-davitere'?


Baltic

Recommended Posts

Nå spørs det hvor kreative dere båtfolk er :wink:

 

På min nye Scand 29 Baltic har jeg 'Weaver Snap Daviter' (de vanlige i rustfritt stål). I går monterte jeg på min nye Zodiak Cadet 260 S gummibåt, men den ville ikke ordentlig inntil :cryin:

 

Jeg vil ha den til å stå enten loddrett eller helle litt forover. Men pga pontongenes tykkelse kommer den borti både dreggkasse på den ene siden og mest 'gasskasse' på andre siden når jeg skal reise den opp,- slik at den står og heller på skrå bakover. Slik kan jeg IKKE ha det,- det ser rett og slett stygt ut! 'Snap-davit festene' på gummibåten er limt der det passer pga fenderlisten og andre ting.

 

Hvordan kan jeg få flyttet disse 'snap-davit festene' på Baltic'en bakover (ca. 10 cm?) slik at pontongene ikke tar borti disse kassene bakpå? Er det en idè med flatjern i rustfritt stål, som kan brukes som forlengere? Hvor tykk må disse flatjernene i så fall være for å tåle belastningen av Zodiac'en (ca. 32-36 kg?)?

 

Eller er det andre gode idèer der 'ute'? :confused:

 

Nå håper jeg virkelig på hjelp fra noen av dere dyktige båtfolk :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På flem'en min er disse montert oppå syrefaste flatjern i 10 mm. tykkelse. Det holder iallefall min gummibåt uten å bøye disse.

Men nå heller jolla nøkså mye innover.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken type gummibåt har du (størrelse/vekt)? Har du hatt disse lenge? Noen spesiell kvalitet på disse syrefaste flatjernene du har brukt?

Link to post
Share on other sites

Syrefaste flattjern på 10 mm tykkelse høres noe overdrevet ut for denne vekten uansett hvor brede de er 20-50 mm?

Naboen i havna hadde det samme problemet med snap-daviterne sine pga ankeret, så han kjøpte 2 stk teaklister ca Husker ikke str. men tror de var mellom 20-30x 60-70mm, som han skrudde fast på plattformen med et overheng på ca 50 cm.

Dette funker meget bra.

Hadde selv en tendens til å overdimensjonere før, men har moderert meg de senere år.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hvilken type gummibåt har du (størrelse/vekt)? Har du hatt disse lenge? Noen spesiell kvalitet på disse syrefaste flatjernene du har brukt?

<{POST_SNAPBACK}>

Har en Bombard tropic 285, veier vel det samme som din 35 kg.

 

Rustfritt 316 kvalitet. De er 60 mm. brede, og stikker omtrent 10 cm. ut fra badeplattformen.

 

Jeg har hatt denm i 2 sesonger, men de var montert før jeg overtok også. så jeg er ikke redd for holdbarheten.

Grunnen til forlengelsen på min båt er for å komme klar av ankeret til vinsjen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en Zodiac RIB som er 275 cm lang bakpå hos meg og den heller ganske mye forover før den tar i "gasskassen". Festene til snappdavitene er festet på oppsiden av fenderlista på gummibåten. Hvis du har festene på undersiden av fenderlisten skjønner jeg at du får problemer med å få båten til å helle inn mot moderskipet.

 

Se vedlagt link til Tender Marine. Det finnes Weaver snappdaviter i ulik utførelse, noen som er forlenget bakover og noen som er forhøyet. Kanskje de som er forlenget bakover kan passe til deg?

 

http://www.tender.no/gummibat.htm

 

Lin

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en Zodiac RIB som er 275 cm lang bakpå hos meg og den heller ganske mye forover før den tar i "gasskassen". Festene til snappdavitene er festet på oppsiden av fenderlista på gummibåten. Hvis du har festene på undersiden av fenderlisten skjønner jeg at du får problemer med å få båten til å helle inn mot moderskipet.

 

Se vedlagt link til Tender Marine. Det finnes Weaver snappdaviter i ulik utførelse, noen som er forlenget bakover og noen som er forhøyet. Kanskje de som er forlenget bakover kan passe til deg?

 

http://www.tender.no/gummibat.htm

 

Lin

<{POST_SNAPBACK}>

Festene til jolla ble limt på av Scand Boats AS, på undersiden av fenderlista, pga at dette passet best med høyden i forholdet badeplattform/sjøen. Dette gjorde de i fjor også, på 2004 modell Zodiak og det gikk fint, men 2005 modellen er annerledes,- derfor ble det 'kræsj'. Scand beklager og vil ordne opp i dette! Jeg takker for alle gode tips og videresender forslag til Scand Boats AS.

 

:sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til på tampen. Vet at noen har fått laget forlengere som monteres på skinner under badeplattformen. Disse kan skyves inn og skjules helt. Sikkert en noe mer avansert løsning, men da slipper en "spyd" på badeplattformen. Har også sett avtagbare fester.

 

Ellers holder jeg på med tilsvarende prosjekt. Hos meg treffes gummipaddene akkurat på fenderlista på jolla. Har fått tips om at dette skal gå greit om en skjærer vekk litt av det som stikker mest ut på fenderlista. Noen som ha prøvd dette?

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 13 år senere...

Tar opp igjen denne tråden. Skal lage meg forlengere i syrefast flattjern til snapdaviter. Disse festes på badeplattformen og får et overheng på ca 20 cm. Jolla veier 40 kg. Hvor tykt bør flattjernet være for at det ikke skal bli svikt i dem? Tenkte på 10mm, men det er kanskje unødvendig tykt?

Redigert av trampeklapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

stig arve skrev 1 time siden:

10*40 burde holde. Kor breie er beslagene i dag? Er dei like som på bildet over? 

Vile nok da velgt den bredden som er der og laget samme hullmønster som i Snap Daviter som blir flyttet ut 

Flattjernet er 75mm, like bredt som anleggsflaten på snapdavitene. Du mener jeg må opp på 10mm bredde, ja...? 

Link to post
Share on other sites

index skrev On 18.6.2018 at 9.08:

Jeg ville ha gått for 10mm tykkelse. Greit å ha et opplegg som tåler litt...

Ser den! 

Går for 6 mm til å begynne med for å se om det i det hele tatt fungerer, koster ikke mange kronene. 

De som selger 10 mm skal jo ha flere tusen kroner for under meteren ??

Link to post
Share on other sites

Holder sikkert det også. Jeg har en 3mm plate på toppen av stolsøylen min som svingskive og stol er festet I. Har ikke gitt etter noe som helst I de 12 årene jeg har hatt den. Syrefast er sterkt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det å bruke tykkelse til å tåle vertikal vekt er "designfeil". Se på bildet lenger opp; legg merke til de to vertikale knekkene (tror jeg da at jeg ser) - dette gir stivheten du er ute etter uten å overdrive platetykkelsen.

 

Stivhet kommer av profiler; tenk på at du aldri ser en "pannekake-plate"; det er alltid noen profiler (firkanter, sirkler, U-buler etc.) som gir til slutt ønsket stivhet. 

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...