Jump to content

Hjelp til anbefaling av skjærgårdsjeep/bowrider

Frode1975

Recommended Posts

Er dette første båt?

Isåfall kan det være lurt å starte med en mindre båt for å skaffe seg erfaring og for å finne ut hva du EGENTLIG vil ha.

Ingen båter er perfekte. Enten er de så små at de ikke kan brukes til alt man vil (spisebord til 7, danseplass og whatnot), eller så er de så store at båtholdet blir mere mas enn kos - spesielt for en som er fersk i gamet.

Personlig syns jeg bowrider er et noe tullete konsept. For det første er det mindre behagelig å sitte i blest og sjøsprøyt FORAN vindskjermen. For det andre går ikke planende båter særlig godt med all vekten foran......

I en sjekte derimot......

dersom alternativet er skjærgårdsjeep, så vil jeg jo si det er flere skjermede sitteplasser på en bowrider. Så far man heller bruke plassen foran vindskjermen når man ligger i ro :) 

med plass til 7+ personer så vil jeg tro du bør opp i 19-20 fot istedet for 17 for å få det du vil ha. Tenkte først på f.eks Ibiza 20 touring, men virker som at det blir det litt for få sitteplasser...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da er du i samme setting som meg :) Vi hadde en 14-foter som første båt i fjor og gikk for en 18-foters Nordkapp skjærgårdsjeep nå.

Vi konkluderte med at det er passe størrelse for oss. Stor nok til en familie på 4 med litt besøk innimellom, passe til dagsturer og vannsport, men liten nok til at båtholdet ikke blir for mye pes.

På en FB-side jeg har laget om Skjærgårdsjeep, er mesteparten(?) av nye båter for salg i Norge listet opp.

https://www.facebook.com/Skj%C3%A6rg%C3%A5rdsjeep-1567763503548863/

Hvis du ønsker diskutere/spørre om de enkelte båtene, så kan du prøve å kommentere under den enkelte båten der?

Men jeg tror du vil slite med å skaffe særlig over 20fot til under 300.000,- dersom du ønsker en jeep i 30(+) knop ...   

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Vi hadde tidligere en Nordan/Nordic Oceancraft 660 Bowrider (22 fot). Det var en nær optimal dagsturbåt i mine øyne. Vår hadde 220Hk Mercruiser innenbords, en kjempeflott motor. Billig i drift når man cruiset rundt.

På denne har du stor plass foran vindskjermen, så er er det helt grei plass til 5-6 rundt bordet, eller du gjør om hele plassen til en kjempe solseng. Samtidig har den fin plass bak skjermen/under kalesjen hvis det skulle bli dårlig vær. Bordet kan flyttes bak og stolene svinges rundt så man har også en spisemulighet under kallesjen. Vår hadde dusj på badeplattformen osv. Pga endrende behov byttet vi til en mindre RIB, men som dagsturbåt for 2-8 personer synes jeg den var optimal.

Noen synes bowrider er merkelig, siden de vil ha et lite dekk foran som gjør at all plass foran vindskjermen er oppbrukt av en krypkjeller for oppbevaring av vannski. De som er ute etter en ren dagsturbåt med mer fornuftig løsning i f.eks litt ruskevær enn en skærgårdsjeep, de velger BR.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...