Lin Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Ombord hos meg er det et startbatteri og to stk forbruk. Forbruksbatteriene er av typen Exxid Sønnak Freeline, hver på 115 Ah. Jeg har lyst til å utvide med enda et forbruksbatteri av samme type og fabrikat. Er klar over at batteriene bør være av samme type og fabrikat og aller helst samme produksjonsnummer, men lurer likevel på om ikke dette bør gå siden batteriene jeg har kun er et år gamle. Ille å måtte bytte ut så nye batteri for å få et til. Noen som har erfaring eller synspunkter på dette? Quote Link to post
Baltic Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Ombord hos meg er det et startbatteri og to stk forbruk. Forbruksbatteriene er av typen Exxid Sønnak Freeline, hver på 115 Ah. Jeg har lyst til å utvide med enda et forbruksbatteri av samme type og fabrikat. Er klar over at batteriene bør være av samme type og fabrikat og aller helst samme produksjonsnummer, men lurer likevel på om ikke dette bør gå siden batteriene jeg har kun er et år gamle. Ille å måtte bytte ut så nye batteri for å få et til. Noen som har erfaring eller synspunkter på dette? <{POST_SNAPBACK}> Har du virkelig behov for ytterligere ett batteri til forbruk når du har solcellepanel? Har du opplevd å gå tom for strøm? Quote Link to post
Faxen Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Har du virkelig behov for ytterligere ett batteri til forbruk når du har solcellepanel? Har du opplevd å gå tom for strøm? <{POST_SNAPBACK}> Med alle duppeditter, DVD og varme, kan det være greit. Sjekk hvilespenning på de to andre batteriene. Ser det bra ut, så prøv med et likedan til. Faxen Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lin Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Har ikke opplevd å gå tom for strøm enda, men ser for meg at det kan bli en situasjon hvis en ligger flere dager i en uthavn. Solsellepanelet hjelper selvsagt selv om det ikke er så stor ytelse fra et slikt i forhold til alle forbrukerene som er ombord i dagens båter. Vet at Scand leverer ekstra batteri som opsjon når man bestiller båten ny, men det hele handler selvsagt om hvordan man bruker båten. Ligger en kun en natt på hvert sted eller ligger mye i gjestehavner med tilgang til landstrøm så er det sikkert nok med 2 x 115 Ah. Er ikke sikkert at behovet er tilstede, det blir mest som en ekstra sikkerhet der det gir en mulighet til å "sløse" litt med strømmen. Quote Link to post
Baltic Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 (edited) Er ikke sikkert at behovet er tilstede, det blir mest som en ekstra sikkerhet der det gir en mulighet til å "sløse" litt med strømmen. <{POST_SNAPBACK}> Ja, der ser man, 'ungdommen av i dag', de skal liksom ha i overflod alle steder... (fleip) Men, men, sikkert jevt å ha, eller 'kjekt å ha', som andre sier Edited June 1, 2005 by Baltic (see edit history) Quote Link to post
Astor Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Skjønner godt at du vil ha mer å gå på. Ombord i Astor har jeg 2x145 ah forbruk samt ett startbatteri på 76 ah. Etter en langhelg ute med varmeren i gang store deler av døgnet, el. toalett, vanlig vannforbruk og kjøleskap er dette absolutt min. av hva man trenger. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sydvesten Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Vet ikke hvor stor forbruksbank man trenger, men synes nå 2x115 høres litt i knappeste laget ut hvis man har noen duppedingser som krever litt strøm. Jeg har selv kjøpt inn 550Ah til min forbruksbank og regner med at det rekker en stund. Er glad jeg ikke betrakter meg som ungdom lenger, men litt "overflod" liker jeg Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Verrie Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Jeg har selv kjøpt inn 550Ah til min forbruksbank og regner med at det rekker en stund. Er glad jeg ikke betrakter meg som ungdom lenger, men litt "overflod" liker jeg <{POST_SNAPBACK}> Slutter meg til det at heller ikke jeg er ungdom lengre, men liker også å sløse litt. Har derfor per dags dato 5 stk 110 amp i tillegg til startbatteri. Selv om dette virker mye, vurderer jeg utvidelse. 2 kjøleskap, stereo, pc, lamper, varmer etc., trekker mye. Det som bekymrer meg, er dynamoen. Det sier seg selv at med så stor batteribank, så betinger det at man må innom landstrøm relativt hyppig (såfremt man ikke farter hele dager etter uthavnsligge). Et spørsmål. Jeg har kjøpt battmeter (får dette i slutten av neste uke). Vil battmeter kunne klare å koble seg på alle batteriene for å vise status, eller må jeg "velge" ut noen? LIN : mange er kritiske til at batteriene skal være av samme årsmodell, samme type/effekt. Samtidig har jeg spurt mange om dette, og får veldig sprikende svar. Av de jeg har pratet med, har majoriteten IKKE byttet alle batteriene samtidig, uten at de nødvendigvis over tid merker at de har dårligere batterier enn andre. Vet ikke helt hva jeg skal synse, men tenkte jeg bare skulle fortelle dette slik at du "har mer kjøtt på benet" før beslutning. Quote Link to post
bliss X Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Et spørsmål. Jeg har kjøpt battmeter (får dette i slutten av neste uke). Vil battmeter kunne klare å koble seg på alle batteriene for å vise status, eller må jeg "velge" ut noen? Battmeter kan bare overvåke en batteribank Quote Link to post
Amorosa Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Et spørsmål. Jeg har kjøpt battmeter (får dette i slutten av neste uke). Vil battmeter kunne klare å koble seg på alle batteriene for å vise status, eller må jeg "velge" ut noen? <{POST_SNAPBACK}> Du kan på dette battmeter ha 3 forskjellige batteribanker. Hos meg var det 3 batterier i en sammenkoblet bank + start/reservebatteri. Har du eget batteri for baugpropell kan dette også kobles til. Quote Link to post
hymer Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 (edited) I "gamle dager" hørte man ofte at batterier burde vøre dønn like for å kunne parallelkoples med godt resultat. I de senere år har jeg ikke hørt så mye av dette, og den økte bruken av "skillerele" istedetfor "skilledioder" tyder vel på at det går greit å parallelkople batteriene. //hymer PS Med "dønn like" mente man ikke bare effekt og merke, men også serienummer som lå nært hverandre..... overtro? Edited May 31, 2005 by hymer (see edit history) Quote Link to post
Verrie Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Du kan på dette battmeter ha 3 forskjellige batteribanker. Hos meg var det 3 batterier i en sammenkoblet bank + start/reservebatteri. Har du eget batteri for baugpropell kan dette også kobles til. <{POST_SNAPBACK}> Utmerket Quote Link to post
olews Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Det stemmer nok fortsatt at batteriene må være like for å parallellkoble dem. Samme type og samme alder, dvs to nye kan settes inn i parallell. Et gammelt og et nytt er ikke så bra. Hvis de er for forskjellige vil de kunne lade hverandre ut. Moderne ting som skilledioder etc hjelper jo, men da må regulatoren (sensoren, mange forskjellige forkortelser) enten kobles rett til batteri eller så må spenningen økes med 0.7 volt for å kompensere for spenningfall over en silisiumdiode. Kanskje alternativet til mer batteri er em metanol drevet brenselcell generator. Seatronic har en slik i 2005 katalogen sin. Litt dyr enda. Ole S/Y Sirius Quote Ole S/Y Algol Link to post
bliss X Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Du kan på dette battmeter ha 3 forskjellige batteribanker. Hos meg var det 3 batterier i en sammenkoblet bank + start/reservebatteri. Har du eget batteri for baugpropell kan dette også kobles til. Hvilket battmeter er det? Quote Link to post
Lotus Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Synes absolutt du skal utvide med ett 115Ah batteri. En drøss med folk skjønner ikke at de ikke har 115Ah til rådighet i et 115Ah batteri, men sånn i snitt 70Ah, hvis man ikke driver rovdrift på batteriene. Er startbatteriet ditt av samme type, kan du koble det sammen med de 2 andre og kjøpe deg et nytt startbatteri. Ang. Battmeteret. Nå vet jeg ikke hvilket battmeter det er snakk om, men at det skal kunne overvåke 3 forskjellige batteribanker stiller jeg meg tvilende til. Svært få battmetere leveres med 3 innganger, og 3 shunter. Har du et slikt, lurer jeg på hva det heter. Det vanlige er enten en eller to innganger. Lotus Quote Link to post
Lin Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Takker for svar. Tror jeg går for å sette inn et batteri til av samme type som jeg har så får jeg følge nøye med å se om det får noen negative konsekvenser at de ikke er like gamle. Lin Quote Link to post
Amorosa Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Ang. Battmeteret. Nå vet jeg ikke hvilket battmeter det er snakk om, men at det skal kunne overvåke 3 forskjellige batteribanker stiller jeg meg tvilende til. Svært få battmetere leveres med 3 innganger, og 3 shunter. Har du et slikt, lurer jeg på hva det heter. Det vanlige er enten en eller to innganger. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Det ble litt feil i det jeg skulle forklare. Det måler selvsagt bare spenning på de to andre. Har en shunt. Quote Link to post
Sebaldus Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Hiver meg på med et spørsmål her siden jeg også vil hive inn et eller to ekstra forbruksbatteri i tillegg til det ene jeg har nå. Hvordan bør kablene dimensjoneres som kobler disse batteriene sammen? Av vekthensyn vet jeg ikke om jeg tørr ha alle på samme siden av skuta og da må det trekkes litt kabel. Hva slags kvadrat og hvr store lengder er forsvarlig? Quote Link to post
Lotus Posted June 1, 2005 Share Posted June 1, 2005 Å koble 3 batterier sammen når de står ved siden av hverandre, kan man gjøre med 25 kvadrat. Har du det ene noen meter unna, bruker du f.eks 50 kvadrat eller det kvadratet du har opp til hovedbryter. Jeg har en batteribank på 3 x 115Ah. 2 batterier er koblet sammen med 25 kvadrat. Derfra og 3 meter videre opp til hovedbryter går det 70 kvadrat. Fra det tredje batteriet går det 35 kvadrat 1,5 meter opp til samme punkt på hovedbryter. Fra disse 3 batteriene trekker jeg maksimalt 230A. Spenningsfallet blir omtrent det samme i de to delene av denne hovedbanken på 3 batterier. Lotus Quote Link to post
Kent Posted June 13, 2005 Share Posted June 13, 2005 Har lett mye rundt på sidene til båtplassen og ikke funnet noen som har testet ut batteriene til Seatronic og lurer derfor på om det er noen som har erfaringer med de? Batteriene som jeg vurderer å kjøpe er på 115Ah og koster 950,- pr. stk. De fysiske målene på batteriene er 348x175x232 er dette standard? Kent Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.